۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱

ادامه همکاری اقتصادی با جهان از طریق شرکت های کوچک و متوسط

ادامه همکاری اقتصادی با جهان از طریق شرکت های کوچک و متوسط
رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: از سفارتخانه¬های خارجی مقیم ایران می خواهیم تا با ایجاد زمینهِ همکاری بیشتر بین اتاقهای بازرگانی، امکان ارتباط فعالانه شرکت های کوچک و متوسطِ را از طریق برگزاری کنفرانسها  و همایش های تجاری مشترک فراهم سازند.
کد خبر: ۸۱۳۰۵

به گزارش حبرنگار مانا مسعود خوانساری که در نشست هم‌اندیشی نمایندگان خارجی مقیم تهران و فعالان تجاری ایران سخن می‌گفت با بیان اینکه مزیت ما در ایران تنها راه‌ها، حمل و نقل،‌ بازار 400 میلیونی منطقه، امنیتِ پایدار یا نیروی کار ارزان، دسترسی به دریاها، بهره‌مندی از فرودگاه‌ها و بنادر و طبقه متوسط فعال و تنومند نیست، خاطر نشان کرد: مزیت امروزِ اقتصاد ایران، حضورِ کارآفرینانی جوان، خلاق، با انگیزه و با دانش است که قصد دارند در شراکت با شرکت‌های بزرگ جهان، از آنها بیاموزند، به شریک‌شان تبدیل شوند و منافع شرکایِ خارجی‌شان در منطقه را تامین کنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 2500 شرکت دانش بنیان و استارتاپی با مدیریت مدرنِ جوانان تحصیلکرده در ایران فعال شده اند، تصریح کرد: تعدادی از این شرکتها، قابلیت رقابت با نمونه های موفق جهانی را دارند.
خوانساری در ادامه با یادآوری خروج غیرقاتونی آنریکا از برجام افزود: علی رغم پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود در برجام بر اساس گزارش هایِ مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رئیس‌جمهور امریکا اکنون با خروج از برجام، در تلاش است تا با همکاری برخی متحدان منطقه‌ای خود، ایران را به وضعیت انزوایِ بین‌المللی پیش از برجام برگرداند.
وی ادامه داد: تلاش آمریکا بازگرداندنِ تحریم ها محروم کردن مردم ایران را از حقوق حیاتی و اساسی خود است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران نقضیانن های بین المللی از سوی آمریکا در بلندمدت به زیان همه خواهد بود، خاطر نشان کرد: در سال گذشته، قراردادهای تأمین اعتبار بانکی متعددی به ارزش حدوداً 30 میلیارد دلار با طرف¬های اتریشی، ایتالیایی، دانمارکی، چینی و کره¬ای به امضا رسید که اکنون در معرضِ تهدید تحریم های امریکا قرار گرفته که جملگی ناقض قوانین حقوقی بین الملل، اصول اولیهِ اقتصاد آزاد و تجارت منصفانه است.
خوانساری با پیش بینی عدم همکاری بسیاری از شرکت‌های چندملیتی و بانک‌های بزرگ اروپایی و غیر‌اروپایی، تحت فشار و تهدیدهایِ دولت امریکا از ایران اظهار داشت: لیکن همچنان امکان تعاملِ بخش خصوصی ایران و اروپا - به عنوان یکی از اصلی ترین شرکای تجاریِ برجامی - از طریق دولت ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط با توانمندی بالا و تکنولوژی جدید فراهم است.
این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه برای بهبود وضعیت سرمایه گذاری خارجی اتاق بازرگانی تهران به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی کشور، در همان روزهای نخست پس از امضای تفاهم نامه برجام، ستاد ویژه اقتصادی را راه¬اندازی کرده است گفت: به تبع آن برای بهبود وضعیتِ سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه همکاری‌های بخش خصوصی ایران با سرمایه‌گذاران خارجی، مرکزی با عنوان «مرکز خدمات سرمایه‌گذاری» تاسیس شد که ماموریت آن شناسایی فرصت‌هایِ سرمایه‌گذاری در ایران و معرفی آن به سرمایه‌گذارانِ خارجی، شناسایی موانع مختلف پیش رویِ سرمایه‌گذاران و تلاش برای حذف آنها و بهبود چهره اقتصاد ایران در فضای بین‌الملل است.
خوانساری از آمادگی اتاق بازرگانی تهران به عنوان نهاد مشورتی دولت برای کشف و شناسایی موانع جدید در حوزه تجارت بین الملل کشور گفت و تصریح کرد: تمامِ مساعی خود را در راستای رفع آنها و تسهیل شرایط ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور بکار می‌گیریم.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به شرایط موجود به انتظارات کلان ایران از دولت¬های خارجی پرداخت و خاطر نشان کرد:انتظار داریم این دولت ها از تدوین مکانسیم های تشویقی در برابر اقدامات تنبیهی ایالات متحده، ضمن حمایت عملی از بانک ها و شرکت های کوچک و متوسط، شرایط را برای تجدیدنظر در تصمیمِ آن دسته از شرکت های بزرگی که اعلام نموده¬اند قادر به ادامه همکاری با ایران نیستند مهیا نمایند.
وی در این باره افزود: از بخش اقتصادی سفارتخانه های خارجی مقیم ایران می خواهیم تا با ایجاد زمینهِ همکاری بیشتر بین اتاق های بازرگانی، امکان ارتباط فعالانه شرکت های کوچک و متوسطِ دو کشور را از طریق برگزاری کنفرانس ها و همایش های تجاری مشترک فراهم سازند.
خوانساری در پایان خواستار اعزام فعالان صنایع برتر کشورها به ایران جهت آشنایی با صنایع و توانمندی های ایران شد و گفت: برگزاری دوره های آموزشی برای کارآفرینان ایرانی با دعوت از کارآفرینان معتبر خارجی، از جمله فعالیت هایی است که ضروریست مورد توجه قرار گیرد.
شایان ذکر است نشست هم اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری در خصوص فرصت های کسب و کار آتی ایران هم اکنون در محل هتل اسپیناس پالاس تهران و با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر امورخارجه، رئیس و اعضا اتاق بازرگانی تهران و ایران، جمعی از سفرای خارجی مقیم ایران و همچنین فعالان اقتصادی و مدیران شرکت ها از جمله مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار