۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
در سال جاری میلادی:

تجارت دریابرد کانتینر 5.3 درصد رشد می کند

تجارت دریابرد کانتینر 5.3 درصد رشد می کند
کلارکسونز پیش بینی کرد، تجارت جهانی دریابرد کانتینر رشد 5.3 درصد را در سال جاری میلادی به نمایش خواهد گذاشت.
کد خبر: ۸۱۲۶۲

به گزارش گروه بین الملل مانا کلارکسونز با اشاره به رشد پیش بینی شده 5.3 درصدی برای تجارت جهانی دریابرد کانتینری در سال جاری میلادی نوشت: در پنج ماه نخست سال جاری میلادی 0.69 میلیون TEU ظرفیت کشتی کانتینری تحویل داده شده است. انتظار می رود ظرفیت ناوگان جهانی درکل سال جاری میلادی روند افزایشی 5.3 درصد را به نمایش بگذارد.

علاوه بر این پیش بینی می شود، ناوگان جهانی کانتینر با ریتم آهسته تری رشد 3.4 درصد را در سال 2019 تجربه کند.

تجارت دریابرد 5.3 درصد رشد خواهد کرد//

این گزاش ادامه داد: در شش ماه نخست سال جاری میلادی ظرفیت سفارش ساخت با رسیدن به 0.4 میلیون TEU نسبتا محدود باقی مانده است. افزون بر این دفتر سفارش ساخت در ابتدای ماه ژوئن تنها 12 درصد از کل ظرفیت ناوگان را تشکیل می دهد که سطح پایین تاریخی را نشان می دهد.

نکته مهم اینکه، نوسان بر بازار نرخ کرایه حمل کانتینری درمسیرهای اصلی تجاری آسیا در ماه می سال جاری میلادی حاکم بود، اگر چه در کل بهبود را به نمایش گذاشت. به دنبال عرضه محدود شناور و گسترش حجم تجارت منطقه ای، اجاره زمانی کشتی کانتینری در ماه می سال جاری میلادی روند بهبود تدریجی را تجربه کرد. 

در اواسط ماه ژوئن سال جاری میلادی و بر طبق شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای، نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیر آسیا- اروپای شمالی با رسیدن به 843 دلار برای هر TEU روند نزولی 3.2 درصد هفتگی را به نمایش گذاشت. افزون بر این در مسیر آسیا- مدیترانه، نرخ حمل کانتینری با رسیدن به 905 دلار برای هر TEU افت 1.1 درصد را تجربه کرد.

از سوی دیگر در ترانس پاسیفیک نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیر آسیا- ساحل غربی آمریکا با رسیدن به یک هزار و 194 دلار برای هر TEU روند نزولی 5.7 درصد را تجربه کرد. نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیر آسیا- ساحل شرقی آمریکا با رسیدن به دو هزار و 181 دلار برای هر TEU روند نزولی 2.5 درصد هفته به هفته را نشان داد.

اما به طورکلی نرخ اجاره زمانی کشتی کانتینری در ماههای می و ژوئن سال جاری میلادی بهبود یافت. درپایان ماه می سال جاری میلادی نرخ اجاره زمانی برای یک فروند کشتی کانتینری به ظرفیت دو هزار و 750 TEU بر روی 11 هزار و 900 دلار در روز ایستاد که به ترتیب درمقایسه با ماه مارس و ابتدای سال جاری میلادی روند افزایشی پنج و29 درصد را به نمایش گذاشت.

لازم به ذکر است؛ در مجموع چشم انداز مثبت برای این بخش تصور می شود و فاندمنتال ها انتظار بهبود بیشتر بازار در 2018-2019 را دارند.

در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: بازار کشتی کانتینری در ماه می سال جاری میلادی در سکوت مطلق به سر می برد. اما این سکوت در روزهای آخر ماه ژوئن در هم شکست، به طوریکه شرکت کشتیرانی SITC هنگ کنگ سفارش ساخت دو فروند کشتی کانتینری فیدری با ظرفیت دو هزار و 400 TEU را به کشتی سازی Jiangsu New YZJ چین داد. افزون بر این در کره کشتی سازی هیوندایی میپو سفارش ساخت چهار فروند کشتی کانتینری فیدری با ظرفیت هزار و 800 TEU را از شرکت حمل و نقل دریایی Nissen Kaiun ژاپن دریافت کرد.

تجارت دریابرد 5.3 درصد رشد خواهد کرد//

در پنج ماه نخست سال جاری میلادی در مجموع سفارش ساخت 56 فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 0.4 میلیون TEU داده شده است. قیمت سفارش ساخت کشتی کانتینری در ماه می سال جاری میلادی روند پایداری را نشان داد. شاخص قیمت شناور جدید با ایستادن بر 76 واحد رشد شش درصد را نسبت به ابتدای سال جاری میلادی به نمایش گذاشت.

در ماه می سال جاری میلادی در مجموع 16 فروند شناور با ظرفیت 0.16 میلیون TEU تحویل داده شد. ناگفته نماند در پنج ماه نخست سال جاری میلادی درمجموع تعداد 86 فروند شناور با ظرفیت 0.7 میلیون TEU به ناوگان جهانی پیوست. رقمی که حکایت از رشد سریع تحویل شناور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشت.

این گزارش در پایان با اشاره به اینکه انتظار می رود ظرفیت اوراق به 0.14 میلیون TEU در کل سال جاری میلادی برسد، نوشت: ناوگان بیکار در شش ماه نخست سال جاری میلادی تنها 1.8 درصد از کل ظرفیت ناوگان جهانی را تشکیل داد، در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته سهم ناوگان بیکار از کل ظرفیت به 4.8 درصد رسیده بوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار