۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
آلفالاینر:

جایگاه کشتیرانی مرسک در خطر است؟!!

جایگاه  کشتیرانی مرسک در خطر است؟!!
آلفالاینر در تحلیل هفتگی بخش کشتیرانی کانتینری زوایای مختلف بازار، تغییر و تحولات خطوط سرویس دهی و هم چنین بازار تحویل شناور را شرح داد.
کد خبر: ۸۱۲۵۷

به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینر در تحلیل هفتگی بخش کشتیرانی کانتینری در ابتدا گریزی به ادغام احتمالی کشتیرانی CMA CGM فرانسه و هاپاگ لوید آلمان زد و سپس روخدادهای مهم دیگر در گوشه و کنار ناوگان کانتینری را به دایره توصیف کشاند. 

کشتیرانی فرانسه به فکر ادغام با کشتیرانی آلمان افتاد؟!

پس از اینکه خبرگذاری رویترز با انتشار خبری مدعی شد، کشتیرانی CMA CGM فرانسه طرح ادغام با کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان را مطرح کرده است، سهام کشتیرانی آلمانی در تاریخ نهم ماه جاری روند جهشی را به نمایش گذاشت. رویترز هم چنین افزود: طرح کشتیرانی فرانسه برای یک ادغام غیرنقدی شامل سوآپ یا معاوضه سهام بوده است، اما سرمایه گذاران عمده در هاپاگ لوید این ادعا را رد کردند. ناگفته نماند در ابتدا هیچ یک از شرکت ها این خبر را تایید نکردند، اما Klaus-Michael Kühne  سهامدار کشتیرانی آلمان در حاشیه جلسه عمومی سالانه در هامبورگ به تشریح این مسئله پرداخت.

 نکته قابل توجه اینکه سهام هاپاگ لوید پس از انتشار خبر مذکور با رسیدن به 35 یورو رشد 11 درصد داشت، اما پیش از این با رسیدن به 32.82 یورو رشد 4.3 درصدی را به ثبت رسانده بود. ناگفته نماند در تاریخ 29 ژوئن سال جاری میلادی سهام هاپاگ لوید با رسیدن به زیر 28.12 یورو روند نزولی چشم گیری را تجربه کرد.

پس از بستن قیمت سهام در تاریخ نهم ماه جاری، ارزش جاری یا ارزش بــازار یک سهم market capitalization* هاپاگ لوید برروی پنج میلیارد و 650 میلیون یورو(معادل شش میلیارد و 600 میلیون دلار) ایستاد، افزون بر این بدهی کلی شش میلیارد و 50 میلیون دلار( معادل هفت میلیارد و 100 میلیون دلار) را به دوش می کشید.

*قیمت خرید و فروش یک سهم در بازار را ارزش بازاری سهم market capitalization می‌گویند. این ارزش را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند.*

لازم به ذکر است: ترکیبی از کشتیرانی CMA CGM فرانسه و هاپاگ لوید آلمان بزرگترین خط کشتیرانی جهان را ایجاد خواهد کرد، بر طبق داده های آلفلاینر ناوگان ترکیبی چهار میلیون و 200 هزار TEU ظرفیت خواهد داشت که از چهار میلیون و 100 هزار TEUکشتیرانی مرسک دانمارک گوی سبقت را خواهد ربود.

تحلیل هفتگی آلافلاینر//

تحلیل هفتگی آلافلاینر//

این گزارش ادامه داد:کشتیرانی مرسک دانمارک و MSC سوئیس طرح مبنی بر تعلیق موقتی یکی از خطوط سرویس دهی آسیا- اروپای شمالی خود در اواخرماه سپتامبر/ اوایل ماه اکتبر را علنی ساختند. دلیل این تصمیم روند نزولی پیش بینی شده در تقاضا پس از تعطیلات هفته طلایی چین عنوان می شود. خطوط کشتیرانی مذکور در نظر دارند در ماه دسامبر و به دنبال بهبود تقاضا خط سرویس دهی تعلیق شده را دوباره به راه بیندازند.

ناگفته نماند تعطیلات هفته طلایی چین در سال جاری میلادی دربازه زمانی یکم تا هفتم ماه اکتبر به طول خواهد انجامید و به طور سنتی حکایت از شروع فصل زمستان، فصل کساد تقاضا، دارد.

تحلیل هفتگی آلافلاینر//

در ادامه این گزارش آمده است: شرکای ائتلاف THE (هاپاگ لوید آلمان،کشتیرانی ترکیبی ONE ژاپن و یانگ مینگ تایوان) در نظر دارند یکی از 11 حلقه loop شرق دور- ساحل غربی آمریکا خود موسوم به PS8 را در پایان ماه جولای ببندند. این خطوط در بیانه ای مشترک دلیل این تصمیم را بهبود یکپارچگی جدول زمانی، ارتقای تولید گسترده و کارآمدی بهتر هزینه عنوان کردند. بسته شدن این حلقه ظرفیت هفتگی شش هزار و 582 TEU را از ظرفیت کلی شرق دور-ساحل غربی آمریکا برخواهد داشت. حلقه PS8 با شش فروند کشتی که همگی از سوی کشتیرانی یانگ مینگ استقرار یافته اند، فعالیت می کند.

 ائتلاف اقیانوسیه ( CMA CGM فرانسه، کاسکوی چین، اورگرین تایوان و OOCL هنگ کنگ) اعلام کردند، قصد سازمان دهی مجدد خطوط سرویس دهی شرق دور-خاورمیانه خود را دارند. تغییرات جدید از پایان ماه جاری اعمال می شود.

کشتیرانی هامبورگ سود آلمان سه فروند کشتی که در خط سرویس- دهی اروپا، ساحل شرقی آمریکای جنوبی ECSA، ساحل غربی آمریکای جنوبی WCSA – خود فعالیت می کنند را به کشتیرانی های هاپاگ لوید، CMA CGM و کاسکوی اجاره داد. ناگفته نماند کشتیرانی هامبورگ سود تحت مالکیت کشتیرانی مرسک قرار دارد.

 کشتیرانی هایANL و APL( هر دو از اعضای گروه کشتیرانی CMA CGM فرانسه) خبر از راه اندازی یک خط سرویس دهی جدید که استرالیا و اندونزی را بهم متصل می کند، دادند. خط سرویس دهی مذکور از اوایل ماه آگوست سال جاری میلادی فعالیت خود را آغاز می کند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار