۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
آلفالاینر:

کاهش فعالیت خطوط سرویس دهی ادامه دارد!

کاهش فعالیت خطوط سرویس دهی ادامه دارد!
آلفالاینر در تحلیل هفتگی بخش کشتیرانی کانتینری، به تشریح تغییر و تحولات خطوط سرویس دهی و هم چنین بازار تحویل شناور پرداخت.
کد خبر: ۸۱۳۵۵

به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینر در تحلیل هفتگی بخش کشتیرانی کانتینری با اشاره به افزایش تعداد شناورهای بیکار نوشت: در پی چشم انداز ناامیدکننده تقاضا و عقب نشینی خطوط کشتیرانی از فعالیت در چندین مسیر اصلی تجاری، ظرفیت ناوگان بیکار کشتی کانتینری شیب صعودی به خود گرفته است. در حال حاضر ناوگان بیکار 122 فروند با مجموع ظرفیت 315 هزار و 175 TEU را در اختیار دارد.

تحلیل هفتگی آلفالاینر//

این گزارش ادامه داد:کاهش بیشتر خطوط سرویس دهی در ترانس پاسیفیک و خاورمیانه منجر به افزایش ظرفیت ناوگان بیکار در هفته های پیش رو خواهد داشت. علیرغم اینکه راه اندازی چندین خطوط سرویس دهی جدید در مسیرهای تجاری ترانس آتلانتیک و استرالیا- شرق دور در ماههای جاری و آینده به جذب شناورها و کاهش تناژ اضافی کمک خواهد کرد، اما با این وجود نمی توان چشم انداز روشنی را متصور بود، چرا که فصل اوج تابستان در داغ کردن تنور تقاضا شکست خورد.

ناگفته نماند ناوگان بیکار در همه سایزها افزایش یافته است. صف شناورهای آماده روند نزولی نرخ های چارتر را به همراه  دارد  و هیچ گونه نشانه ای مبنی بر تغییر مسیر حرکت بازار به این زودی ها دیده نمی شود.

تحلیل هفتگی آلفالاینر//

 

نکته مهم اینکه، در هفته های اخیر افت تقاضا برای جذب شناور بازار چارتری را از پا درآورده است. شیب نزولی بازار تقاضا تا حد زیادی مربوط به شروع تعطیلات تابستانی در نیمکره شمالی می شود.

به طور کلی میتوان گفت: محیط تجاری چالش برانگیز برای خطوط ادامه دارد، نرخ های حمل کارگو در چندین مسیر مهم رضایت بخش نیست، قیمتهای سوخت رو به افزایش است و تاثیر کلی جنگ تجاری آمریکا- چین بر حجم تجارت کانتینری در هاله ای از ابهام قرار دارد. افزون براین، ورود شناورهای جدید و رشد ظرفیت ناوگان جهانی عاملی دیگری است که بازار نرخ کرایه حمل کارگو را رنج می دهد.

انتظار می رود بازار ضعیف نرخ کرایه حمل در هفته های پیش رو همچنان استمرار داشته باشد.

طی دو هفته گذشته تقاضا برای کشتی های کانتینری غول پیکر VLCS(هفت هزار و 500 الی 11 هزارTEU) روند نزولی را به نمایش گذاشت، به طوریکه تنها یک مورد معامله چارتری به ثبت رسید. اما در همین مدت  بخش کشتی های پاناماکس قدیمی نسبتا شلوغ باقی ماند، به طوریکه هفت مورد معامله در بازار چارتری به روی کاغذ آمد.

 اعضای ائتلاف اقیانوسیه (کشتیرانی های CMA CGM فرانسه،APL سنگاپور– کاسکوی چین- اورگرین تایوان و OOCL هنگ کنگ) یکی از نه حلقه سرویس دهی Loop خود در مسیر شرق دور- ساحل جنوبی پاسیفیک PSW را از ماه آینده به تعلیق درخواهد آورد. ناگفته نماند در پی افزایش تنش ها در جنگ تجاری آمریکا-چین، شاهد کاهش خطوط سرویس دهی هستیم.  حلقه های PSW بر صادرات آسیایی به بنادر کالیفرنیا شامل لس آنجلس، لانگ بیچ و آکلند متمرکز است.

در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: شرکای ائتلاف M2 (مرسک دانمارک و MSC سوئیس) خط سرویس دهی شرق دور-PNW TP-1 /Eagle را چند هفته پیش بستند، افزون براین شرکای ائتلاف THE(هاپاگ لوید آلمان، ONE و یانگ مینگ تایوان) از سی و یکم ماه جاری فعالیت خط سرویس دهی PS8 را متوقف خواهند کرد.

خط سرویس PNW TP-1 /Eagle ظرفیت هفتگی چهار هزار و700 TEU را فراهم می کرد، ظرفیت PS8  بر روی شش هزار و 580 TEU می ایستد.

از سوی دیگر خط کشتیرانی مرچنت هیوندایی کره جنوبی اخیرا دو خط سرویس دهی شرق دور- ساحل جنوبی پاسیفیک PSW شامل PS1 و2 PS را بهبود بخشیده است.

کشتیرانی مرسک دانمارک وMSC سوئیس در نظر دارند در دراواخر ماه آینده یک خط سرویس دهی را به مسیر اروپای شمالی- آمریکا اضافه کنند، با راه اندازی این خط سرویس دهی تعداد حلقه ها Loop ائتلاف 2M که بنادر ساحل شرقی آمریکا و خلیج آمریکا را پوشش می دهد، به چهار عدد خواهد رسید.

 کشتیرانی مرسک یک خط سرویس دهی مستقیم بین دریای سیاه-ترکیه-آمریکا را راه اندازی کرد.

 کشتیرانی (Interasia Lines (IAL  تایوان یک خط سرویس دهی مستقیم بین چین، ویتنام، تایلند و فیلیپین موسوم به ICB راه اندازی کرده است. خط سرویس دهی مذکور سرویس دهی مستقیم IAL بین چین مرکزی، تایلند و ویتنام را ارتقاء خواهد داد.

 خط کشتیرانی (Pacific International Line( PIL سنگاپور و شرکت تابعه آن MELL یک پهلوگیری منظم در بندر Gladstone استرالیا  را معرفی کردند.

شرکت کشتیرانی Zhonggu Logistics چین هشتمین کشتی از مجموعه 12 فروند کشتی کانتینری سفارش داده شده با ظرفیت دو هزار و 518 TEU را تحویل گرفت.

شرکت خدمه دریایی Reederei NORD GMBH  مستقر در هامبورگ آلمان کشتی NORDMAPLE با ظرفیت دو هزار و 506 TEU را تحویل گرفت.

 Imoto Lines  اپراتور کانتینری ژاپن کشتی کانتینری NAGRAR با ظرفیت 670 TEU را از کشتی سازی Kyokuyo هموطن تحویل گرفت.

این گزارش در پایان نوشت، بندر کراچی پاکستان در نظر دارد یک کریدور حمل 50 کلیومتری را برای متصل کردن ترمینال های کانتینری کراچی،PICT ،KICT و SAPT توسعه دهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار