۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
کلارکسونز تشریح کرد:

ریتم آرام بازار فله برها در نخستین هفته جولای 2018

ریتم آرام بازار فله برها در نخستین هفته جولای 2018
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به تحلیل بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید در نخستین هفته ماه جولای سال جاری میلادی پرداخت.
کد خبر: ۸۱۲۳۱

 به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن بازار تانکر، فله برها، سفارش ساخت شناورهای جدید و اوراق را در نخستین هفته ماه جولای سال جاری میلادی به زیر ذره بین برد و نوشت: در هفته گذشته علیرغم صف طولانی نفتکش های غول پیکر آماده به بارگیری در خاورمیانه، نرخ کرایه حمل روند نسبتا پایداری را به نمایش گذاشت، به طورکلی فعالیت مداوم و مستمر مالکان و چارترها را شلوغ و گرم نگه داشت. درحال حاضر تعداد زیادی نفتکش غول پیکر در حال تخلیه کردن هستند، روند تخلیه تعداد نسبتا زیادی هم از این شناور ها می تواند به تاخیر بیفتند. تاخیر روند تخلیه نفتکش ها گزکی بر دست مالکان جهت افزایش نرخ کرایه حمل خواهد داد.

 سوئزماکس

به دنبال صف کوتاه تانکرهای سوئزماکس آماده به بارگیری و تقاضای بالا، نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از آفریقای غربی به 72.5 WS افزایش یافت. از سوی دیگر مدیترانه شاهد بازار آرام تری بود. چرا که اعلام وضعیت اضطراری در چندین بندر لیبی طویل شدن صف شناورهای آماده به بارگیری را به همراه داشت. اما علیرغم ظرفیت مازاد، مالکان موفق به پایدار نگه داشتن نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از دریای سیاه به نسبت هفته گذشته آن شدند. ناگفته نماند، نرخ کرایه حمل می تواند افت بیشتری را به نمایش بگذارد.

افراماکس

بازار تانکرهای افراماکس در دریای شمال/حوزه بالتیک هفته شلوغی را پشت سرگذاشت. نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان به 112.5 WS افزایش یافت، افزون بر این نرخ کرایه حمل در مسیر حوزه بالتیک- قاره انگلستان بر روی 85 WS ایستاد. در روزهای پایانی هفته علیرغم وضعیت بنادر لیبی، بازار شاهد تلاش مالکان برای بالا بردن نرخ کرایه حمل از سطوح پایین فعلی بود.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز

غرب سوئز: در بازار هندی سایز کافی بودن شناورهای آماده به بارگیری دست مالکان برای افزایش نرخ کرایه حمل را بست. به عبارت دیگر نرخ کرایه حمل روند پایدار و یکنواختی را به نمایش گذاشت. با این وجود انتظار می رود شاهد فعالیت و تقاضای بیشتر در هفته جاری باشیم. در بازار تانکر MR نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان-USAC بر روی 107.5 WS قرار گرفت، افزون بر این روند پایدار مشابهی در بازار تانکر MR مشاهده شد.

شرق سوئز: پس از چند ماه دشوار، بازار تانکر MR طی هفته گذشته بالاخره مثبت ظاهر شد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

 به دنبال افزایش فعالیت در هفته گذشته، هر دو بازار تانکرهای پاناماکس و هندی سایز روزهای آرامی را پشت سر گذاشتند. نرخ کرایه حمل  تانکر پاناماکس در مسیر قاره انگلستان-خلیج آمریکا به 97.5 WS افت کرد.

 فله برها

کیپ سایز

 طی هفته گذشته نرخ کرایه حمل فله برکیپ سایز روند افزایشی قوی را به نمایش گذاشت. این رشد را عمدتا باید به صف کوتاه کیپ سایزهای آماده به بارگیری در برزیل مربوط دانست.نرخ کرایه حمل در مسیرTubarao-Qingdao به 22 هزار دلار برای هر تن افزایش یافت.از سوی دیگر نرخ کرایه حمل در مسیر Dampier-Qingdao به نه هزار دلار برای هر تن رسید. در مجموع، میانگین نرخ کرایه حمل با رسیدن به 20 هزار و 688 دلار در روز روند افزایشی 55 درصد هفته به هفته را به همراه داشت، رقمی که بالاترین سطح از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون را نشان می دهد.

 پاناماکس

طی هفته گذشته شیب نزولی نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس در مسیرهایی از اندونزی حکایت از افت شدید تقاضا داشت. در حوزه آتلانتیک، روزگار کمی به وفق مراد مالکان چرخید، به طوریکه نرخ کرایه حمل در بسیاری از مسیرها حرکت بر روی شیب صعودی را در روزهای پایانی هفته آغاز کرد.

هندی سایز

علیرغم وجود علایمی در بازار مبنی بر بهبود نرخ کرایه حمل در اروپا و مدیترانه شرقی، اما ریتم بازار سوپراماکس در حوزه آتلانتیک به طور کلی آرام نواخته شد، اما از سوی دیگر بروز علایمی در بازار منادی آغاز روند بهبود نرخ کرایه حمل در اروپا و مدیترانه شرقی بود. از سوی دیگر در پاسیفیک، به دنبال ظرفیت مازاد تناژ، شیب نزولی نرخ کرایه حمل استمرار داشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

    بازار کانتینری

در طول ماه ژوئن سال جاری میلادی فعالیت بازار چارترینگ کشتی کانتینری افت کمی را به نمایش گذاشت. چرا که از جنب و جوش بازار به مصداق همیشه با حرکت به سمت فصل تابستان کاسته می شود. با این وجود، حجم جابه جایی کانتینری قوی باقی ماند. علیرغم اینکه بازار نرخ کرایه حمل در نوسان قرار دارد، اما نرخ کرایه حمل در مسیرهای اصلی به رقمی نزدیک شد که در ابتدای سال جاری میلادی شاهد آن بودیم. به طور کلی بازار چارتر کشتی کانتینری وضعیت خوبی را تجربه می کند. در طول ماه ژوئن فعالیت در بخش شناور با ظرفیت شش الی ده هزار TEU تا حدی روند نزولی را به نمایش گذاشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار سفارش ساخت

در بخش تانکر، شرکت کشتیرانی Central Shipping Monaco مستقر درموناکو خبر از سفارش ساخت دو فروند تانکر سوئزماکس با ظرفیت 157 هزار DWT به کشتی سازی هیوندایی سامهو کره جنوبی داد. شناورها قرار است در سه ماه نخست سال 2020 تحویل داده شوند. این شناورها مجهز به اسکرابرهای SOx هستند.

در بخش فله بر، شرکت کشتیرانی Torvald Klaveness نروژ با سفارش یک فروند فله بر دیگر به ظرفیت 83 هزار و 500 DWT در کشتی سازی Jiangsu New YZJ چین، تعداد سفارش ها را به پنج فروند افزایش داد. شناور مذکور در نیمه دوم سال 2020 تحویل داده خواهد شد.

در بخش کشتی حمل کننده گاز، کشتی سازی دووی کره جنوبی طرف قرارداد دو مورد معامله شد. شرکت(Maran Gas Maritime (MGM مالک مستقر در یونان سفارش ساخت واحد شناور ذخیره سازی و تبدیل دوباره ال ان جی به گاز (اف اس آر یو FSRU,) با ظرفیت 173 هزار و400 cu.m را به کشتی سازی دوو داد. زمان تحویل شناور نیمه نخست سال 2021 اعلام شده است. افزون براین شرکت مدیریت  Seatankers مستقردر قبرس سفارش ساخت یک فروند کشتی حمل ال ان جی با ظرفیت 173 هزار و 400 cu.m  را به کشتی سازی مذکور داد که قرار است در سال 2020 تحویل داده شود.

از سوی دیگر شرکت  Central LNG Shipping مستقر در ژاپن سفارش ساخت یک فروند شناور سوخت رسان ال ان جی با ظرفیت سه هزار و 500 cu.m را داد. زمان تحویل شناور نیمه دوم سال 2020 اعلام شده است. و در نهایت کشتی سازی Vard Langsten مستقر در نروژ برنده دریافت سفارش ساخت یک فروند کشتی کروز برای Hapag-Lloyd Cruises شد. شناور در سه ماه دوم سال 2021 تحویل داده خواهد شد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار اوراق

به دنبال باران های مانسون تعداد محدودی کاندید برای یاردهای اوراق وجود دارد. بسیاری از مالکان نسبت به مشکلات همراه با فروش این شناورها در طول فصل کساد و راکد مانسون باخبرند، چرا که باران های سنگین مانعی برای فعالیت یاردهای اوراق تلقی می شوند.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار فله

صادرات سنگ آهن استرالیا با رسیدن به 78 میلیون تن در ماه می سال جاری میلادی به ترتیب روند افزایشی هفت درصد ماه به ماه و نه درصد سال به سال را به نمایش گذاشت. در مجموع طی پنج ماه نخست سال جاری میلادی کل صادرات سنگ آهن این کشور با رسیدن به 349 میلیون تن شیب صعودی پنج درصد را به همراه داشت. علاوه بر این صادرات سنگ آهن استرالیا به چین در ماه می سال جاری میلادی با رسیدن به 65 میلیون تن روند افزایشی نه درصد سال به سال را نشان داد.

این گزارش در پایان نوشت: تولید ذغال سنگ داخلی در هند با رسیدن به 45 میلیون تن در ماه ژوئن سال جاری میلادی، 13 درصد درمقایسه با ژوئن سال گذشته رشد داشت. در مجموع کل تولید داخلی ذغال سنگ در هند با رسیدن به 320 میلیون تن روند افزایشی نه درصد را در نیمه نخست سال 2018 میلادی نشان داد.

بازار کشتیرانی در نخستین هفته جولای 2018

ارسال نظرات
آخرین اخبار