۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
نخست وزیر مالزی:

تمام قد از ایران حمایت می کنیم

تمام قد از ایران حمایت می کنیم
نخست وزیر مالزی در سخنرانی اخیر خود ضمن ناعادلانه خواندن تحریم ها علیه ایران، اعلام کرد: مالزی هرگز از این تحریم ها حمایت نخواهد کرد و تمام قد پشت ایران می‌ایستد.
کد خبر: ۸۱۲۵۳

به گزارش گروه بین الملل مانا ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی در سخنرانی اخیر خود و در پی گزارشی که از توقف عرضه گازوئیل به ایران خبر داده شده بود با ابراز ناراحتی خود از این گزارش گفت: این گزارش صحت نداشته و پتروناس هم اعلام کرده که چنین اتفاقی نیافتاده است. اگرچه به صحت این گزارش نیز شک دارد چرا که ایران نیازی به نفت و گاز مالزی ندارد چرا که خود روزانه سه میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، اما به هر حال صادرات گازوئیل به ایران قطع نشده است.

وی در این سخنرانی اعلام کرد: «من بر این باورم که مالزی باید با همه روابط دوستانه داشته باشد، حتی با ایالات متحده، اما ما نمی‌توانیم زیر سایه ایالات متحده باشیم و نمی‌توانیم به او اجازه دهیم که به روابط خارجی ما جهت بدهد. ما مراودات زیادی با ایران داریم و نمی‌توانیم به دلیل خواست ایالات متحده به وضع تحریم‌های مجدد علیه ایران، در این اقدام مشارکت کنیم. ما نباید در این ماجرا درگیر شویم. بر این باوریم که همه کشورها حق انتخاب دارند که از انرژی هسته‌ای صلح آمیز استفاده کنند یا نکنند. بکارگیری انرژی هسته‌ای تنها یک گام از بکارگیری سلاح هسته‌ای فاصله دارد. در دنیایی که ایالات متحده 10 هزار کلاهک هسته‌ای دارد، وقتی اسرائیل می‌تواند 200 کلاهک هسته‌ای داشته باشد و روسیه، بریتانیا و فرانسه نیز تعداد زیادی کلاهک هسته‌ای دارند، چرا ایران نتواند دو کلاهک هسته‌ای داشته باشد؟ خیلی هم زیاد نیست!»

نخست وزیر مالزی پرسید: آیا این تهدیدی برای صلح در جهان است؟ آیا شما فکر می‌کنید که ایران با  دو کلاهک هسته‌ای می‌خواهد جنگ هسته‌ای به راه بیاندازد؟

او که با تمسخر شروع جنگ هسته‌ای را تنها با دو کلاهک هسته‌ای دیوانگی دانست در ادامه اظهار کرد: توان هسته‌ای ایران تهدیدی برای جهان محسوب نمی‌شود.

وی تأکید کرد: ایرانی‌ها قصد استفاده از سلاح هسته‌ای علیه کسی را ندارند ولی اگر بخواهند سلاح هسته‌ای داشته باشند، این حق را دارند. بنابراین وضع تحریم‌ها علیه ایران اصلاً عادلانه نیست و مالزی هرگز نباید از آن حمایت کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار