۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
کلارکسونز گزارش داد:

بازار سفارش ساخت شناور فله در سکوت مطلق!

بازار سفارش ساخت شناور فله در سکوت مطلق!
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را موشکافی کرد.
کد خبر: ۸۱۳۵۲

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در گزارش جدید خود باگریزی به بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: شروع آرام هفته این امتیاز را به چارترها داد تا بتوانند نرخ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر را به 42-45 WSکاهش دهند.اما با این وجود عمر این شیب نزولی کوتاه بود، به طوریکه در اواسط هفته با ورود جریان تازه ای از کارگو این مالکان بودند که توانستند قدرت را در دست گرفته و نرخ کرایه حمل را بالا ببرند. اما به هر حال باید منتظر بود و دید که آیا آنها می توانند از سقوط نرخ کرایه حمل جلوگیری کنند یا مجبور به تسلیم خواهند شد؟!
سوئزماکس
طی هفته گذشته علیرغم اینکه انتظارمی رفت شیب نزولی نرخ کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس برمنطقه آفریقای غربی حاکم باشد، ورود جریان تازه ای از کارگوها بازار را به سمت دیگری برد. اما به دلیل اینکه تعداد محمولاتی که فراتر ازحد معمول و طبیعی به بازار وارد شد، رقم قابل توجهی نبود و از سوی دیگر ظرفیت مازاد شناور بر بازار سایه افکنده است، از این رو روند نزولی نرخ کرایه حمل اگر چه کمی دیرتر اما بالاخره به سراغ بازار خواهد آمد.
افراماکس
طی هفته گذشته بازار تانکرهای افراماکس در دریای شمال و حوزه بالتیک تب و تابی را به همراه نداشت.نرخ کرایه حمل در مسیر حوزه بالتیک- قاره انگلستان با رسیدن به 90 WS افت هفتگی را به نمایش گذاشت.از سوی دیگر در مدیترانه بازار روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرد. در حال حاضر نرخ کرایه حمل بین 100 و 140 WS متغیر است.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//
بازار تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف
غرب سوئز: بازار تانکرهای کوچک هفته آرامی را در مدیترانه سپری کرد، به دنبال صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری و هم چنین نبود تقاضا، نرخ کرایه حمل روند نزولی را پیمود. افزون بر این با ظهور* آربیتراژ در منطقه آفریقای غربی، بازار تانکرMR روند افزایشی تقاضا و کوتاه شدن صف شناورهای آماده به بارگیری را تجربه کرد. 
شرق سوئز: بازار تانکرهای MR در هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن کمی آرام تر سپری شد. نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج آمریکا-آفریقای شرقی روند نزولی را پیمود.


تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف
به همراه صف بسیار کوچک شناورهای آماده به بارگیری و هم چنین افزایش تقاضا برای جذب افراماکس، نرخ کرایه حمل این شناور در مسیرهایی به آمریکا به 102.5 WS افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر در مدیترانه صف بسیار کوتاه شناورهای آماده به بارگیری بدان معنی بود که چارترها مجبور به پرداخت پول بالاتری برای شناورها هستند. به دلیل میزان چشمگیر کارگو به نظر نمی رسدکه جهش رو به بالا نرخ کرایه حمل به این زودی ها نزولی شود.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//
فله برها
کیپ سایز

علیرغم افزایش تقاضا در مسیراسترالیا- چین، اما در روزهای پایانی هفته بازار معاملات کاملا سرد بود و نرخ کرایه حمل افت جزئی را تجربه کرد. افزون براین در مسیربرزیل- چین تقاضا افزایش یافت و نرخ کرایه حمل در مسیر Tubarao/Qingdao روند افزایشی ناچیزی را به همراه داشت.
پاناماکس

به دنبال ظرفیت مازاد، نرخ کرایه حمل در پاسیفیک به طورکلی شیب نزولی به خود گرفت. با این وجود به نظر می رسد در هفته جاری تمایل بازار رو به بهبود برود. اما از سوی دیگر در حوزه آتلانتیک، ورود مستمر کارگوهای آتلانتیک شمالی و صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری برگ برنده را به دست مالکان تا پایان هفته داد.

هندی سایز

در حوزه پاسیفیک، ورود کارگوهای تازه شروع خوبی را برای بازار هندی سایز رقم زد، اما در روزهای پایانی هفته بازار شیب خود را تغییر داد. با این وجود عرضه محمولات ذغال سنگ آسیای جنوب شرقی را نسبتا فعال نگه داشت. از سوی دیگر در منطقه آتلانتیک، بازار تقاضا در خلیج آمریکا گرم بود و نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از این منطقه به طور کلی روند صعودی هفتگی را در پیش گرفت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 

 بازار کشتیرانی
در هفته گذشته بازار چارتری کشتی کانتینری نشان داد که افت معمول سطوح نرخ کرایه در فصل تابستان به سرعتی که خیلی ها انتظار آن را داشتند، رخ نداده است. چنانچه فعالیت بازار معامله چارتری سطح نسبتا پایداری را به نمایش گذاشت. افزون بر این میانگین قراردادهای دوره ای برای سایزهای مختلف شناور عمدتا زیر شش ماه بود.
جابه جایی کانتینری در پنج بندر برترساحل غربی آمریکا، لانگ بیچ، لس آنجلس،آکلند و سیاتل-تاکوما به دو میلیون TEU در ماه ژوئن سال جاری میلادی رسید. رقمی که حکایت از رشد هفت درصد نسبت به ژوئن سال گذشته دارد. علاوه بر این درشش ماه نخست سال جاری میلادی جابه جایی کانتینری در این بنادر به 11 میلیون و 300 هزار TEU رسید که رشد سه درصد سال به سال را نشان می دهد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//
بازار سفارش ساخت
طی هفته گذشته در بازار فله خشک هیچ گونه سفارش ساخت جدیدی به ثبت نرسید. در بازار تانکرشرکت Overseas Shipholding مستقر در فلوریدای آمریکا سفارش ساخت دو فروند تانکر MR با ظرفیت 50 هزار DWT را به کشتی سازی هیوندایی میپو کره جنوبی داد. زمان تحویل شناور نیمه دوم سال 2019 اعلام شده است.
افزون بر این شرکت کشتیرانی Nissen Kaiun ژاپن سفارش ساخت دو فروند تانکر MR با ظرفیت 50 هزار DWT را به یارد Onomichi هموطن داد که قرار است در سال 2020 تحویل داده شد.
در بخش کشتی کانتینری، شرکت کشتی سازی هیوندایی میپو کره جنوبی سفارش ساخت چهار فروند کشتی کانتینری فیدری با ظرفیت یک هزار و 800TEU را دریافت کرد، این شناورها در سه ماه نخست سال 2020 تحویل داده خواهند شد.
افزون بر این کشتی سازی Wuchang چین معامله ساخت دو فروند کشتی کانتینری فیدری ساحلی با ظرفیت 700 TEU را برای شرکت Master Logistic هموطن به امضا رساند. زمان تحویل شناور سه ماه چهارم سال 2019 اعلام شده است.
در بخش کشتی حمل گاز، شرکت Capita Gas سفارش ساخت چهار فروند کشتی حمل کننده ال ان جی با ظرفیت 174 هزار cu.m را به همراه سه فروند انتخابی دیگر به کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی کره جنوبی داد. شناورها در نیمه دوم سال 2020 و نیمه اول سال 2021 تحویل داده خواهند شد.
در بخش کشتی حمل مسافر، شرکت Stena RoRo مستقر در گوتبرگ سوئد دو فروند کشتی مسافربری با ظرفیت یک هزار و 200 مسافر را به همراه چهار فروند انتخابی دیگر به کشتی سازی AVIC Weihai داد. زمان تحویل شناورها سال 2022 اعلام شده است.

 

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

اوراق
به دنبال باران های مونسون و تعطیلات، یاردها اوراق اشتیاقی برای پذیرش تناژ از خود نشان ندادند، این مسئله منجر به افت ناچیز قیمت های اوراق شده است.

 

تحلیل هفتگی کلارکسونز//
بازار فله خشک
شرکت های معدنی سنگ آهن مهم و اصلی حجم تولید قوی را در سه ماه دوم سال جاری میلادی گزارش دادند. شرکت Vale برزیل بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن دنیا96 میلیون و 800 هزار تن را در سه ماه دوم سال جاری میلادی تولید کرد که نسبت به سه ماه اول سال رشد 18 درصد و نسبت به سه ماه دوم سال گذشته رشد پنج درصد را نشان می دهد.
در چهار ماه نخست سال جاری میلادی صادرات ذغال بخار اندونزی شامل صادرات لیگنیت با رسیدن به 138 میلیون تن روند افزایشی ده درصد سال به سال را به نمایش گذاشت.

 

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

*آربیتراژ در علم اقتصاد و مالیه به معنای بهره گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار