۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
بازار کشتیرانی در ششمین ماه 2018 چگونه گذشت:

تاثیر دومینوی تعرفه های آمریکا بر بازار فله خشک

تاثیر دومینوی تعرفه های آمریکا بر بازار فله خشک
ناوگان فله خشک در ماه ژوئن سال جاری میلادی در مقایسه با ماه دسامبر سال 2017 میلادی رشد 1.6 درصد را به نمایش گذاشت، افزون بر این بازار اوراق فعالیت کمی را در ششمین ماه سال 2018  از خود نشان داد.
کد خبر: ۸۱۲۲۲

به گزارش گروه بین الملل مانا Drewry با اشاره به سطح فعالیت پایین اوراق بازار فله خشک در ماه ژوئن پیش بینی کرد: اقدامات محافظه گرایی احتمالی از سوی اتحادیه اروپا به پیکره تجارت فولاد آسیب وارد خواهد کرد. قیمت های بالا ذغال سنگ تقاضا برای این محصول را در کوتاه مدت کاهش می دهد. افزون بر این تجارت سویا در مسیر برزیل- چین تقویت می شود و یاردهای اوراق هندی از تغییر سیاست مرتبط با اوراق در چین و اتحادیه اروپا نفع خواهند برد.

این گزارش ادامه داد: نسبت به نرخ کرایه حمل در ماه جولای سال جاری میلادی خوش بین نیستیم. به دنبال تقاضای تنزلی فصل تابستان در آسیا، به نظر نمی رسد بخش تقاضا بتواند به داد شناورهای منتظر در صف برسد. برای افزایش بیشتر نرخ کرایه حمل، بازار نیاز به فاندمنتال های قوی دارد که در میان تشدید تنش های تجاری این امر نیز محتمل به نظر نمی رسد.

آمریکا در نظر دارد تعرفه هایی را بر واردات چینی اعمال کند، از سوی دیگر اتحادیه اروپا ممکن است سیاستهای حمایتی را در پیش گیرد. بلاتکلیفی در رابطه با سیاست های تجاری ممکن است منجر به افت فعالیت صنعتی در آسیا به ویژه در چین  شود. فعالیت صنعتی پایین تقاضا برای فولاد و آلومینیوم را کاهش و در نتیجه به پیکره تجارت های سنگ آهن و بوکسیت آسیب وارد خواهد کرد.

پیش بینی می شود، بازار اوراق ریتم کند و آهسته را بنوازد، چرا که بازگشت سرمایه مثبت در سراسر بخش ها انگیزه مالکان کشتی برای فرستادن شناورهای خود به یاردهای اوراق را کاهش داده است. از این رو عرضه شناور در نیمه دوم سال جاری میلادی شیب صعودی به خود خواهد گرفت.

تحلیل Drwery از بازار  فله خشک ماه ژوئن//

تحلیل Drwery از بازار  فله خشک ماه ژوئن//

افت تجارت فولاد به ضرر واردات سنگ آهن آسیایی

یک افت احتمالی در تجارت فولاد می تواند واردات سنگ آهن آسیا را تحت تاثیر قرار دهد. در ابتدای سال جاری میلادی، آمریکا تعرفه های سختی را بر واردات فولاد اعمال کرد. اگر چه کره به طور دائمی از تعرفه‌های گمرکی معاف شد، اما به دلیل محدودیت سهمیه، صادرات کره جنوبی به آمریکا روند نزولی به خود خواهد گرفت. به عبارت دیگر کره جنوبی مجبور به محدود کردن صادرات فولاد به آمریکا به حدود 70 درصد از میانگین سالانه 2015-2017 است. ناگفته نماند کشورهای دیگر آسیایی هیچ گونه معافیتی دریافت نکردند، این مسئله سبب تلاش و تقلای کشورها برای رقابتی ماندن در بازار آمریکا خواهد شد.

افزون بر این کارخانجات اروپایی ممکن است با خطر افزایش عرضه محصولات پس از اعمال تعرفه های آمریکا روبه رو شوند. در میان تعرفه های سنگین آمریکا، عرضه مازاد فولاد از مرزهای اروپایی عبور خواهد کرد. بر همین اساس انجمن فولاد اروپایی اقدامات حفاظتی برای محدود کردن واردات فولاد را در نظر گرفته است.

 اتحادیه اروپا یکی از واردکنندگان بزرگ جهانی فولاد در سال 2017 میلادی بود. این کشور هشت میلیون تن محصولات فولاد را از ژاپن،کره جنوبی، چین و تایوان  وارد کرد. از سوی دیگر ژاپن،کره جنوبی، چین و تایوان بزرگترین واردکنندگان سنگ آهن هستند، پس افت در تولید فولاد کشورهای مذکور می تواند بر واردات سنگ آهن آنها تاثیر منفی بگذارد.

البته مشکل تنها به اتحادیه اروپا محدود نمی شود، این احتمال میرود دومینوی تعرفه های آمریکا سیاست های کشورهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهد، به طوریکه نه تنها تجارت فولاد بلکه تجارت سنگ آهن را نیز تضعیف کند.

بازار فله خشک در ششمین ماه 2018 چگونه گذشت!      تاثیر دومینوی تعرفه های آمریکا بر بازار فله خشک

تجارت ذغال سنگ تضعیف می شود

موسسه Drewry نسبت به تجارت ذغال سنگ در ماه جولای سال جاری میلادی خوش بین نیست، چرا که تقاضا برای محصول مذکور در آسیا روند نزولی خواهد گرفت. در سال جاری میلادی رشد اقتصادی بالا و افزایش تولید اکتریسته در چین از عوامل محرک برای واردات ذغال سنگ حرارتی بوده اند. در پنج ماه نخست سال جاری میلادی تولید الکتریسته حرارتی با روند افزایشی 8.2 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همراه بود. در نتیجه واردات ذغال سنگ حرارتی در نیمه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با سال 2017 میلادی حدود ده میلیون تن بالاتر بود. با این وجود به دنبال فرا رسیدن فصل مانسون، برق آبی یا هیدروالکتریسته روند صعودی به خود می گیرد، هم زمان دمای تابستان افت می کند. این روند می تواند منجر به ضعیف شدن واردات ذغال سنگ از ماه جاری به آن طرف شود.

جدای از عامل فصلی، قیمتهای بالای ذغال سنگ نیز عامل دیگری برای سرکوب بیشتر بازار تجارت این محصول خواهد بود. از یک دیدگانه خوش بینانه تر، می توان گفت تمایل منفی زودگذر است، به طوریکه از سه ماه چهارم سال جاری میلادی و به دنبال احیای فعالیت زمستانی، تجارت ذغال سنگ حرارتی دوباره روند صعودی خواهد گرفت.

بازار فله خشک در ششمین ماه 2018 چگونه گذشت!      تاثیر دومینوی تعرفه های آمریکا بر بازار فله خشک

 

بازار فله خشک در ششمین ماه 2018 چگونه گذشت!      تاثیر دومینوی تعرفه های آمریکا بر بازار فله خشک

ظرفیت ناوگان فله بر افزایش می یابد

بازار اوراق فعالیت کمی را در ماه ژوئن سال جاری میلادی از خود نشان داد، بر همین اساس افزایش ظرفیت ناوگان فله خشک استمرار دارد. به عبارت دیگر به دلیل فعالیت پایین اوراق ناوگان فله خشک در ماه ژوئن سال جاری میلادی در مقایسه با ماه دسامبر سال 2017 میلادی رشد 1.6 درصد را به نمایش گذاشت.

از آنجائیکه به دنبال نرخ های چارتر بالا مالکان قادر به کسب بازگشت سرمایه بیشتری هستند، انتظار نمی رود آنها راضی به فرستادن شناورهای خود به یاردهای اوراق شوند، بنابراین فعالیت اوراق به طور چشم گیری در ماههای باقیمانده سال جاری میلادی رشد پیدا نخواهد کرد.

 یک فروند شناور با عمر ده سال بازگشت سرمایه بالای ده درصد را برای مالکان به همراه دارد، از این رو میانگین سنی کشتی های اوراق شده در سال جاری میلادی افزایش یافته است.

 لازم به ذکر است: در شرایطی که بازار اوراق کند پیش می رود، ظرفیت ناوگان فله خشک به روند افزایشی در نیمه دوم سال جاری میلادی ادامه خواهد داد. اما با این وجود سرعت رشد آرام خواهد بود، چرا که از طرف دیگر میزان پایین تحویل شناور برای ماههای باقیمانده سال پیش بینی میشود.

بازار فله خشک در ششمین ماه 2018 چگونه گذشت!      تاثیر دومینوی تعرفه های آمریکا بر بازار فله خشک

بازار فله خشک در ششمین ماه 2018 چگونه گذشت!      تاثیر دومینوی تعرفه های آمریکا بر بازار فله خشک

افت تقاضا برای فله بر کیپ سایز

تقاضا برای فله بر کیپ سایز دو کفه ترازو را در ماه ژوئن سال جاری میلادی به نمایش گذاشت. همانطور که عرضه سنگ آهن از برزیل تقویت می شود، نرخ کرایه حمل در مسیر برزیل-آسیا شیب صعودی گرفت. افزون بر این نرخ کرایه حمل در مسیر Tubarao-Qingdao از 20 هزار دلار برای هر تن عبور کرد، رقمی که بالاترین سطح از ماه دسامبر سال 2017 میلادی تاکنون را نشان می دهد. در روایتی مشابه، نرخ های کرایه حمل در مسیر رفت و برگشت برزیل- چین بهبود را تجربه کرد. اما  هیچ گونه بهبود نرخ کرایه حمل در مسیر تجاری آسیا-استرالیا دیده نشد. نرخ کرایه حمل در مسیر استرالیا- چین نیز روند نزولی را در طول ماه طی کرد. انتظار می رود در ماه جاری تقاضا برای فله بر کیپ سایز نه تنها در مسیرهایی از استرالیا بلکه هم چنین در برزیل شیب نزولی را به نمایش گذارد.

همانطور که ذکر شد، اتحادیه اروپا ممکن است محدودیت هایی را بر واردات تولید فولاد اعمال کند. افزایش بلاتکلیفی در تجارت فولاد چشم اندازهای تولید این محصول در آسیا را تحت تاثیر قرار میدهد. انتظار می رود واردات سنگ آهن در اروپا و آسیا شیب ملایمی به خود بگیرد، روندی که به بخش تقاضا برای فله برهای کیپ سایز و حمل کننده غول پیکر سنگ آهن VLOC آسیب خواهد زد.

بازار فله خشک در ششمین ماه 2018 چگونه گذشت!      تاثیر دومینوی تعرفه های آمریکا بر بازار فله خشک

 تجارت ضعیف بوکسیت نرخ کرایه حمل پاناماکس را سرکوب می کند

فله بر پاناماکس بازار پرفراز و نشیب را در ماه ژوئن سال جاری میلادی تجربه کرد. با این وجود، رویهم رفته نرخ کرایه حمل در ماه ژوئن نسبت به ماه می روند بهبود را به نمایش گذاشت. به طوریکه شاخص بالتیک پاناماکس BPI در ماه ژوئن  12 درصد بالاتر از ماه می گزارش شد.

با این وجود، انتظار می رود نرخ چارتر تا اندازه ای در ماه جاری افت را تجربه کند. همانطور که اشاره شد از یک طرف نسبت به تجارت ذغال سنگ خوش بینی وجود ندارد و از طرف دیگر تشدید تنش تجاری بین چین و آمریکا می تواند بازار مایوس کننده ای را برای مالکان پاناماکس رقم بزند.

افزون براین روند نزولی تقاضا برای بوکسیت می تواند نرخ کرایه حمل برای فله برهای پاناماکس به ویژه در مسیر گینه- چین را تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش تجارت بوکسیت یکی از عوامل مهم رشد فعالیت پاناماکس محسوب می شود. در سه ماه نخست سال جاری میلادی واردات بوکسیت چین افزایش 6.5 درصد را به نمایش گذاشت. در حدود88 درصد رشد در واردات بوکسیت از خلیج گینه سرچشمه گرفته است.

افزایش سرمایه گذاری در بخش سوپراماکس

در حالیکه درشش ماه نخست سال جاری میلادی یک افت کلی هشت درصد در سرمایه گذاری برای کسب مالکیت شناورهای فله خشک ثبت شده است، اما سرمایه گذاری برای بخش فله برسوپراماکس افزایش یافته است.

با این وجود چشم انداز درآمد بخش فله برسوپراماکس در بازه زمانی کوتاه مدت منفی است. یک کاهش احتمالی در تجارت فولاد به دلیل افزایش محافظه گرایی در اتحادیه اروپا به ضرر بازار تقاضا برای سوپراماکس تمام خواهد شد.

پیش بینی می شود تجارت گندم در آسیا پایین باقی بماند. از این رو چشم انداز نرخ چارتر سوپراماکس در ماه جولای مثبت نیست. اما با این وجود شیب کاهش نرخ کرایه حمل تند نخواهد بود، چرا که تنش تجاری بین آمریکا و چین در حال تشدید شدن است، واردات سویا چین از برزیل تقویت خواهد شد، این مسئله فرصت جذب بیشتری برای فله برهای پاناماکس را در مسیرهای طولانی فراهم خواهد کرد.

 چشم انداز منفی فله بر هندی سایز برای کوتاه مدت  

در ماه ژوئن سال جاری میلادی نرخ کرایه حمل برای فله بر هندی سایز روند پایداری را نسبت به ماه گذشته آن به نمایش گذاشت. شاخص بالتیک هندی سایز BHI بین 583 و 595 واحد متغیر بود. پیش بینی می شود به دنبال تقاضای ضعیف ذغال سنگ و سنگ آهن، نرخ کرایه حمل شیب نزولی را در ماه جاری در پیش بگیرد، روندی که فرصت های جذب برای شناورهای هندی سایز در مسیرهایی از آمریکای جنوبی-اندنزی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. یک افت در تجارت تولید فولاد تقاضا برای هندی را کاهش خواهد داد.

با این وجود چشم اندازهای میان مدت و بلند مدت مثبت به نظر میرسد. هندی سایز بالاترین سن شناور در میان فله برها را دارد. تقریبا 15 درصد از ناوگان اخیر هندی سایز بالای 20 سال عمر دارند. این بدان معنی است که تعداد زیادی شناور پس از اجرای قانون سوخت با سولفور تا سقف نیم درصد آیمو IMO اوراق خواهند شد.

از سوی دیگر دفتر سفارش تنها 4.8 درصد از ظرفیت ناوگان را تشکیل می دهد، رقمی که پایین ترین سطح در میان همه بخش ها را نشان می دهد. در ماه ژوئن سال جاری میلادی بازار سفارش ساخت هندی سایز کند و آرام بود، به طوریکه تنها سفارش ساخت دو فروند فله بر هندی سایز به ثبت رسید.

این گزارش در پایان نوشت، ترکیبی از فعالیت بالای بازار اوراق به همراه تحویل پایین شناور سبب بهبود توازن عرضه و تقاضا خواهد شد، روندی که نرخ های چارتر را در بلند مدت افزایش خواهد داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار