۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱

چه آینده‌ای در انتظار تجارت جهانی است؟

چه آینده‌ای در انتظار تجارت جهانی است؟
رشد تجارت جهانی در سه ماه دوم سال جاری میلادی با رکود همراه شد، اما برخلاف تهدید جنگ تجارت بین دو قدرت برتر اقتصادی جهان، می‌توان به چشم انداز مثبت آن امیدوار بود.
کد خبر: ۸۱۳۲۶
به گزارش گروه بین الملل مانا، شاخص‌های تجارت جهانی موسوم به (gKNi) زمان واقعی ارزیابی فعالیت اقتصادی جهان را با توجه به داده‌های رسمی تجارت فراهم آورده و در پایان ماه ژوئن سال جاری میلادی عدد ۱۴۰.۲ واحدی را نشان داد که خبر از افزایش ۱۰.۱ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی می‌دهد و بدین ترتیب می‌توان به آینده مثبت علی رغم اوضاع نابسامان ایجاد شده به دنبال جنگ تجارت بین آمریکا و چین امیدوار بود.
بر اساس این گزارش، شرایط دلار آمریکا به موجب تعدیل فصلی در مقایسه ماه به ماه ۰.۱ درصد و ۰.۵ درصد از میزان حداکثری در فوریه سال جاری میلادی کاهش یافت. 
علت افت ناچیز ژوئن در مقایسه ماه به ماه باید با در نظرگرفتن شاخص‌های بالا طی سه ماه نخست سال جاری میلادی بررسی شود که میزان رشد تجارت در مقایسه سه ماهه شاهد رشد ۴.۵ بود. آمار منتشر شده در سه ماه دوم نیز در مقایسه سال به سال ۱۱.۵ درصد افزایش را تجربه کرد.
در گزارش شاخص تجارت جهانی آمده است: پس از آنکه سه ماه نخست سال جاری میلادی شاهد بازی پرقدرت تجارت بود، تجارت جهانی در سه ماه دوم بدون تغییر باقی ماند. فارغ از هر گونه مسائل سیاسی، چشم انداز رشد تجارت برای آینده‌ای نزدیک مثبت است. تمامی مناطق در حال حاضر و بار دیگر جهش مثبتی را در تجارت خارجی نشان می‌دهند که شاخص اولیه فعالیت اقتصادی در کل برای اثبات آن سند معتبری است.
آمار و ارقام بندر کانتینری در سه ماه دوم سال جاری نشان می دهد مسئله حاضر در صنعت کانتینری مازاد ظرفیت است بدان معنی که تعداد شناور‌ها زیاد است و هیچ سایه‌ای از عدم رشد حجم تجاری در این میان دیده نمی‌شود. 
این گزارش در ادامه نوشت: ترافیک کانتینری به طور شگفت انگیزی در سه ماه دوم افزایش یافت. عاملان اصلی این رشد و توسعه بنادر در آمریکا و چین بودند. بنادر آمریکا رشد ۲.۵ درصدی ترافیک کانتینری را در کارنامه خود و در مدت زمان مذکور ثبت کردند. این رشد در سه ماه نخست ۱.۷ درصد اعلام شده بود. از سوی دیگر، نرخ حمل و نقل کانتینری در چین درحالی رشد ۱.۲ درصدی را تجربه کرد که در سه ماه نخست میزان رشد آن منفی و ۰.۳ درصد بود. 
اقتصاد‌های موجود در آسیا و آمریکای شمالی بیشترین میزان رشد را در مقایسه سال به سال و در ژوئن از خود بر جای گذاشتند و انتظار می‌رود این روند مثبت در ماه جاری نیز ادامه یابد به گونه‌ای که بیشترین میزان رشد در ماه جولای برای هند و چین پیش بینی شده است. در مجموع، تجارت جهانی همزمان در حال تجربه افزایش فعالیت در تمامی مناطق است. 
در همین راستا، مدیر عامل شرکت LogIndex گفت: به دنبال توسعه سالم در چین، هند و آمریکا، چشم انداز بسیار مثبتی برای آینده نزدیک تجارت دیده می‌شود. تنش‌های تجاری تاکنون تاثیر منفی مستقیمی بر تجارت فیزیکی کالا‌ها نگذاشته است. اما با این حال، تضاد‌های سیاسی به وضوح می‌توانند یک نگرانی صریح را ایجاد کنند که ابعاد منفی و خطرات روزافزون بیشتری را به همراه خواهد داشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار