۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹

سرایت آتش به بخش ایرانی تالاب هورالعظیم

فرماندار دشت آزادگان از سرایت آتش به 600 هکتار از نیزارهای بخش ایرانی تالاب بین المللی هورالعظیم در غرب خوزستان خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۲۴۳

عبدالرضا سعیدی نیا در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: پس از آتش سوزی در نیزارهای بخش عراقی این تالاب، وزش باد سبب سرایت حریق به بخش ایرانی تالاب شد که با اقدامات به موقع ماموران اطفا حریق ، مشارکت مردم و کمک محیط بانان و رسیدن آتش به بخش مرطوب ، حریق مهار شد.

وی گفت: آتش سوزی در هشت هزار هکتار از نیزارهای بخش عراقی این تالاب به دلایل نامعلوم همچنان ادامه دارد و اقدام خاصی برای مهار و کنترل آتش از سوی مسئولان عراقی صورت نگرفته است.

فرماندار شهرستان مرزی دشت آزادگان گفت: با مهار حریق در بخش ایرانی تالاب هورالعظیم بخش مهمی از نگرانی های مردم و دوستداران محیط زیست برطرف شده است.

سعیدی نیا با اشاره به اینکه راههای دسترسی برای مهار آتش سوزی گسترده در بخش عراقی تالاب هورالعظیم وجود ندارد، افزود: با توجه به خشک بودن بخش هایی از این تالاب ، وزش باد و کم آبی ، احتمال مهار این آتش سوزی بسیار کم و سخت است.   

شایان ذکر است در چند روز اخیر جهت سمت سوی باد ، سبب دودآلود شدن شهرهای هویزه ، سوسنگرد و روستاهای مرزی و همجوار تالاب هورالعظیم شده بود.

در تابستان سال گذشته نیز بخش هایی از تالاب هورالعظیم در قسمت عراقی آن رخ داد و در جریان آن بخش هایی وسیعی از نیزارهای طبیعی این تالاب بین المللی از بین رفت و تبدیل به خاکستر شد.

تالاب هورالعظیم بیش از 300 هزار هکتار وسعت دارد و یک سوم آن  متعلق به ایران و دو سوم آن در خاک عراق واقع است.

این تالاب در جریان جنگ تحمیلی شاهد دست اندازی رژیم بعثی و نابودی نیزارهای آن و استفاده گسترده از سلاح های شیمیایی علیه رزمندگان اسلام بود.

برنامه محیط زیست سازمان ملل در سال 2002 خشک شدن آن را یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن اعلام کرد و نسبت به تبعات آن به کشورهای ایران و عراق هشدار داد.

بخش ایرانی تالاب هورالعظیم در سال های اخیر بدلیل کاهش شدید آب و اکتشافات نفتی دچار خسارت شد و متعاقب آن بخش های خشکیده آن به کانون ریزگرد شده بود.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار