۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲

بیمکو از راه حل های بهبود بازار تانکر می گوید

بیمکو از راه حل های بهبود بازار تانکر می گوید
"پترسند" تحلیل گر ارشد بیمکو می گوید: سال 2018 یک سال بسیار ناخوشایند برای تانکرهای نفت خام بوده است، به طوریکه نرخ کرایه حمل و بهره گیری از ناوگان به سطح نزولی بی سابقه ای افت کرده است.
کد خبر: ۸۱۲۹۸

به گزارش گروه بین المل مانا بیکمو با اشاره به اینکه در طول تاریخ کم پیش آمده که بازار تانکر نفت خام به کسادی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، باشد. نوشت: در نیمه نخست سال جاری میلادی میانگین درآمد نفتکش های غول پیکر به شش هزار و یک دلار در روز افت کرد، درآمد تانکرهای سوئزماکس به ده هزار و 908 دلار در روز کاهش یافت و درآمد تانکرهای افراماکس نه هزار و 614 دلار در روز را به ثبت رساند.

درآمد تانکر نفت خام

پس از اینکه بازار تانکر درسال 2015 بسیار قوی ظاهر شد و بالاترین سطح نرخ کرایه برای تانکرهای حمل نفت خام طی هفت سال به نمایش گذاشته شد، اما سال 2016 در روایتی متفاوت جهت بازار را به سمت نزولی برد، اما همچنان سودآور بود. زمانی ورق کاملا برگشت که ظرفیت ناوگان تانکر حمل نفت خام جلوتر از تقاضا درسال 2017 میلادی حرکت کرد و بالاخره پس از سه سال سودآوری متوالی بازار ضرر را تجربه کرد.

نکته قابل توجه اینکه ناوگان تانکر حمل نفت خام در سال جاری میلادی هیچ افزایشی را تجربه نکرده است. در واقع ناوگان های تانکرهای نفتکش غول پیکر و افراماکس به طور مشخصا طی 12 ماه گذشته رشد پیدا نکرده اند، بلکه شیب نزولی نرخ کرایه حمل کاملا متاثر از رشد بسیار ضعیف تقاضا است.

 در اینجا این سوال به ذهن خطور می کند که کلید حل این مشکل کجاست؟! در پاسخ می توان گفت: رشد بسیار کم ظرفیت ناوگان و از طرف دیگر بازگشت به یک سطح نرمال و طبیعی از تقاضا می تواند نوید بخش بالابردن درآمد باشد. اما به هر حال باید صبور باشیم.

یک سال ملال آور و کسل کننده

و اما سوالات دیگر، کی می توان انتظار داشت نرخ کرایه حمل تانکر نفت خام سودآوری را برای مالکان و اپراتورهای دوباره فراهم کند؟ چه زمانی ظرفیت مازاد به طور چشم گیری کاهش خواهد یافت؟

به احتمال زیاد باید تا نیمه دوم سال 2019 میلادی منتظر ماند تا اینکه بهبود توازن بازار برای صنعت سودآوری را به ارمغان آورد.

  چه چیزی می تواند بهبود سریع تر را به همراه داشته باشد؟

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، فعالیت بسیار زیاد بازار اوراق در بخش تانکر حمل نفت خام منجر به عدم تغییر سایز ناوگان شده است. به طوریکه در شش ماه نخست سال جاری میلادی 13 میلیونDWT ظرفیت شناور اوراق شد، این مسئله یعنی اوراق برای بهبود شرایط  یک عنصر ضرری و حیاتی به شمار می آید. افزون بر این، توازن متفاوت بازار نفت ممکن است کونتاگو قیمت نفت* Contango را به همراه داشته باشد. این مسئله حکایت از افزایش تقاضا برای تانکرها جهت ذخیره سازی شناور مواد نفتی خواهد داشت.

*کونتانگوContango  معمولا زمانی که بازار با مازاد عرضه مواجه است رخ می‌دهد. در کونتانگو قیمت نقدی کمتر از قیمت آتی است.

تقاضای آسیایی به طور فزاینده ای بر بازار تسط دارد

طی ده سال گذشته رشد تقاضای نفتی و واردات نفت به چین و هند یک رویه کلی حاکم بر بازار بوده است. اما از سوی دیگر واردات نفت به بخش اعظم آمریکای شمالی در حال کاهش و افول است. نکته مهم اینکه بازار کشتیرانی تانکر حمل نفت خام از مزیت فاصله های طولانی سفر دریایی به چین منفعت برده است. اما طبیعا نیازمند به استمرار این رشد حجم واردات چینی  خواهد بود، حتی اگر واردات نفت به آمریکای شمالی کاهش بیشتر را نشان دهد.

 بخش عرضه

 در حال حاضر دفتر سفارش ساخت 110 فروند نفتکش غول پیکر، 50 فروند سوئزماکس و 124 فروند افراماکس را در خود دارد. نفتکش های غول پیکر قرار است در 33 ماه آینده تحویل داده شوند. طبیعتا مالکان در مذاکره شدید با یاردها در مورد تاخیر زمان تحویل هستند، چرا که در حال حاضر شرایط بد و نامطلوب است.

 بخش عرضه نقش کلیدی در بهبود نرخ کرایه حمل را بر عهده دارد و تغییرنرخ بهره گیری ناوگان مسیر بازار را مشخص می کند. بالا نگه داشتن فعالیت بازار اوراق و از سوی دیگر جلوگیری از سفارش کشتی های جدید برای مهار کردن و کنترل کردن رشد ناوگان لازم و ضروری است.

تحلیلگر ارشد بیمکو در ادامه با اشاره به اینکه کنتاکتو قیمت نفت تاثیر عمده در سطوح نرخ کرایه حمل خواهد داشت، گفت: رشد بخش تقاضا مسیر به سمت نرخ کرایه حمل بالاتر را هموار میسازد، اما اینکه بخش عرضه بتواند در سالهای پیش رو رونق بگیرد، در هاله ای از ابهام قرار دارد و نمی توان خیلی متکی و وابسته به این اتفاق بود.

این گزارش در پایان نوشت: زمانی این صنعت به سمت سودآوری نرخ کرایه حمل بازخواهد گشت که رشد بخش عرضه در سطح خیلی پایین تر از بخش عرضه قرار گیرد. بهبودهای کوچک در توازن فاندمنتال برای تغییر بازار کفایت نخواهد کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار