۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

«نوروز صیاد» در ایستگاه پانزدهم

«نوروز صیاد» در ایستگاه پانزدهم
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از برگزاری پانزدهمین جشنواره نوروز صیاد در روستای سلخ جزیره قشم خبر داد.
کد خبر: ۸۱۳۶۲

به گزارش مانا، رسول اکبری با اعلام این خبر اظهار کرد: در این جشنواره مسابقات شنا، غواصی، طناب‌کشی، دوومیدانی ساحلی، بادبادک‌های کاغذی و مسابقات ورزشی بومی- محلی مانند رمازا، جلکش و مشند برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مسابقات تا شب ادامه دارد، افزود: اجرای موسیقی بومی، نمایش‌های آیینی، پخت غذا و شیرینی‌های محلی از برنامه‌هایی است که به منظور معرفی آداب، رسوم و فرهنگ جزیره نشینان قشم برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه جشن نوروز صیاد یکی از آیین‌های کهن جزیره نشینان قشمی با قدمت بیش از ششصد سال است، ادامه داد: ساحل نشینان خلیج فارس معتقدند در نوروز صیاد همه ماهی‌ها آزادند تا نسل خود را افزایش دهند، بنابراین از هرگونه صید و خوردن آبزی در این روز خودداری می‌کنند.

اکبری با بیان اینکه یکی دیگر از آداب و رسوم این روز، شنا کردن روستائیان در دریا است، گفت: در جشن نوروز صیاد روستائیان لباس‌های نو می‌پوشند و حیوانات خود را با گِلی سرخ رنگ بنام گِلَک رنگ می‌کنند و با خود به دریا می‌برند و همچنین در این روز زنان بومی جزیره با شیرینی‌های پخته شده از خرما بنام رنگینک، از میهمانان پذیرایی می‌کنند.

وی اضافه کرد: سال صید صیادان چهار فصل دارد که نخستین فصل آن جووا است و این فصل که از اوایل دهه سوم فروردین آغاز می‌شود، صد روزه بوده و بیشتر ماه‌های آن با بهار طبیعت همراه است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به برگزاری پانزدهمین جشن نوروز صیاد در روز یکم تیرماه گفت: فصل گرما شصت و پنج روزه است، نخستین روز آن نوروزصیاد نامیده می‌شود و روز به یاد ماندنی برای صیادان بوده و شهریما فصل بعدی است که صد روز دارد و پس از آن فصل زمستان فرا می‌رسد که این فصل نیز صد روزه است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار