۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۹

عملیات ضربتی برای مهار آتش در تالاب هورالعظیم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: عملیات ضربتی برای مهار آتش در بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم با بهره گیری از دو فروند بالگرد آبپاش شروع شده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۳۷۰

کیامرث حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه هم اکنون حریق گسترده در 15هزار هکتار از نیزارهای تالاب هورالعظیم همچنان ادامه دارد، افزود: پس از هماهنگی با مسئولان سیاسی کشور عراق ، مهار آتش سوزی از طریق هوا آغاز شده است.

وی گفت: به علت گستردگی حریق ، مهار آتش قدری زمان بر خواهد بود ولی آنچه مسلم است از همه توان برای مهار آتش استفاده خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در ادامه تصریح کرد: با تدابیر لازم از گسترش آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم جلوگیری شده است و از سویی آتش در بخش ایرانی تالاب به طور کامل مهار شده است.

حاجی زاده ابرازامیدواری کرد: آتش در بخش عراقی تالاب هوالعظیم تا 10روز آینده مهار و کنترل شود.

وی به وضعیت جغرافیایی تالاب هوالعظیم اشاره کرد و افزود: هیچ گونه مسیر زمینی و آبی برای دسترسی به کانون های آتش و مهار آن وجود ندارد از این رو مهار آتش تنها از طریق هوایی انجام می شود.

در همین حال دود ناشی از آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم همچنان شهرهای سوسنگرد ، هویزه ، اهواز و روستاهای همجوار این تالاب را فرا گرفته و سبب بروز آلودگی های زیست محیطی شده است.

شایان ذکر است آتش سوزی در نیزارهای هورالعظیم از دو هفته پیش شروع شد و به علت خشک بودن تالاب ، حریق بسرعت گسترش یافت.

دو سوم مساحت 300هزار هکتاری هورالعظیم در عراق و یک سوم آن در خاک ایران واقع شده است.

این تالاب در زمان جنگ تحمیلی مورد دست اندازی گسترده رژیم بعثی عراق قرار گرفت و بارها برای مقابله با رزمندگان اسلام ، از بمب های و ادوات شیمیایی استفاده کرد.

حق آبه این تالاب در بخش ایرانی از رودخانه کرخه از در بخش عراقی آن از رودخانه دجله تامین می شود ولی در سال های اخیر به علت خشکسالی شدید از حجم ورودی آب به این تالاب بشدت کاسته شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار