۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹

خطوط کانتینری جهان نگران اقتصاد چین!

خطوط کانتینری جهان نگران اقتصاد چین!
کندشدن روند رشد اقتصاد چین و جنگ تجاری میان واشنگتن-پکن چشم اندازهای صنعت کشتیرانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
کد خبر: ۸۱۳۳۸

 به گزارش گروه بین الملل مانا نتایج اقتصادی سه ماه دوم سال جاری میلادی چین نشان می دهد، پکن در یک دوراهی دشوار و سخت گیر افتاده است، از یک سو باید رشد اقتصادی را تحریک کند و از طرف دیگر سطح بدهی را کنترل کند. ترکیبی از روند کند رشد اقتصادی بعلاوه تشدید جنگ تجاری تهدیدی برای چشم انداز صنعت کشتیرانی به شمار می آید.

تحلیل گران نگران این مسئله هستند که به دنبال مناقشه تجاری چین و آمریکا، روند صادرات چین آسیب ببیند و اقتصاد این کشور ضعیف تر شود.

این گزارش ادامه داد: پس از اینکه آمریکا تهدید به اعمال تعرفه بر روی واردات چین به ارزش 200 میلیارد دلار کرد، نتایج سه ماه دوم منتشر شده از سوی دومین اقتصاد بزرگ جهان نگرانی ها را بیشتر و بیشتر کرده است.

رشد تولید ناخالص داخلیGDP چین بین ماه آوریل و ژوئن به 6.7 درصد رسید، رقمی که پایین تر سطح ازسال 2016 را تاکنون نشان می دهد. تحلیلگران پیش بینی می کنند، سرعت در نیمه دوم سال جاری میلادی کندتر نیز خواهد شد.

"لی چائو" تحلیل گر ارشد شرکت بورس اوراق بهاردار Huatai Securities چین پیش بینی می کند، رشد اقتصادی کشور در سه ماه چهارم سال جاری میلادی به 6.5 درصد افت خواهد کرد. شرکت کارگزاری بریتانیایی نیز تفکری مشابههHuatai Securities دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: کاسته شدن از شتاب سرمایه گذاری در بخش زیر ساختاری و تولید در چین به عنوان دلیل اصلی در پشت پرده سیر نزولی رشد اقتصادی سه ماه دوم سال جاری میلادی عنوان می شود. در واقع دست پشت پرده یعنی کنترل سختگیرانه حساب سرمایه و سرعت در ارائه اعتبارات چین، یک سیاستی است که تغییر آن دشوار به نظر می رسد، چرا که مشکلات بدهی شدید همچنان باقی می ماند.

در حال حاضر بیجینگ خود را بر سر دو راهی یک سیاست متناقص می بیند، دوراهی به این منظور که نمیداند آیا سیاست سختگیرانه پولی را برای مجبورکردن به اهرم زدایی مالی اجرا کند و یا اینکه شرایط مالی آسان تر را برای حفظ نرخ های رشد قوی تر تقویت کند.

 درهفته گذشته "Xu Zhong" رئیس بانک مرکزی چین، سیاست های مالی فعال تر در راستای تحریک اقتصادی را به وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی کرد. اما از طرف دیگر وزارتخانه مشکلات و چالش های خود را دارد. چرا که به دنبال سیاست های کاهش مالیات در سال جاری میلادی مخارج مالی روند افزایشی با سرعت بیشتری به خود گرفته است، دولت های محلی در سطح استانی نیز اسیر در بدهی باقی می مانند.

لازم به ذکر است: درصورت تشدید جنگ تجاری چین-آمریکا درآمد دولت چین کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

اگر اقتصاد چین نتواند جهش دوباره پیدا کند، در نتیجه تقاضا برای واردات کالا و مواد خام مانند سنگ های آهن و نفت خام در بلند مدت رو به افول خواهد رفت.

واشنگتن و پکن تصمیم به اعمال تعرفه 25 درصد بر کالاهای وارداتی از یکدیگر به ارزش 50 میلیارد دلار گرفته اند، اعمال تعرفه ها بر روی 34 میلیارد دلار از ششم ماه جاری آغاز شده است، انتظار می رود از این هفته سایه تعرفه بر روی 16 میلیارد دیگر افکنده شود.

به گفته شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی جی‌پی مورگان چیس، اگر ده درصد تعرفه ها بر روی 200 میلیارد دلار دیگر واردات چینی از ماه سپتامبر تا اکتبر اعمال شود، صادرات چین به آمریکا 8.6 درصد کاهش خواهد یافت.

سناریوی بدتر اینکه، Neil Davidson تحلیل گر ارشد Drewry معتقد است، به موجب تشدید 25 درصد تعرفه آمریکا بر روی کالاهای وارداتی چین به ارزش 450 میلیارد دلار، ترافیک  کانتینری محدود شرقی چین-آمریکا تقریبا 15 الی 20 درصد کاهش خواهد یافت.

 خطوط کشتیرانی کانتینری که هم اکنون با ظرفیت مازاد شناور و جهش قیمت سوخت دست به گریبان هستند، شنیدن این اخبار برایشان خوشایند نیست. آن دسته از خطوطی که با تجارت در مسیر ترانس پاسیفیک ارتباط زیادی دارند، در نگرانی بیشتری به سر می برند.

بنابراین جای تعجبی ندارد وقتی می بینیم " Xu Lirong"مدیر کشتیرانی کاسکوی چین که جایگاه چهارمین کشتیرانی بزرگ کانتینری دنیا را به خود اختصاص می دهد و درصورت ادغام با کشتیرانی OOIL هنگ کنگ به رده سوم صعود خواهد کرد در کنفرانسی در شانگهای هشدار داد، اصطکاک تجاری در حال سایه افکنی بر روی روند بهبود صنعت کشتیرانی است.

فراتر از اصطکاک تجاری آمریکا-چین صندوق بین المللی پول IMF هشدار داد، تهدیدهای اخیر مورد به تعرفه از سوی آمریکا و شرکای تجاری خطر از دست دادن در حدود 430 میلیارد دلار تولید ناخاص داخلی GDP را تا سال 2020 دارد.

این گزارش در پایان نوشت،  اگر این شرایط ناگوار احتمالی به واقعیت تبدیل شود، حجمی از این ضررها به ناچار بر دوش صنعت کشتیرانی خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار