۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
موسسه Drewry:

تحریم ها بر بازار کشتیرانی محصولات شیمیایی ایران تاثیری ندارد

تحریم ها بر بازار کشتیرانی محصولات شیمیایی ایران تاثیری ندارد
موسسه Drewry می گوید: انتظار می رود، صادرات متانول از ایران به کشورهای هند و چین شیب صعودی را نشان دهد، چرا که از یک سو تقاضای این محصول در هند و چین رو به افزایش است و از طرف دیگر ظرفیت تولید این محصول در ایران ارتقاء خواهد یافت.
کد خبر: ۸۱۲۹۶

به گزارش گروه بین الملل مانا Drewry با اشاره به اینکه عقب نشینی یکجانبه آمریکا از قرار داد هسته ای ایران و احیای تحریم ها تاثیر محدود و ناچیزی بر بازار کشتیرانی محصولات شیمیایی خواهد داشت، پیش بینی کرد: افزایش تقاضای متانول در هند و چین و هم چنین ارتقای ظرفیت تولید این محصول در ایران دست به دست هم خواهند داد تا بازار شاهد افزایش صادرات متانول از ایران به این دو کشور مذکور باشد.

این گزارش ادامه داد: چین و هند دو کشور برتر وارد کننده محصولات شیمیایی از ایران هستند. افزون بر این چین بزرگترین مشتری محصولات پتروشیمی از ایران محسوب می شود، به طوریکه حدود 57 درصد از کل صادرات محصولات پتروشیمی از ایران را در سال گذشته خریداری کرد. درحالیکه هند سهم 20 درصدی واردات محصولات پتروشیمی از ایران را به خود اختصاص داد.

با این وجود روند کاهشی حجم صادرات محصولات پتروشیمی از ایران به هند درسال 2016 میلادی شکل گرفت، یعنی زمانیکه که تحریم ها برداشته شد و ایران کشورهای همسایه مانند دبی و مصر را مقصد صادراتی خود انتخاب کرد. اما در حال حاضر به اعتقاد Drewry از سرگیری تحریم ها سبب خواهد شد بخشی از حجم تجاری موجود از کشورهای همسایه به سمت هند و چین تغییر مسیر دهند.

در سال 2017 میلادی ایران دو میلیون و 600 هزار تن متانول را به چین وارد کرد، ناگفته نماند متانول سهم بیش از دو سوم از کل محصولات شیمیایی که از ایران به چین صادر شده بود را برعهده گرفت.

نکته قابل توجه اینکه، ایران بالاترین میزان افزایش ظرفیت تولید متانول را طرح ریزی کرده است، به طوریکه 30 میلیون تن ظرفیت سالانه قرار است از  2018 الی 2022 افزوده شود.

بازار کشتیرانی محصولات شیمیایی ایران افزایش می یابد//

انتظار می رود حجم تجاری از ایران به هند افزایش یابد، به طوریکه هند از محصولات ارزان تر شیمیایی مانند متانول، مونواتیلن گلایکول MEG، سود مایع و آروماتیک منفعت خواهد برد.

این گزارش در پایان نوشت: با همه این اوصاف انتظار می رود به دنبال بازگشت تحریم ها حجم تجارت محصولات شیمیایی صادراتی به چین و هند از سوی ایران روند صعودی را به نمایش گذارد. به ویژه به دنبال افزایش ظرفیت متانول در ایران حجم تجاری این محصول بیش از پیش رونق خواهد گرفت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار