۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰
دکتر ظریف:

به همکاری با اعضای برجام ادامه می دهیم/اقامه دعوا علیه آمریکا

به همکاری با اعضای برجام ادامه می دهیم/اقامه دعوا علیه آمریکا
 وزیر امورخارجه گفت: بر اساس قرارداد ۱۹۵۵ بین ایران و آمریکا دعوای حقوقی را علیه این کشور برای استیفای حقوق ایران از برجام آغاز کرده ایم.
کد خبر: ۸۱۳۰۴
به گزارش خبرنگار مانا، محمدجواد ظریف که به عنوان سخنران در نشست هم اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری سخن می گفت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مشروعیت خود را از مردم کسب می‌کند گفت:ایران هم اکنون علیرغم چهار دهه فشار قدرتمندترین و امن ترین کشور منطقه است.
وی با اعلام‌اینکه بازاری در منطقه امن تر و مطمئن تر از جمهوری اسلامی ایران برای فعالان اقتصادی وحود ندارد، تصریح کرد: ممکن است بر اثر فشارهای خارجی تحولات کوچکی رخ بدهد اما توان بخش خصوصی ایران در پیشبرد اقتصاد اثر داشته و دارد.
ظریف با اشاره با بیان اینکه از برجام همه کشورها آماده حضور و فعالیت در ایران بودند، افزود: پس از خروج آمریکا از برجام نیز نمایندگان چین، روسیه و دیگر طرف های اروپایی همگی بر ماندن و ادامه برجام تاکید کردند.
وزیر امور خارجه جلسات خود را با طرف های باقی مانده در برجام خوب توصیف کرد و گفت: پنج کشور تعهد کردند در حوزه بانکی، فروش نفت، تجارت، بیمه، کشتیرانی، سرمایه گذاری و... اقدامات لازم را انجام دهند.
عضو هیئت دولت دوازدهم با اشاره به سفرهای خود به کشورهای منطقه، هند، آفریقای جنوبی و سایر کشورها از اراده سیاسی جهانی برای حضور در ایران گفت و تاکید کرد: رفتار آمریکا جهان را بر سر دوراهی قرار داده است که تحمیل منویات این کشور بر جهان را بپذیرند یا در چهارچوب نظام توانمند بین المللی حرکت کنند.
ظریف سمت و سوی جهان را به سمت حفظ نظام توانمند بین المللی دانست و خاطر نشان کرد: آنچه که ضروری است مشاهده اقدامات عملی و قانونی از سوی کشورهای باقی مانده در برجام است.
وی با اعلام اینکه در هفته جاری مذاکرات با طرف های اروپایی،چین و روسیه برای ریز اقدامات در بخش های بانکی، فروش نفت و... ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: مطمئن هستیم که می‌توانیم راهکارهایی را پیدا کنیم.
وزیر امورخارجه استفاده از ظرفیت های شرکت های کوچک و متوسط و توسعه همکاری های بخش خصوصی را یکی از راهکارهای عبور از موقعیت کنونی دانست و افزود: دولت های عضو برجام از همکاری اقتصادی با ایران حمایت می‌کنند تا این روند ادامه یابد.
ظریف ایران را کشوری قانونمند اعلام و تاکید کرد: ایران این حق را دارد که با خروج آمریکا از برجام خارج شود اما انتخاب ما این است که با شرکای خود به راهکاری قانونمند برسیم.
وی همچنین از اقامه دعوای ایران در دیوان داوری بین المللی علیه آمریکا خبر داد و افزود: بر اساس قرارداد ۱۹۵۵ بین ایران و آمریکا دعوای حقوقی را علیه این کشور برای استیفای حقوق ایران از برجام آغاز کرده ایم که امیدواریم طی آن حقوق کشور را تامین کنیم.
وزیر امور خارجه در پایان با بیان اینکه دولت آمریکا راه و روش زیرپا گذاشتن قوانین بین المللی را در پیش گرفته، خاطر نشان کرد: لازم است این عادت متوقف شود و گرنه جهان آینده خوبی نخواهد داشت.
شایان ذکر است نشست هم اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری در خصوص فرصت های کسب و کار آتی ایران هم اکنون در محل هتل اسپیناس پالاس تهران و با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر امورخارجه، رئیس و اعضا اتاق بازرگانی تهران و ایران، جمعی از سفرای خارجی مقیم ایران و همچنین فعالان اقتصادی و مدیران شرکت ها از جمله مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار