۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲

پرداخت تسهیلات بلاعوض به صاحبان لنج‌های فرسوده

پرداخت تسهیلات بلاعوض به صاحبان لنج‌های فرسوده
مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پروژه نوسازی شناورهای فرسوده با پرداخت تسهیلات بلاعوض به صاحبان لنج های فرسوده بزودی اجرایی می شود.
کد خبر: ۸۱۳۹۹

به گزارش مانا، نادر پسنده با اعلام اینکه این نگرانی وجود دارد که کشورهای منطقه در آینده‌ای نزدیک از ورود شناورهای سنتی به بنادر خود ممانعت کنند، خاطر نشان کرد: پروژه نوسازی شناورهای فرسوده با پرداخت تسهیلات بلاعوض به صاحبان لنج های فرسوده بزودی اجرایی می شود.
وی با اشاره به نگرانی هایی که در رابطه با ایمنی شناورهای فرسوده وجود دارد، تصریح کرد: در راستای ایمن سازی شناورها، سازمان‌های متعددی، چون سازمان بنادر و دریانوردی، ستاد بار و مسافر، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تامین اجتماعی و وزارت کار در اجرایی شدن طرح نوسازی شناورهای فرسوده دخیل هستند.
پسنده  تعداد لنج های تجاری کشور را حدود ۴۵۰۰ فروند اعلام کرد و افزود: این شناورها باید در ردیف نوسازی قرار بگیرند بر این اساس شناورهای بالای ۴۰ سال که تعداد آنها به ۴۱۲ فروند می‌رسد، اولویت پروژه جایگزینی شناورهای سنتی است.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با شیوه پرداخت تسهیلات به صاحبان این شناورها نیز گفت: یک روش درطرح نوسازی لنج‌های فرسوده این است که تسهیلاتی در ازای خرید شناور به صورت بلاعوض به مالک پرداخت شود و در مقابل مالک لنج به همان میزان مبلغی را به‌عنوان آورده اضافه کند.
وی اضافه کرد: مالک لنج می‌تواند در ازای دریافت تسهیلات بلاعوض صرفا شناور خود را اسقاط کند و درخواستی برای شناور جدید نداشته باشد.
پسنده با بیان اینکه سعی سازمان بنادر و دریانوردی بر این است که حدود ۱۰ برابر آورده مالکان، به آنها وام با حداقل بهره بدهد؛ خاطر نشان کرد: برای آنکه روند نوسازی شناورهای فرسوده سرعت بگیرید صاحبان لنج های فرسوده می توانند با اجماع نسبت به نوسازی اقدام کنند.
وی افزود: اگر پنج مالک شناور با یکدیگر متحد شوند، تسهیلات آنها پنج برابر می‌شود و متعاقبا هزینه کافی برای خرید شناور تامین خواهد شد.
 این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه شاید برخی از مالکان نخواهند از وام بلاعوض استفاده کنند، گفت: برای این دسته از مالکان روش مالی دیگری تعریف شده است.
وی در این باره تصریح کرد: به این مالکان وام با شرایط بهتر اعطا می شود، یعنی وام با مبلغ بیشتر و سود کمتر به مالکی داده خواهد شد که درخواست تسهیلات بلاعوض  را نداشته باشد.
 پسنده ضمن تاکید بر اینکه مالکان در مالک شناور در این که تسهیلات خود را صرف ساخت چه نوع شناوری کند، اختیار تام دارند؛ محل پرداخت این تسهیلات را از وجوه اداره ‌شده سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اظهارات خود اشاره ای نیز به شیوه تولید لنج های تجاری داشت و در این باره بیان داشت:کارخانه‌های سازنده باید ظرفیت تولید ۸۰۰ شناور جدید را داشته باشند. وی دستیابی به این هدف تولیدی را نیازمند تغییر ماهیت کارگاه های لنج سازی دانست و افزود: تولید ۸۰۰ فروند شناور جدید می‌تواند اشتغال و گردش مالی قابل‌توجهی را در صنایع کشتی‌سازی ایجاد کند که حمایت صنایع دریایی و صندوق توسعه ملی را در پی خواهد داشت.
پسنده در پایان سخنان خود مشکلات زیست محیطی اسقاط لنج های فرسوده پرداخت و در این باره گفت: اخیرا یک شرکت دانش‌بنیان امکاناتی را فراهم کرده است که می‌تواند بدنه فایبرگلاس لنج‌ها را  بازیافت  کند.
وی درباره بازسازی شناورهای صیادی نیز با بیان اینکه شناورهای صیادی شرایط ایمنی مناسبی ندارند، افزود: مدیریت شناورهای صیادی به عهده سازمان شیلات است، البته سازمان شیلات در تلاش است تا این شرایط را بهبود ببخشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار