۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲

دود آتش سوزی در تالاب هورالعظیم نفس ساکنان خوزستان را گرفت

دود ناشی از آتش سوزی در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم نفس ساکنان شهرهای غربی و همجوار این تالاب را به شماره انداخت.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۴۰۴

به گزارش خبرنگار مانا ، با تغییر جهت وزش باد دود سفیدرنگ ناشی از آتش سوزی گسترده در تالاب هورالعظیم که از دو هفته پیش شروع شد، بسیاری از ساکنان شهرهای سوسنگرد ، هویزه و حمیدیه را روانه مراکز درمانی کرد و فعالیت اداری و آموزشی را در این شهرها به تعطیلی کشاند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: تا مهار کامل این آتش سوزی انتظار می رود درروزهای آینده نیز شهرهای غرب خوزستان و کلانشهر اهواز با آلودگی ناشی از آتش سوزی مواجه شوند.

کیامرث حاجی زاده با بیان اینکه تلاش برای مهار این آتش سوزی با وجود موفقیت نسبی همراه بوده است، افزود: دو فروند بالگرد آبپاش همچنان مشغول مهار این آتش سوزی بی سابقه در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم هستند.

وی گفت: به زودی یک فروند هواپیمای امدادی با توان جابه جایی 40تن آب وارد خوزستان می شود تا به روند مهار این آتش سوزی شتاب یابد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان اینکه از همه امکانات موجود برای مهار حریق گسترده در تالاب هورالعظیم استفاده می شود افزود: هم اکنون از گسترش آتش سوزی در این تالاب جلوگیری شده است ولی مهار این حریق در سطح 15هزار هکتار واقعا" کار سخت   ، دشوارو زمان براست.

در همین حال فرمانداران شهرهای حمیدیه ، سوسنگرد و هویزه برای کمک رسانی به آسیب دیدگان ناشی از آلودگی آتش سوزی تالاب هورالعظیم وارد عمل شدند و مراکز درمانی را به حال آماده باش درآوردند.

مراکز درمانی و بهداشتی منطقه به مردم شهرهای غربی و همجوار تالاب هورالعظیم توصیه کردند از قرار گرفتن در فضای آزاد خودداری کنند و از کودکان و خردسالان مراقبت بیشتری به عمل آورند.

در همین حال بالگردهای آبپاش کار مهار آتش سوزی در تالاب هورالعظیم را از سه روز پیش به صورت گسترده و ضربتی شروع کرده اند.

شایان ذکر است، آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم ابتدا به صورت جزیی شروع شد ولی با وزش باد شدید ، آتش گسترش یافت و بخش ایرانی آن نیز سرایت کرد.

حدود دو سوم از مساحت 300هزار هکتاری تالاب هورالعظیم در خاک عراق و بقیه آن در محدوده سرزمینی جمهوری اسلامی ایران واقع است.

این تالاب در سه دهه اخیر شاهد تغییرات اکولوژیکی ، آلودگی های زیست محیطی ، دست اندازی انسانی ، اکتشافات نفتی ، خشکسالی و کاهش حقابه آن مواجه بوده است.

 حقابه بخش ایرانی این تالاب از رودخانه کرخه و بخش عراقی آب از سرریز رودخانه دجله که این روزها حال خوشی ندارد تامین می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار