۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
موضوع روز جهانی دریانوردی 2019 میلادی اعلام شد:

توانمندسازی زنان در جامعه دریایی

توانمندسازی زنان در جامعه دریایی
توانمندسازی زنان در جامعه دریایی بعنوان موضوع روز بین المللی دریانوردی سال ۲۰۱۹ میلادی انتخاب شد.
کد خبر: ۸۱۲۴۶
به گزارش گروه بین الملل مانا، انتخاب موضوع روز بین المللی دریانوردی سال ۲۰۱۹ میلادی از سوی سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) با هدف نشان دادن برابری حقوق زن و مرد و همسو با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد موسوم به SDG انتخاب شد تا اهمیت همکاری و حضور فعال زنان در جهان به ویژه در بخش دریایی را به نمایش بگذارد.
بر اساس این گزارش، دفاتر آیمو در ۱۲۰ مین نشست خود در لندن این موضوع را به دنبال پیشنهاد دبیر کل سازمان، کیتاک لیم، تصویب کردند. در همین راستا، لیم گفت: در یاری رساندن جهت نیل به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد و مشارکت بالای زنان جامعه در بخش ساحلی و فراساحلی در چهارچوب هدف پنجم SDG که دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی تمامی زنان و دختران است، تعهدی جدی داریم. 
وی ادامه داد: این موضوع به سازمان بین المللی دریانوردی این فرصت را می‌دهد تا با سهامداران دریایی مختلفی برای دستیابی به SDG به ویژه هدف پنجم آن همکاری داشته باشد تا شرایط دیده شدن زنان در آن مهیا شود و ضمن انتصاب در شغل‌های اداری، بندری و موسسات آموزشی، گفتگو در زمینه برابری جنسیتی در صنعت دریانوردی تقویت شود. 
کشتیرانی از گذشته و در تاریخ خود صنعتی مردانه شناخته می‌شود، اما تلاش‌های همه جانبه آیمو تغییراتی را برای توسعه این صنعت و کمک به زنان ایجاد می‌کند که طبق انتظارات قرن بیست و یکم باشد. 
در سال ۱۹۸۸ میلادی تعدادی از موسسات آموزش دریانوردی مجوز ورود زنان را نیز صادر کردند. سازمان بین المللی دریانوردی در میان نهاد‌های تخصصی سازمان ملل پیشگام بود و برنامه‌ای جهانی به نام همگرایی زنان در بخش دریانوردی راه‎اندازی کرد.
دبیرکل آیمو در ادامه این گزارش گفت: این برنامه امروز به زنان در صنعت دریانوردی تغییر نام داده است و با قدرت رو به جلو گام برمی دارد. توانمندسازی زنان اقتصاد‌های رو به رشد جهان را تقویت می‎کند و ضمن رشد و توسعه برای همه ما که در صنعت دریانوردی کار می‎کنیم منفعت ایجاد می‌کند چراکه به دنبال کشتیرانی ایمن، امن، پاک و پایدار هستیم.
شایان ذکر است، فارغ التحصیلان دانشگاه جهانی دریانوردی (WMU) و موسسه بین‎المللی حقوق دریایی (IMLI) امروز به عنوان مدیران و تصمیم گیرندگان این صنعت فعالیت می‎کنند. این زنان تاثیر مثبتی در تشویق بانوانی دارند که قصد ورود به این صنعت از اولویت‌های آنان است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار