۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷

دیجیتالی شدن؛ راهکار افزایش امنیت سایبری صنعت دریانوردی

دیجیتالی شدن؛ راهکار افزایش امنیت سایبری صنعت دریانوردی
دیجیتالی شدن موضوع رایج و ابزار نجات شرکت‌ها در صنعت دریانوردی جهان شده است که در گرو سرعت بالای توسعه تکنولوژی گنجانده می‌شود. این موضوع گسترده از گواهینامه‌های دیجیتال بر روی شناور‌ها گرفته تا ایجاد شناور‌های کاملا خودران را دربرمی گیرد.
کد خبر: ۸۱۳۱۳
به گزارش گروه بین الملل مانا، تمامی کسانی که بر روی شناور‌ها و در صنعت محافظه کارانه به نوعی نقش آفرینی می‌کنند به دنبال فرصت‌هایی برای بهره مندی از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی هستند تا عملکرد خود را ارتقا و هزینه‌ها را کاهش دهند. اما یکسال پس از گذشت حمله سایبری به صنعت دریانوردی، اهمیت امنیت سایبری بیش از پیش ثابت شد. از این رو سایت خبری ورلدمریتام نیوز در مصاحبه خود با Pantelis Skinitis، مدیر توسعه تجارت در شرکت راه حل‌های پیشرفته ABS به بررسی وضعیت اخیر حملات می‌پردازد تا درس‌هایی را که باید از امنیت سایبری در نتیجه حمله به خط کشتیرانی مرسک دانمارک و ثبت خسارت ۳۰۰ میلیون دلاری حاصل آمد، آموخت. 
وی بر این باور است نیاز به امنیت سایبری فارغ از اینکه بر روی شناور یا در ساحل باشد، یک واقعیت است. رشد ارتباطات و تبادل اطلاعات بدان معناست که تمامی تجارت‌ها باید به امنیت سایبری از دیدگاه کل نگری بررسی شوند.
وی ضمن اشاره به وضعیت اخیر در بازار گفت: هنوز تاکید کافی بر رابطه بین تکنولوژی عملیاتی و تکنولوژی اطلاعات و خطراتی که از سیستم‌های بروز و ناسازگار منتج می‌شود، وجود ندارد. با توجه به روابط متعدد با مشتریان، واضح است که گفتگو پیرامون تشخیص و پاسخ به امنیت سایبری در دریانوردی باید تغییر کند. این امر مستلزم یک مدل جدید است که تصویر روشنی از خطر و ابزار مناسب را برای هدایت اقدامات و ایجاد یک فرهنگ ایمن در اختیار مالک و با هدف حفاظت از میزان دارایی‌ها قرار می‌دهد.
بدین منظور، خطرات در وهله نخست باید به روشی دقیق و مستقیم با قابلیت مشاهده و سنجش تشخیص داده شوند. در این میان تشخیص خطرات فردی که جزء جدایی ناپذیر سیستم‌های عملیاتی دریایی است در اولویت است تا امکان کاهش خطرات احتمالی را در اختیار مدیران امنیت سایبری بگذارد. 
یکی از برآمد‌های مثبت توسعه‌های اخیر آگاهی بخشی است که با سرعت بالایی در حال پیش روی است و موضوعی نیست که به دست فراموشی سپرده شود. 
مدیر ABS ادامه داد: در واقع همانطور که دیجیتالی شدن در کشتیرانی افزایش می‌یابد، خطرات ناشی از اینترنت اشیا و تکنولوژی اطلاعات و حتی میزان حملات سایبری در صورت عدم مدیریت صحیح می‌توانند روندی صعودی به خود بگیرند. بسیاری از سهامداران درگیر در ساخت و عملیات شناور‌ها در حال حاضر و آینده نیاز به رسیدن به درک کامل چگونگی مدیریت دارایی‌ها و سیستم‌های خود دارند تا بتوانند خطرات سایبری را به گونه‌ای مدافعانه از دارایی‌های خود دور کنند. در همین راستا، ABS شیوه‌های بهره مندی بهینه از اطلاعات و داده‌های آماری را بررسی می‌کند تا بتواند به منظور ایجاد امنیت از دریانوردان گرفته تا شرکت‌های بزرگ موارد دقیقی را گزارش و در صنعت منتشر کند.
فاز بعدی عملکرد سفر دریایی است که فرصت‌های بسیاری را برای جمع آوری، تحلیل و انجام اقدامات خاص بر داده‌ها فراهم می‌کند تا سازگاری نظام مندی را فراهم کند و کارآمدی بهینه را ارتقا دهد. فرصت‌های دیگری نیز در بعد گسترده‌تر از جمله میانجی گری بین شناور و بندر و نیز ادغام زنجیره تامین وجود دارد که قابلیت تحویل غلات بیشتری را در آینده خواهد داشت.
در مقابل، موانعی نیز در خصوص امنیت سایبری وجود دارد که همچون علامت سوال در ذهن مالکان کشتی یعنی کسانی که معتقدند قادر به تغییر نحوه عملیات ناوگان یا مشتریان خود نیستند، وجود دارد. با این حال با گذشت زمان از تعداد موانع و سوالات مبهم کاسته می‌شود.
وی در این باره که  آیا دیجیتالی شدن قادر به حفافظت ۱۰۰ درصدی ازصنعت دریانوردی است، گفت:دیجیتالی شدن عملیات توان بالفعل بالایی برای هدایت قیمت‌ها در روندی نزولی دارد. اما، سوالی که در این زمینه باید بدان پاسخ داد این است که خط جداکننده بین کاهش هزینه‌ها و خطرات حملات سایبری در کدام قسمت باید کشیده شود؟
 برای هر سازمانی باور این موضوع که سازمان‌ها به طور کامل بتواند از حملات سایبری در امان باشد، اشتباه است و قطعا رابطه‌ای بین کاهش هزینه‌ها و امنیت سایبری وجود ندارد. حقیقت آن است که امنیت سایبری یعنی سرمایه گذاری مستمر در تمامی زمینه‌ها و نه فقط در سیستم‌های عملیاتی حاکم باشد. می‌دانیم که مردم کلیدی‌ترین نقش را در حفظ امنیت سایبری دارند چه فضای کاری آن‌ها اداره باشد و چه شناور. آموزش و آگاهی بخشی که آسان‌ترین پروسه برای دنبال کردن است، هزینه سنگینی را بر دوش صنعت دریانوردی نمی‌گذارد، اما به راحتی می‌تواند میزان دسترسی هکر‌ها به سیستم‌ها را به حداقل برساند. 
مدیر ABS ضمن اشاره به پیشروی در صنعت دریانوردی برای دستیابی به جهش سایبری ادامه داد: خطر اصلی حاکم بر صنعت دریایی امروز پالش ایجاد مدلی است که بتواند ریسک سیستم‌های عملیاتی را بر اساس عواملی که قابل شمارش، اندازه گیری، محاسبه و مقایسه هستند، بررسی کنند. 
شرکت ABS با درنظر گرفتن این موارد در ذهن با موسسه تکنولوژی Stevens وارد همکاری شده تا مدل خطر سایبری قدیمی را بار دیگر مورد بررسی و محاسبات ریاضی که قابل اندازه گیزی، مشاهد و درک ساده هستند، قرار دهد.
وی ادامه داد: نتیجه مدل جدید است موسوم به FCI که نقشها، ارتباطلات و تشخیص‌ها را در خود جای می‌دهد و رویکرد خطر بنیاد سایبری را قادر می‌سازد تا تمامی خطرات قابل شمارش را تشخیص دهد و حوزه‌ای را برای پیشگیری از وقوع حوادث سایبری اختصاص دهد.
 شرکت ABS با تقسیم نقش‌های کلیدی نرم افزار مانند سیستم دریانوردی یا دیگر تجهیزات، ارتباطات -چه در حالت مجزا و چه در شبکه‌های اشتراکی یا دسترسی به اینترنت از/به ساحل و تشخیص مانند انسان یا ماشین می‌تواند امکان مقایسه ساده ناوگان‌ها و شناور‌ها را برای مالکان کشتی‌ها فراهم و میزان و نحوه پیشرفت لازمه را بررسی کند.
مدیر ABS در پاسخ به این ادعا که ممکن است صنعت دریانوردی خود برای فائق آمدن با مشکلاتی که در واقعیت وجود خارجی ندارند، راه حل‌هایی بیاندیشد، گفت: این جریان‌های گفتگویی در فرآیند دیجیتالی شدن و تاریخ تکامل تکنولوژی‌های جدید همواره وجود داشته است.
راه حل‌های دیجیتالی در مقایسه با روش‌های رهبری و مدیتریتی ساده‌تر می‌توانند اجرایی شوند و به همین دلیل است که آن‌ها کاربردی‌تر هستند. بنابراین، مردم عموما به دنبال راه‌های دیجیتالی و تکنولوژی‌های جدید فارغ از مناسب یا نامناسب بودن آن‌ها هستند. هر چه توضیحات مربوط به تکنولوژی و کارآمدی آن‌ها بیشتر مورد بررسی دقیق قرار بگیرد، گفتگو‌ها و اختلاف نظر‌ها در مدت زمان کوتاه تری حل خواهند شد.
حقیقت آن است که هنوز توسعه‌های بزرگی وجود دارند که صنعت کشتیرانی با کمک آن‌ها می‌توانند، ایمنی، پایداری و کارآمدی را با تکیه بر ابزار داده‌های اطلاعاتی افزایش دهد به گونه‌ای که این امر منجر به ایجاد مفاهیمی، چون طراحی شناور‌های تمام خودران می‌شود که کاملا بستگی به سطح تقاضا و ایمنی آن دارد.
مدیر توسعه تجارت در شرکت راه حل‌های پیشرفته ABS در پایان در پاسخ به اینکه چه میزان تا کشتیرانی خودران فاصله داریم، گفت: در خصوص شناور‌های کوچک که در آب‌های ساحلی و داخلی سفر می‌کنند، به هیچ عنوان کشتیرانی خودران دور از دسترس نیست. با توجه به میزان درخواست در این صنعت و در بخش‌های جزئی تر، تمامی اقدامات لازم جهت نیل به این هدف انجام پذیرفته است. این امر تنها سایز شناور‌ها را منعکس می‌کند، بلکه نشان دهنده شرایطی هست که شناور‌ها در آن نیز سفر می‌کنند. 
با این حال، وی بر این باور است که احتمال آنکه شاهد وجود بسیاری از شناور‌های اقیانوس پیما در آینده‌ای نزدیک برای رگولاتوری و ایمنی باشیم، کم است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار