۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵

ادامه پیشروی آب خلیج فارس به اروندرود

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از ادامه پیشروی آب خلیج فارس به اروندرود و شوری آب نهرهای منشعب به این آبراه مرزی خبرداد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۲۹۰

محمدرضا شمسایی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: هم اکنون میزان شوری اروندرود بالاتر از 12هزار میکروموس است و این میزان شوری قابلیت استفاده دربخش های شرب و آبیاری نخیلات حاشیه اروندرود را ندارد.

وی تصریح کرد: تازمانی که دبی رودخانه کارون در حالت طبیعی خود قرار نگیرد پیشروی آب خلیج فارس در زمان "مد" ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با بیان اینکه برداشت آب برای مصارف شرب شهرهای آبادان و خرمشهر از رودخانه های بهمنشیر و کارون با بهره برداری از طرح آبرسانی غدیر متوقف شده است افزود: هم اکنون وضعیت آب بهداشتی و آشامیدنی این شهرها در حالت پایدار قرار گرفته است.

شمسایی در ادامه افزود: آب به میزان مورد نیاز به شبکه شهرهای آبادان و خرمشهر تزریق شده و جای نگرانی نیست.

وی با بیان اینکه برای آبیاری نخیلات حاشیه اروندرود و بهمنشیر، آب پشت سدهای استان رهاسازی شده و از کانال مارد در خرمشهر به نخیلات منطقه انتقال می یابد افزود: هم اکنون جریان آب شور به سمت نخیلات متوقف شده است.

استاندار خوزستان نیز در بازدید سرزده از آبادان و خرمشهر گفت: برای جلوگیری از پیشروی آب دریا ساخت سد در نزدیکی دهانه اروندرود ضروری است.

دکترغلامرضا شریعتی افزود: پیشروی آب دریا (خلیج فارس) به داخل رودخانه های اروندرود و کارون در زمان خشکسالی بیشتر شده و نگرانی هایی برای کشاورزان ، باغداران و دامداران جنوب خوزستان بوجود آورده است.

وی تامین آب شرب و کشاورزی شهرهای خرمشهر و آبادان را اولویت نخست دولت بیان کرد و افزود: بزودی آب شیرین به شهرهای بندری چوئبده و اروندکنار خواهد رسید.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر آبرسانی به روستاهای آبادان و خرمشهربا تانکرانجام می شود ولی بزودی آب شیرین به شبکه آبرسانی روستاهای منطقه تزریق خواهد شد.

شایان ذکر است بحران آب در شهرهای ساحلی خوزستان از ماه گذشته با اعتراض های مردمی وارد مرحله جدیدی شد.

عامل اصلی بحران آب ، خشکسالی و کاهش دبی رودخانه های کارون و اروندرود واجرای طرح هایانتقال آب ازخوزستان به فلات مرکزی ایران عنوان شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار