۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

قیمت‌ شناورهای جدید چه مسیری تاسال آینده در پیش می گیرد؟

قیمت‌ شناورهای جدید چه مسیری تاسال آینده در پیش می گیرد؟
بسیاری از تحلیلگران معتقدند، یارد‌های کشتی سازی باید بتوانند در مسیر افزایش احتمالی قیمت‌ها به حیات خود ادامه دهند.
کد خبر: ۸۱۳۹۴
به گزارش گروه بین الملل مانا، بازگشایی دوباره یارد‌های کشتی سازی چین در این میان خبر از هوشیاری آن‌ها می‌دهد. یکی از سوالات کشتیرانی مبنی بر سفارشات ساخت به ارزش ۶۴ میلیارد دلار همین است. به منظور ماندن در این صنعت چرخه کشتیرانی باید به نحو احسن مورد بررسی قرار گیرد و در غیراینصورت بازیگردانان آن باید از صحنه تجارت خارج شوند.
طبق آخرین بررسی آنلاینی که سایت تحلیلی و خبری Splash منتشر کرده است، چهار پنجم شرکت کنندگان در نظرسنجی بر این باور بودند که قیمت‌های ساخت شناور‌های جدید طی چندین ماه آینده با افزایش همراه خواهد شد، اما میزان آن را نمی‌دانند و مشتاق هستند که قیمتی برای آن اعلام شود.
بر اساس این گزارش، قیمت‌های ساخت شناور طی ۱۲ ماه گذشته روندی صعودی به خود گرفت که علت آن در رشد میزان سفارش ها، ادغام یارد‌های کشتی سازی، افزایش نرخ حمل و نقل و نیز افزایش در هزینه‌های سخت خلاصه می‌شود. علی رغم وجود عوامل نوسان ساز در بازار ساخت سفارش شناور‌های جدید بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که نرخ شناور‌ها در بیشتر بخش‌های کشتیرانی طی سال آینده با رشد همراه خواهد شد.
در همین راستا، شاخص قیمت سفارش ساخت شناور‌های به ۱۲۸ واحد رسید که در مقایسه با آغاز سال جاری میلادی سه واحد افزایش داشت. شاخص مذکور پایه خود را قیمت‌های ثبت شده در ژانویه ۱۹۸۸ با رقم ۱۰۰ قرار داده است و به منظور مقایسه کارآمد طی ۱۰ سال گذشته سیری صعودی به خود گرفته و به بیش از ۱۹۰ واحد رسید و در سال ۲۰۱۶ میلادی با رسیدن به ۱۲۰ واحد کمترین میزان خود را تجربه کرد. علی رغم ثبت سفارش‌های بیشتر، حاشیه‌ها برای یارد‌های کشتی سازی شرایط سختی را ایجاد کرده‌اند چراکه کشتی سازان کره‌ای در هفته جاری نتوانستند به موجب فریز قیمت صفحه‌های فولادی به ذخایر فولاد داخلی دست یابند.
مدیر عامل سازمان بین المللی استراتژی دریایی در این باره گفت: اگرچه انتظار افزایش این چنینی در قیمت ورقه‌های فولادی که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی سه برابر شده است، وجود نداشت، تضعیف دلار آمریکا علت دیگری برای جهش قیمت شناور‌های جدید طی ۱۸ ماه آتی خواهد بود. وی در پیش بینی‌های خود از افزایش ۱۰ درصدی قیمت میانگین ساخت شناور در سال آتی خبر داد.
در بخش دیگری از این گزارش، مدیر گروه تحقیقات در شرکت کارگزاری بانچروکاستا گفت: هنوز بخش زیادی از مازاد ظرفیت در بازار و به ویژه در بخش کشتی سازی سرگردان است که یک حفاظی را بر سر قیمت‌ها نگه می‌دارد. بر اساس پیش بینی‌ها قیمت ساخت شناور‌های فله بر کیپ سایز در سال آینده از رقم کنونی ۴۸ میلیون دلار به ۵۰ تا ۵۲ میلیون دلار خواهد رسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار