۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
در سال جاری میلادی:

تجارت دریابرد فله خشک 2.7 درصد رشد می کند

تجارت دریابرد فله خشک 2.7 درصد رشد می کند
کلارکسونز پیش بینی کرد، تجارت جهانی دریابرد فله خشک رشد 2.7 درصد را در سال جاری میلادی به نمایش خواهد گذاشت.
کد خبر: ۸۱۲۶۱

به گزارش گروه بین الملل مانا کلارکسونز پیش بینی کرد: تجارت جهانی دریابرد فله خشک با رسیدن به پنج میلیارد و 200 میلیون تن رشد 2.7 درصدی را در سال جاری میلادی به ثبت خواهد رساند. افزون براین تقاضای تن مایل رشد 4.3 درصد را نشان می دهد.

تجارت دریابرد فله خشک 2.7 درصد رشد خواهد کرد

این گزارش ادامه داد: علیرغم رشد محدود در چهارماه نخست سال جاری میلادی، پیش بینی می شود واردات دریابرد سنگ آهن چینی رشد حدود سه درصد را در کل سال جاری میلادی تجربه کند. قیمتهای بالای ذغال سنگ داخلی در چین و رفع تحریم های واردات در تعدادی از بنادر به رشد تجارت دریابرد ذغال سنگ بخار کمک خواهد کرد.

افزون براین انتظار می رود در سال جاری میلادی تجارت کالای فله جزئی با رسیدن به حدود دو میلیارد تن روند افزایشی سه درصد رشد را به نمایش بگذارد.

از سوی دیگر تاثیر تعرفه های اجرا شده و بالقوه بر تجارت بین آمریکا و شرکای تجاری اصلی آن ( شامل چین و اتحادیه اروپا) در هاله ای از ابهام قرار دارد، با وجود اینکه حجم تجارت فله خشکی که می تواند متاثر از این مسئله باشد، تنها در حدود یک درصد حجم تجارت جهانی دریابرد فله خشک است.

رویهم رفته با توجه به اینکه انتظار می رود رشد ناوگان فله خشک محدود باقی بماند، پتانسیل بهبود تدریجی بیشتر در توازن فاندمنتال ها در بخش فله بر وجود دارد.

لازم به ذکر است: علیرغم اینکه تعدادی از خطرات مانند سایه چشم انداز تقاضای بازار را تعقیب می کنند، اما پیش بینی می شود رشد تجارت دریابرد فله خشک از رشد ناوگان در نیمه دوم سال جاری میلادی پیشی بگیرد، این روند در بخش تقاضای تن مایل بیشتر مبرهن خواهد بود.

اما از سوی دیگر اوراق در ماه ژوئن سال جاری میلادی پاورچین پاورچین حرکت کرد. به دنبال فعالت پایین اوراق، ناوگان فله خشک در ماه ژوئن سال جاری میلادی در مقایسه با ماه دسامبر سال 2017 میلادی رشد 1.6 درصد را به نمایش گذاشت. ناگفته نماند انتظار نمیرود فعالیت اوراق به طور چشم گیری در ماههای باقیمانده سال جاری میلادی رونق بگیرد.

تجارت دریابرد فله خشک 2.7 درصد رشد خواهد کرد

در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: در چهار ماه نخست سال جاری میلادی تولید جهانی فولاد با رسیدن به 574 میلیون تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی پنج درصد را نشان داد. افزون بر این کل واردات ذغال سنگ چینی در پنج ماه نخست سال جاری میلادی با رسیدن به 22 میلیون تن روند افزایشی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت.

در چهار ماه نخست سال جاری میلادی واردات غلات چینی (شامل گندم، غلات و سویا) با رسیدن به 24 میلیون و 400 هزار تن روند کاهشی سه درصد را به همراه داشت. علاوه بر این  پنج ماه نخست سال جاری میلادی کل محمولات غلات برزیل با رسیدن به 41 میلیون تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد رشد داشت.

کیپ سایز

تقاضا برای فله بر کیپ سایز در ماه ژوئن سال جاری میلادی دو سوی پیکان را به نمایش گذاشت. همانطور که عرضه سنگ آهن از برزیل تقویت می شود، نرخ کرایه حمل در مسیر برزیل-آسیا افزایش یافت. نرخ های کرایه حمل در مسیر رفت و برگشت برزیل- چین بهبود را تجربه کرد. اما از سوی دیگر نرخ کرایه حمل در مسیر استرالیا- چین نیز روند نزولی را در طول ماه طی کرد.

انتظار می رود در ماه جاری تقاضا برای فله بر کیپ سایز نه تنها در مسیرهایی از استرالیا بلکه هم چنین در برزیل شیب نزولی را طی کند. فزون بر این احتمال میرود اتحادیه اروپا محدودیت هایی را بر واردات تولید فولاد اعمال کند. از این رو افزایش بلاتکلیفی در تجارت فولاد چشم اندازهای تولید این محصول در آسیا را تحت تاثیر قرار می دهد.

پیش بینی می شود واردات سنگ آهن در اروپا و آسیا شیب ملایمی به خود بگیرد، روندی که به ضرر بخش تقاضا برای فله برهای کیپ سایز و حمل کننده غول پیکر سنگ آهن VLOC خواهد بود.

در ابتدای ماه ژوئن ناوگان کیپ سایز یک هزار و 708 فروند شناور با مجموع ظرفیت 328 هزار و 500 DWT را در اختیار داشت که از لحاظ DWT نسبت به ابتدای سال جاری میلادی 1.4 درصد رشد را به همراه داشت.

پاناماکس

اگر چه بازار فله بر پاناماکس پر فراز و نشیب در ماه ژوئن سال جاری میلادی ظاهر شد، اما رویهم رفته نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس در این ماه نسبت به ماه می روند بهبود را در پیش گرفت.

به دنبال تشدید تنش های تجاری بین چین و آمریکا و هم چنین سایه سنگین بدبینی تجارت ذغال سنگ انتظار می رود نرخ چارتر تا اندازه ای روند نزولی را در ماه جاری نشان دهد. علاوه بر این روند نزولی تقاضا برای بوکسیت می تواند سبب کاهش نرخ کرایه حمل این شناورها به ویژه در مسیر گینه- چین شود.

در ابتدای ماه ژوئن سال جاری میلادی ناوگان فله بر پاناماکس دو هزار و 538 فروند شناور را با مجموع ظرفیت 204 میلیون و 200 هزار DWT در اختیار داشت که از لحاظ DWT نسبت به ابتدای سال جاری میلادی 1.3 درصد رشد داشت.

هندی سایز 

در ماه ژوئن سال جاری میلادی نرخ کرایه حمل فله برهندی سایز روند پایداری را نسبت به ماه می نشان داد. پیش بینی می شود به دنبال تقاضای ضعیف ذغال سنگ و سنگ آهن، نرخ کرایه حمل شیب نزولی را در ماه جاری در پیش گیرد.

 در ابتدای ماه ژوئن سال جاری میلادی، ناوگان فله برهندی سایز سه هزار و 593 فروند شناور با مجموع ظرفیت 198 هزار و 600 میلیون DWT را در اختیار داشت که از لحاظ DWT نسبت به ابتدای سال جاری میلادی روند افزایشی 1.4 درصد را به همراه داشت.

برچسب ها: فله خشک
ارسال نظرات
آخرین اخبار