۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
معاون دریایی سازمان محیط زیست اعلام کرد:

مهار سه ساعته آتش سوزی تالاب هورالعظیم/ آماده همکاری مشترک با طرف عراقی هستیم

مهار سه ساعته آتش سوزی تالاب هورالعظیم/ آماده همکاری مشترک با طرف عراقی هستیم
معاون دریایی سازمان محیط زیست کشور گفت: آتش سوزی اخیر در بخش ایرانی تالاب هورالعظیم به سرعت مهار شد.
کد خبر: ۸۱۲۶۳
پروین فرشچی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه سمت عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم به دلیل سال ها بحران در این کشور و عدم مدیریت به نی زاری خشک تبدیل شده است، خاطر نشان کرد: این خشکی به حدی است که با کوچکترین فعل و انفعالی در بخش عراقی آتش سوزی به راه می افتد و گاه به طرف ایرانی تالاب نفوذ می کند.
وی با اعلام اینکه آتش سوزی اخیر در بخش ایرانی تالاب هورالعظیم به سرعت مهار شده است، تصریح کرد: با کمک و تلاش نیروهای مردمی، وزارت نفت، هلال احمر و سازمان محیط زیست در مدت زمان 3 ساعت آتش سوزی در بخش ایرانی تالاب مهار شد.
فرشچی میزان خسارت برآورد شده این آتش سوزی را حدود 200 هکتار اعلام کرد و افزود: در بخش عراقی از خسارت به بیش از سه هزار هکتار از اراضی تالاب عنوان خبر می رسد.
وی دلیل این امر را عدم مدیریت از سوی دولت عراق دانست و گفت: به نظر می رسد این اتفاق هشداری جدی برای طرف عراقی در جهت تلاش برای کمک به احیای تالاب هورالعظیم و تخصیص حقابه آن باشد.
معاون دریایی سازمان محیط زیست در ادامه ضمن اشاره به صدمات زیست محیطی عدم توجه به احیای تالاب ها در کشور به رایزنی های وزارت خارجه با دولت عراق برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه پرداخت و افزود: در تلاش هستیم که همکاری مشترکی را با دولت عراق در جهت احیای تالاب سامان دهیم.
فرشچی رایزنی های وزارت خارجه را محدود به احیای تالاب ندانست و خاطر نشان کرد: توافق با دولت عراق برای اقدامات مشترک در صورت بروز حوادث تازه در بخش عراقی مانند اعزام بالگرهای آتش نشان و... از جمله مسائل مورد مذاکره طرفین است.
لازم به توضیح است در روزهای آغازین هفته جاری آتش سوزی گسترده ای بخش عراقی تالاب هورالعظیم را در بر گرفت که دود آن در آسمان شهر های خوزستان برای مدتی مشاهده شد و سپس آتش به بخش ایرانی نیز نفوذ کرد که با اقدام به موقع مردم و نهادهای مسئول این آتش سوزی مهار شد.       
ارسال نظرات
آخرین اخبار