۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
کلارکسونز گزارش داد:

سفارش ساخت 463 کشتی از ابتدای 2018 تاکنون/ اوراق در جا می زند

سفارش ساخت 463 کشتی از ابتدای 2018 تاکنون/ اوراق در جا می زند
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را موشکافی کرد.
کد خبر: ۸۱۲۷۸

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در گزارش جدید خود با گریزی بر بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: طی هفته گذشته بازار نفتکش غول پیکر شیب نزولی تر به خودگرفت. نرخ کرایه حمل این شناور در همه مسیرها از خاورمیانه به سمت آسیا بر روی 50 WS یا کمتر از آن ایستاد. افزون بر این نرخ کرایه حمل در مسیرآفریقای غربی- آسیا سطوح مشابهه ای از این روند نزولی را به نمایش گذاشت. ناگفته نماند جدول زمانی تردد شناورها و جابه جایی محمولات برای ماه آگوست در این هفته منتشر خواهد شد، اما زمان مشخص خواهد کرد که تاثیر مثبت آن بر تمایل بازار چه قدرخواهد بود. 

سوئزماکس

در روزهای نخستین هفته گذشته، ریتم بازار تانکرهای افراماکس در آفریقای غربی بسیار آرام و کند نواخته شد، نرخ کرایه حمل در همه مسیرهای برجسته این منطقه روند نزولی هفتگی را تجربه کرد.  مسئله قابل توجه اینکه به دنبال برداشته شدن وضعیت اضطراری از سر بنادر لیبی، جریانی از محمولات دریای سیاه وارد بازار شد و فرصت فراوانی برای جذب شناورها به وجود آمد.

  افراماکس

مالکان تانکرهای افراماکس روزهای خیلی خوبی را در مدیترانه سپری کردند. اخبار برداشته شدن وضعیت اضطراری در بنادر لیبی تغییر چشم گیر تمایل بازار در مدیترانه را به همراه داشت. نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از مدیترانه و دریای سیاه بین 140 الی 150 WS بسته شد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 تانکر حمل مشتقات نفتی

 غرب سوئز: به دنبال تقاضای بسیار محدود ریتم بازار تانکرهای هندی سایز بسیار کند و آهسته بود. افزون براین ظرفیت مازاد منجر به روند نزولی نرخ کرایه حمل برای تانکرهای MR در مسیر قاره انگلستان- ساحل غربی آمریکا و رسیدن آن به 100 WS شد. از سوی دیگر بازار تانکرهای LR1 جنبش زیادی را از خود نشان نداد و نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان- آفریقای غربی بر روی 75 WS ایستاد.

شرق سوئز: پس از یک هفته نسبتا ضعیف، فعالیت در بازار تانکر MR روند افزایشی به خود گرفت.

تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

فعالیت محدود و تقاضای پایین در بازار پاناماکس روند نزولی نرخ کرایه حمل را به همراه داشت. نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان- خلیج آمریکا به 95 WS تنزل یافت. افزون بر این بازار پررونق و تقاضای بالا در دریای سیاه منجر به محدود کردن اختیار عمل چارترها و افزایش نرخ کرایه حمل شد، برهمین اساس نرخ های کرایه حمل در مدیترانه نیز دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

فله برها

کیپ سایز

طی هفته گذشته نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز در مجموع روند افزایشی ناچیزی را تجربه کرد. این رشد محدود را می توان به فعالیت بیشتر به ویژه در مسیر برزیل- چین ربط داد. در پایان هفته میانگین درآمد فله برکیپ سایز با رسیدن به 21 هزار و 604 دلار در روز روند افزایشی چهار درصد هفته به هفته را به نمایش گذاشت.

پاناماکس

ظرفیت نسبتا محدود عرضه و ورود کارگوهای تازه از ساحل شرقی آمریکا منجر به افزایش ناچیز نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس در حوزه آتلانتیک شد. از سوی دیگر نرخ کرایه حمل در پاسیفیک روند افزایشی را به نمایش گذاشت.

 هندی

طی هفته گذشته در حوزه آتلانتیک نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس به طور کلی روند پایداری را به نمایش گذاشت، در حالیکه نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از خلیج آمریکا به طور جزئی بهبود یافت. افزون بر این در ابتدای هفته گذشته به دنبال روانه شدن محمولات تازه ذغال سنگ اندونزی به بازار، نرخ کرایه حمل در منطقه پاسیفیک شیب صعودی گرفت، اما در روزهای پایانی هفته شیب به سمت نزولی گرایید و در اکثر مسیرها هفته را با افت به پایان رساند.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار کشتی کانتینری

فعالیت بازار چارتر کشتی کانتینری در بخش سایز بزرگتر تا حدی شیب نزولی را به نمایش گذاشت. تعدادی از مالکان شناورها به دنبال معامله چارتری فوری بودند، اما از آن طرف برخی اپراتورها هم به امید پایین آمدن نرخ چارتری درهفته های پیش رو، دست نگه داشته بودند. در بخش کشتی کانتینری قدیمی پاناماکس نیز فروکش کردن نرخ چاتری تا اندازه ای مشاهده شد. کشتی های کانتینری با ظرفیت دو هزار و 500 الی سه هزار و 500 TEUروند نسبتا پایداری هفتگی را نشان داد.

 برطبق شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای SCFI، سطوح نرخ کرایه حمل در مسیرهای تجاری اصلی از چین عمدتا پایدار باقی ماند، اما در مسیرهایی به آمریکا تا حدی بهبود را تجربه کرد. نرخ کرایه حمل در مسیر شانگهای- ساحل غربی آمریکا در پایان هفته گذشته بر روی یک هزار و 685 FEU ایستاد که در مقایسه هفتگی حکایت از رشد 8.4 درصد داشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار سفارش ساخت

بازار سفارش ساخت در بخش فله بر هفته نسبتا آرامی را به نمایش گذاشت. به طوریکه تنها دو مورد سفارش ساخت به کشتی سازی Jiangsu New YZJ ژاپن داده شد. در سفارش نخست Jiangsu New YZJ قرار است یک فروند فله بر کامسارماکس به ظرفیت 82 هزار DWT را برای شرکت Mitsui & Co ساخته و در سال 2020 تحویل دهد. در سفارش دوم کشتی سازی مذکور یک فروند فله بر کیپ سایز با ظرفیت 180 هزار DWT  را برای شرکت کشتیرانی Clients of Lepta ساخته و در سال 2021 تحویل خواهد داد.

افزون بر این کشتی سازی فین کانتینری ایتالیا سفارش ساخت چهار فروند کشتی کروز را دریافت کرد. شرکت Norwegian Cruise Line  سفارش ساخت دو کشتی کروز با ظرفیت 140 هزار تناژ خالص را به فین کانتینری تایید کرد. زمان تحویل شناورها سال 2026 و 2027 اعلام شده است. افزون بر این کشتی سازی ایتالیایی سفارش ساخت دو فروند کشتی کروز مجهز به سوخت ال ان جی با ظرفیت 161 هزار تناژ خالص را از شرکت کروز TUI دریافت کرد. شناورها در سال 2024 و 2026 تحویل داده خواهند شد.

لازم به ذکر است در مجموع و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 463 فروند کشتی سفارش داده شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی 17 درصد را نشان می دهد. شاخص قیمت سفارش ساخت کلارکسونز بر روی 128 واحد ایستادکه نسبت به ابتدای سال رشد سه واحدی را به همراه داشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 بازار اوراق

طی هفته گذشته به دنبال باران های فصل مانسون و تاثیر منفی آن بر بازار اوراق، تنور یاردهای اوراق همچنان سرد و خاموش بود.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار فله

داده های اولیه نشان می دهد، واردات سنگ آهن چینی با رسیدن به 83 میلیون و 200 هزار تن در ماه ژوئن سال جاری میلادی روند کاهشی 12 درصد سال به سال را به نمایش گذاشت.  افزون بر این در شش ماه نخست سال جاری میلادی واردات سنگ آهن چین با رسیدن به 531 میلیون تن روند کاهشی دو درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان داد.

به دنبال برداشت بالای سویا در برزیل، واردات این محصول به چین در ماه ژوئن سال جاری میلادی با رسیدن به هشت میلیون و 700 هزار تن روند افزایشی 13 درصد سال به سال همراه داشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

ارسال نظرات
آخرین اخبار