۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲

توقف کامل برداشت آب از کارون و بهمنشیر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: برداشت آب از کارون و بهمنشیر برای تامین آب شهرهای آبادان و خرمشهر به طور کامل متوقف و تصفیه خانه های آب این دو شهر تعطیل شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۲۴۴

صادق حقیقی پور در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: با رسیدن آب طرح آبرسانی غدیر به میزان 250هزار متر مکعب در روز برای دو شهر بندری خرمشهر و آبادان و کاهش میزان شوری آب به کمتر از دو هزار میکروموس در متر مکعب ، برداشت آب از دو منبع اصلی که پیش تر جزو منابع اصلی آب این دو شهر بودند متوقف و تصفیه خانه های این دو شهر ازمدار عملیات خارج شدند.

وی گفت:هم اکنون آب آشامیدنی این دو شهر ساحلی خوزستان از طرح آبرسانی غدیر که هفته گذشته با حضور وزیر نیرو افتتاح شد تامین می شود.   

حقیقی پور با اشاره به اینکه هنوز روستاهای حاشیه بهمنشیر ، کارون و اروندرود بوسیله تانکر تامین می شود اظهار داشت: بزودی طرح تامین پایدار آب روستاهای این منطقه به طرح آبرسانی غدیر متصل می شود.

به گفته وی هم اکنون طرح آبرسانی غدیر در وضعیت پایدار قرار گرفته است و اشکالات جزیی آن بتدریج برطرف می شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ، هم اکنون آبرسانی به روستاهای خرمشهر و آبادان توسط ماشین آلات ستاد اجرایی فرمان امام به صورت شبانه روزی صورت می گیرد.

شایان ذکراست، ماه گذشته آب بهمنشیر و کارون که بر اثر پیشروی آب دریا بشدت شور شده بود سبب افزایش بیش از حد شوری آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر شد و متعاقب آب سبب بروز اعتراض های مردمی این دو شهر شد.

خشکسالی و کاهش دبی رودخانه کارون و اروندرود ، علت اصلی پیشروی آب دریا به سمت مناطق بالادست بوده است.

گفته می شود، شوری آب کارون و بهمنشیر خسارات زیادی به نخیلات و باغات شهرهای خرمشهر و آبادان وارد کرده که هنوز میزان این خسارات مشخص نشده است.

در سال تابستان 1379نیز شوری آب کارون و بهمنشیر ، مردم آبادان و خرمشهر را به زحمت انداخت ولی این بار منشاء شوری آب این دو رودخانه ، ورود پساب های شور طرح های نیشکر خوزستان به کارون و بهمنشیربود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار