۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

میزبانی یاردهای اوراق برای کانتینربرها رو به اتمام است

میزبانی یاردهای اوراق برای کانتینربرها رو به اتمام است
تعداد شناور‌های کانتینری فروخته شده به یارد‌های اوراق بیش از ۸۰ درصد در نیمه نخست سال جاری میلادی افت کرد.
کد خبر: ۸۱۲۸۴
به گزارش گروه بین الملل مانا، نرخ بالای حمل و نقل، چارتر و کاهش سن ناوگان باعث شد تا میزان شناور‌های کانتینری فروخته شده به یارد اوراق در نیمه نخست ۲۰۱۸ میلادی افت ۸۰ درصدی را تجربه کند.
بر اساس این گزارش و با تکیه بر آمار و ارقام منتشر شده از سوی HIS Markit، اوراق شناور‌های کانتینری طی هفت سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسید و این روال در آینده نیز ادامه خواهد داشت. شاخص حمل و نقل کانتینری شانگ‌های (SCFI) به خوبی افزایش نرخ جابه جایی را منعکس می‌کند به گونه‌ای که نرخ فوری کشتیرانی در مسیر ترانس پاسفیک در مدت زمان مذکور و در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۱۷ میلادی، افزایش تقریبی ۲۰ درصدی را پشت سر گذاشته است. در همین حال، سن میانگین ناوگان شناور‌های کانتینری در سطح جهان به ۱۱ سال کاهش یافت.
در ادامه این گزارش، مدیر ارشد و تحلیلگر HIS Markit گفت: با نگاهی به اعداد، شناور‌هایی که برای اوراق به فروش رفته‌اند از قله به قعر نزول یافتند. این تعداد بسیار کم است، زیرا در حال حاضر چیزی در بازار برای روانه کردن به سمت یارد‌های اوراق وجود ندارد.
تنها ۱۸ فروند شناور کانتینری طی شش ماه نخست سال جاری میلادی ناوگان جهانی را ترک کرده‌اند که در مقایسه با ۱۰۰ فروند شناور در مدت مشابه سال گذشته میلاد با افت شدید ۸۲ درصدی همراه بوده است. در مجموع و در شش ماه ابتدایی سال گذشته میلادی تعداد کل شناور‌های کانتینری اوراق شده به ۱۵۲ فروند رسید.
 افزون بر آن، شناور‌های کانتینری با ظرفیت مجموع ۳۰۴ هزار و ۹۰۵ TEU طی شش ماه نخست ۲۰۱۷ روانه یارد‌های اوراق شدند. این درحالی است که ظرفیت شناور‌هایی که تا تاریخ ۳۰ ژوئن سال جاری میلادی به یارد‌ها فروخته شدند با افت ۸۶ درصدی به ۴۳ هزار و ۸۳۹ TEU رسیدند. 
با نگاهی به عملکرد کلی سال جاری میلادی، تعداد شناور‌هایی که امسال و با هدف ارواق فروخته می‌شوند در مقایسه با سال ۲۰۱۱ میلادی کمترین میزان را به خود اختصاص می‌دهند و ظرفیت این شناور‌ها به ۸۰ هزار TEU خواهد رسیدو این درحالی است که ۱۸۰ هزار TEU برای اوراق در سال ۲۰۱۵ میلادی به یارد‌های اوراق فروخته شد. همچنین، ظرفیت شناور‌هایی که در سال گذشته میلادی از رده خارج شدند به ۴۳۴ هزار و ۷۸۶ TEU رسید.
شرکت کارگزاری بانچروکاستا در سنگاپور در این باره گفت: به نظر می‌رسد میزان اوراق از اوج خود در زمان ۲۰۱۶ میلادی فاصله گرفته و از زمان آغاز سال گذشته روندی نزولی را در پیش گرفته و در حال حاضر صفر شده است. با این حال، قیمت اوراق همچنان بالاست و با بهبود شرایز بازار و ادغام‌های بیشتر خطوط کشتیرانی، ترجیح کارشناسان بر این است که میزان تناژ موجود را حفظ کنند.
نکته قابل توجه نیز در بازار اوراق شناور‌های کانتینری، تعداد کم شناور‌های پاناماکس است. تعداد شناور‌های پاناماکسی که در شش ماه نخست سال گذشته میلادی به فروش رسید ۳۵ فروند با ظرفیت‌های چهار هزار و ۵.۳۹۹ TEU بود. این درحالی است که در مدت مشابه سال جاری میلادی تنها یک فروند پاناماکس روانه یارد اوراق شد.
بانچروکاستا ادامه داد: تعداد زیادی شناور کهنه دیگر در بازار نیست و بسیاری از آن‌ها تاکنون اوراق شده است؛ بنابراین اگر به اندازه کافی کهنه بوده و عمر آن‌ها به پایان رسیده، پیش از این هدف بازار‌های اوراق بوده است. در مجموع میانگین سن ناوگان شناور‌های کانتینری ۱۱ سال است که در مقایسه با گذشته کاهش یافته است. 
در ادامه تعداد شناور‌های فیدری که در نیمه اول سال جاری برای اوراق به فروش رسید به سه فروند رسید این میزان در سال گذشته ۶۹ فروند شناور به ظرفیت یک هزار تا دو هزار و ۹۹۹ TEU بود. فروش شناور‌های فیدری زمانی اتفاق افتاد که نرخ‌های چارتر به بیشترین میزان خود طی سه سال گذشته رسید و افزایش ۲۵ درصدی را برای شناور‌هایی با ظرفیت ۵۰۰ تا دو هزار TEU و سن ۲۰ سال تجربه کرد. 
نرخ‌های بالای حمل و نقل با بار قوی و میزان تقاضا از سوی شناور‌ها دو برابر شد که شناور بودن بازار کشتی‌های کانتینربر را به همراه داشت.
این گزارش ادامه داد: افزایش میزان فعالیت بازار تقاضای بیشتری برای چارتر را به دنبال داشت و میزان فعالیت ناوگان بیکار را کاهش دارد؛ بنابراین شناور‌ها و مالکان هر دو تمایل بالایی برای حفظ تناژ خود داشتند، اما شناور‌ها در این وضعیت رقبتی برای روانه شدن به سمت یارد‌های اوراق از خود نشان ندادند.
نرخ چاتر زمانی به طور میانگین برای یک شناور کانتینری به ظرفیت شش هزار و ۸۰۰ TEU به ۱۹.۲۵۰ دلار در روز رسید که از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون بیشترین میزان اعلام شده است.
نشانه دیگری که حاکی از قدرت تقاضا در کشتیرانی به دنبال نگه داشتن شناور‌ها بر روی آب و تغییر شاخص نرخ حمل و نقل کانتینری شانگهای است، رشد ۲۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی است چراکه هنوز و پس از گذشت مدتی طولانی از ورشکستگی شرکت کشتیرانی هانجین کره جنوبی بازار با تورم دست و پنجه نرم می‌کند و شاهد تعادل نسبی و روبه رشد نبوده است.
رشد کند تجارت در واردات آمریکا از آسیا که اصلی‌ترین بازار واردات آمریکا به حساب می‌آید، نشان می‌دهد که وضعیت حاضر تغییراتی را تجربه خواهد کرد چراکه شناور‌ها تصمیم دارند میزان ظرفیت خود را در شبکه‌های تجاری کاهش دهند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار