۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵

اعزام بالگرد آب پاش برای مهار آتش سوزی تالاب هورالعظیم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: با هماهنگی مدیریت بحران وزارت کشور ، یک فروند بالگرد آپ پاش برای مهار آتش سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم از تهران به اهواز اعزام شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۳۳۴

کیامرث حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه حدود 10روز است که حادثه آتش سوزی در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم شروع شده و تاکنون اقدام موثری برای مهار آن از سوی مسوولان عراقی انجام نشده است، افزود: تنها راه دسترسی برای مهار این آتش سوزی ، استفاده از بالگرد بود که در این خصوص هماهنگی لازم با وزارت کشور و امور خارجه کشورمان و سفارت عراق در تهران انجام شد.

وی با بیان اینکه حدود 15هزارهکتار از نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم دچار آتش سوزی شده است، افزود: ماموریت اصلی بالگرد، کنترل و مهار آتش سوزی و جلوگیری از سرایت آن به بخش ایرانی تالاب است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان پیش بینی کرد با بهره گیری از بالگرد آب پاش ، بتوانیم این آتش سوزی که مشکلات زیست محیطی زیادی برای ساکنان اطراف تالاب و مردم شهرهای سوسنگرد ، هویزه و اهوازبوجود اورده است مهار کنیم.

شایان ذکر است، انتقال دود ناشی از این آتش سوزی که علت دقیق آن هنوز اعلام نشده است، مشکلات تنفسی برای مردم شهرهای غرب خوزستان بوجود آورده است.

حدود دو سوم مساحت 300هزار هکتاری تالاب هورالعظیم در خاک  عراق و یک سوم آن در خاک ایران است.

این تالاب در زمان جنگ تحمیلی مورد دست اندازی رژیم بعثی عراق قرار گرفت و ارتش بعثی در این تالاب از سلاح شیمیایی به صورت گسترده علیه رزمندگان اسلام استفاده کرد.

در یک دهه اخیر با کاهش حقابه این تالاب و خشکسالی شدید ، تالاب هورالعظیم به یکی از کانون های ریزگردها تبدیل شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار