۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰

آیا مالکان پشت درب یاردهای اوراق صف خواهند کشید؟

آیا مالکان پشت درب یاردهای اوراق صف خواهند کشید؟
صدای تیک تیک ساعت اجرائی شدن قانون سوخت با سولفور تا سقف نیم درصد 2020 آیمو در حال بلندترشدن است و مالکان فرصت زیادی برای تصمیم گیری ندارند. 
کد خبر: ۸۱۳۸۸

به گزارش گروه بین الملل مانا تا شب سی و یکم ماه دسامبر سال 2019 و طلوع آفتاب روز یکم ماه ژانویه سال 2020 زمانیکه قوانین جهانی سوخت با سولفور پایین لازم الاجرا می شود، فرصت کمی برای مالکان باقی مانده است تا فکری به حال چگونگی مطابقت از این قانون و هزینه آن بکنند.

در اینجا این سوال که آیا به دنبال قوانین سوخت با سولفور پایین 2020 آیمو، تنور رقابت میان یاردهای اوراق در آسیا و اروپا داغ خواهد شد یا نه؟ ذهن بسیاری را به خود مشغول ساخته است.

برای سوالات مهمی چون قیمت سوخت سازگار، در دسترس بودن سوخت و هم چنین پایداری آن هنوز پاسخی وجود ندارد، از طرف دیگر تکنولوژی های کاهش دهنده آلودگی مانند اسکرابرها از آن دسته پروژه با سرمایه گذاری هنگفت به همراه آینده ای بحث برانگیز هستند.

این گزارش ادامه داد: در حال حاضر مالکان مکلف به اتخاذ استراتژی درست هستند و سن کشتی یک نقش ضروری را در این تصمیم گیری های مهم بر عهده دارد.    

 میانگین سن اوراق در بخش تانکرهای نفت خام، مشتقات نفتی و فله دو سال کاهش و در بخش کشتی های حمل ال ان جی و ال پی جی سه سال کاهش را تجربه کرده است.کاهش میانگین سن اوراق شناورها حکایت از آن دارد که به دنبال لازم الاجرا شدن قوانین جدید سختگیرانه استفاده از سوخت با سولفور پایین، شناورهای بیشتری روانه یاردهای اوراق خواهند شد.

 تانکرها

انتظار می رود مالکان تانکرها به فرستادن شناورهای خود به یاردها با سرعت ادامه دهند، افزون بر این پیش بینی می شود، شاهد شیب صعودی تندتری تا سال 2020 باشیم.

در سال 2017 میلادی در حدود 17 فروند نفتکش غول پیکر اوراق شدند، در حالیکه در سال 2016 اوراق تنها دو فروند به ثبت رسید.

لازم به ذکر است از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون دست کم 15 فروند نفتکش غول پیکر روانه یاردهای اوراق شده است.

 لویدزلیست پیش بینی می کند، در حدود 43 فروند تانکرحمل نفت خام و 40 فروند تانکر حمل مشتقات نفتی می توانند اوراق شوند. افزون بر این در حدود 20 فروند کشتی حمل ال ان جی تا سال 2019 و 90 فروند کشتی حمل ال پی جی به سن اوراق خواهند رسید.

افزون بر این تا سال آینده، درحدود 20 فروند کشتی حمل ال ان جی و 90 فروند کشتی حمل ال پی جی به سن اوراق خواهند رسید. میانگین سن اوراق برای کشتی های حمل ال ان جی 35 سال و برای ال پی جی 30 سال در نظر گرفته شده است.

آیا مالکان پشت در یاردهای اوراق صف خواهند کشید؟//

 

آیا مالکان پشت در یاردهای اوراق صف خواهند کشید؟//

 فله خشک

در اواسط ماه ژوئن سال جاری میلادی، ناوگان فله خشک یک هزار و 241 فروند شناور بالای 18 سال را در اختیار داشت. فله برهای هندی سایز نیمی از این رقم را تشکیل می دهند.

 لویدزلیست پیش بینی میکند، به دلیل قوانین سختگیرانه سوخت با سولفور پایین 2020،  رشد بالقوه 46 درصد در میزان اوراق شناورها در مقایسه با شرایط تجاری معمول وجود دارد. اما با این وجود شناورهایی هم هستند که به سن اوراق رسیده اند، اما زمانی مالکان راضی به خروج آنها از چرخه فعالیت خواهند شد که دیگر حس کنند این شناورها کارایی اقتصادی برای آنها به همراه ندارند.

ناگفته نماند میانگین سن اوراق برای هندی سایز و کشتی های غول پیکرحمل سنگ آهن VLOCبه ترتیب 30 و 27 سال در نظر گرفته می شود.

 درحالیکه یاردهای اوراق چینی فعالیت نمی کنند، از این رو بسیاری از فله برهای خشک میزبان یاردهای پاکستان و بنگلادش خواهند بود.

لازم به ذکر است: بحث اقتصادی نقش بسیار مهمی در تصمیم های مالکان در مورد اوراق برعهده دارد.نرخ های چارتر باید به حدی باشد که جیب مالکان شناورهایی که سوخت با سولفور پایین اما گران قیمت را می سوزانند، خالی نماند.

اما با همه این اوصاف در شرایطی که چشم انداز مثبتی بر بازار فله خشک حاکم است، اکثریت قریب به اتفاق مالکان برای تصمیم گیری در مورد اوراق شناورها خود تا سال 2019 صبر پیشه خواهند کرد.

آیا مالکان پشت در یاردهای اوراق صف خواهند کشید؟//

 آیا مالکان پشت در یاردهای اوراق صف خواهند کشید؟//

اوراق کشتی کانتینری

حرکت بازار اوراق کشتی کانتینری به سمت نزولی متمایل شده است. با این وجود برطبق تحلیل گران موسسه Maritime Strategies International، از آنجائیکه قوانین جدید سوخت با سولفور پایین آیمو کشتی ها قدیمی را غیراقتصادی می خواند، بنابراین طبیعتا شرایط کنونی بازار دستخوش تغییراتی خواهد شد.

این موسسه همچنین افزود: چنانچه به ضرب العجل 2020 آیمو نزدیک می شویم، مالکان تصمیم های مهمی را در رابطه با سفارش و اوراق شناورها اتخاذ خواهند کرد. انتظار می رود به دنبال تحویل شناورها در سال 2019-2022، از آن طرف بازار اوراق نیز گرم تر شود.

MIS پیش بینی می کند، در سال آینده حدود 315 هزار TEU ظرفیت به یاردهای اوراق فرستاده شود، افزون براین در سال های2020 و 2021 ظرفیت اوراق تقریبا به ترتیب 465 هزارTEU و 335 هزار TEU افزایش خواهد یافت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار