۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸

افزایش قیمت تانکرهای نو؛ ابهام در نرخ فولاد

علی رغم دوره مثبت کوتاه برای نرخ حمل و نقل در بخش حمل فله خیس، قیمت دارایی‌ها چندان افت نکرد و می‌توان به آینده آن امیدوار بود. 
کد خبر: ۸۱۳۹۳
به گزارش گروه بین الملل مانا، قیمت ساخت تانکر‌های جدید در گزارش اخیری که از سوی موسسه کارگزاری Charles R. Weber منتشر شده است، رشد قدرتمندی را از زمان آغاز سال جاری میلادی تجربه کرده است. قیمت‌های ارزیابی شده برای تانکر‌های VLCC در یارد‌های رقابتی کره جنوبی و ژاپن برای نخستین بار از ۲۰۱۵ میلادی تاکنون به بیش از ۹۰ میلیون دلار رسید. این درحالی است سال ۲۰۱۸ میلادی با قیمت مشخص ۸۰ میلیون دلار در این بخش آغاز شد. 
افزایش قیمت‌ها برخلاف این حقیقت که فعالیت سفارش در یارد‌های رقابتی تانکرساز در حالت راکد و در بخش‌های اصلی کشتیرانی از جمله حمل و نقل تانکر و فله به سر می‌برد، ثبت شد. طی سال ۲۰۱۷ میلادی، سفارش ساخت تانکر‌ها با مجموع ظرفیت ۲۹.۲ میلیون DWT انجام شد و برخلاف آنکه این رقم در مقایسه با ۲۰۱۶ میلادی سه برابر شده، از میزان مشاهده شده در بازه زمانی ۲۰۱۳/۱۴ میلادی کمتر است، اما آینده‌ای مثبت و خوشایند در ادامه سال جاری میلادی پیش بینی شده است.

قیمت ساخت تانکر جدید در برابر سفارش‌های یارد، قیمت فولاد
افزایش قیمت تانکرهای نو؛ ابهام در قیمت فولاد// عکس اضافه نمی شود

این گزارش ادامه داد: عوامل بازرگانی اخیر برای آنکه محرک ثبت سفارش‌های جدید به حساب آیند، با کاهش همراه شدند. در بخش تانکر، بازار مازاد ظرفیت با تناژ بالا حاکم است و میزان سفارش‌ها در مقایسه با سفارش‌های اولیه در تعادل نیست که این امر شرایط را برای مالکان دشوار می‌سازد. تنها استثنا در این رابطه شناورداران قدیمی هستند که بازسازی ناوگان و ثبت سفارش‌های جدید را در الویت قرار داده‌اند که به طور قطع میزان درآمد و ارزش دارایی‌های آنان را افزایش می‌دهد. تجربه تاریخی چنین موقعیت‌هایی که عملا اجرایی شدن آن‌ها با شبهاتی همراه است، می‌تواند در عین حال میزان سفارش‌ها را نیز محدود کند. بسیاری از شرکت کنندگان اصلی می‌توانند با آرامش خاطر در بازار به فعالیت خود ادامه دهند چراکه سفارش‌های پیش بینی شده همزمان با سفارش‌های بزرگ و ناوگان‌های بروز کاهش یافته است به گونه‌ای که دفتر سفارش VLCC ۱۷ درصد از ناوگان را به خود اختصاص می‌دهد که چهار درصد بالاتر از میزان تقاضاست.
اما این تنها مسئله موجود در بازار تانکر‌ها نیست. مازاد ظرفیت در بخش شناور‌های سوئزماکس نیز بیشتر است. فرصت‌های مثبت در دیگر بخش‌های کشتیرانی وجود دارد، اما در آن قسمت‌ها نیز میزان سود پایین در مقایسه با دیگر عوامل در سطحی پایین قرار دارد.
این گزارش ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت فولاد و تاثیر مستقیم آن بر درآمد حاشیه‌ای آن بر یارد‌ها موجب شد تا قیمت سفارش ساخت شناور‌ها نیز کاهش بی سابقه‌ای را تجربه کند. در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی قیمت فولاد ۷۳ درصد افزایش داشت و نرخ سفارش ساخت شناور‌های جدید با شش درصد افت همراه شد. در مقایسه‌ای قوی تر، قیمت سفارش اخیر شناور VLCC به ۹۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با قیمت میانگین ۱۵۵.۷ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ میلادی افت ۴۲ درصدی را تجربه کرد.


سفارش شناور بر حسب DWT، نوع و سال
 
افزایش قیمت تانکرهای نو؛ ابهام در قیمت فولاد// عکس اضافه نمی شود
 این گزارش در پایان نوشت در مجموع به نظر می‌رسد، بازار سفارش ساخت شناور‌های جدید به مرحله نرمالی رسیده است که رشد بالا و ناگهانی قیمت‌ها در آن کمتر به وقوع می‌پیوندد. پس از یک دوره قدرتمند توسعه، یارد‌ها ظرفیت خود را به منظور مدیریت هزینه‌های پیش روی، مدیریت بهتر در خرید فولاد برای پایین نگاه داشتن قیمت‌ها و در نهایت جذب بیشتر سفارش‌ها در جهتی منطقی پیش بردند. از این رو، به نظر می‌رسد استراتژی پایین نگاه داشتن قیمت سفارش‌های ساخت دست کم برای تانکر‌ها در بافتی که بازار مانند ۱۰ سال پیش عمل میکرد، یک ضرورت است.
برچسب ها: فولاد 2018 تانکر قیمت
ارسال نظرات
آخرین اخبار