۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲

روزهای دوست نداشتنی بازار تانکر برای مالکان شناورها

روزهای دوست نداشتنی بازار تانکر برای مالکان شناورها
در ماه ژوئن سال جاری میلادی ظرفیت ناوگان تانکر رشد ناچیزی را به نمایش گذاشت، اما بازار نرخ کرایه حمل به گونه ای نبود که بتواند کام مالکان را شیرین کند.
کد خبر: ۸۱۲۲۱

به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه Drewry با اشاره به اینکه بازار تانکر در ماه ژوئن روزهای خوبی را برای مالکان رقم نزد، پیش بینی کرد، تقاضای ضعیف فصلی مانعی برای رشد نرخ کرایه حمل خواهد بود، قطعی عرضه در بازار نفت به پیکره تقاضا آسیب وارد می کند. افزون بر این اوراق بالا از سرعت رشد ناوگان فله خشک می کاهد و افزایش تولید نفت اوپک تقویت و ارتقای بخش تقاضا را به همراه دارد.

تحلیل Drewry  از بازار  تانکر ماه ژوئن//

تحلیل Drewry  از بازار  تانکر ماه ژوئن//

این گزارش ادامه داد به دنبال افزایش تقاضای نفت خام در پالایشگاه آمریکا و اروپا در فصل تابستان، نرخ کرایه حمل تانکر‌های حمل مشتقات نفتی کثیف در ماه ژوئن سال جاری میلادی افزایش ناچیزی را تجربه کرد. با این وجود سایه سنگین نگرانی عرضه محدود نفت بر بازار حاکم بود. اگر چه از ابتدای سال جاری میلادی به لطف اوراق بالا، ظرفیت ناوگان تانکر حمل نفت خام افت کمی را به همراه داشته است، اما با این وجود مالکان موفق به بالا بردن نرخ کرایه حمل نشدند.در ماه ژوئن سال جاری میلادی نرخ کرایه حمل تانکر حمل مشتقات نفتی روند نزولی را به ویژه در بازار آتلانتیک تجربه کرد. مالکان تانکرهای مشتقات نفتی مجبور به انتظار کشیدن تقاضای زمستان جهت بهبود نرخ کرایه حمل خواهند بود.

در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: سهم مشارکتی صنعت پتروشیمی در رشد تقاضای نفت در سال های آینده  را نمی توان نادیده گرفت. انتظار می رود تقاضا برای سوخت دیزل و گازوئیل نرخ رشد سالانه مرکب CAGR هفت درصد را تجربه کند. افزون بر این پیش بینی می شود تقاضا برای ال پی جی و اتان و نفتا به ترتیب روند افزایشی 2.6  و 1.9 درصد را تا سال 2023 نشان دهد. چنین پیش بینی خوش بینانه ای را با اتکا بر ظرفیت جدید کارخانه های پتروشیمی که قطعا تقاضا برای خوراک های مذکور  را افزایش می دهد، می توان متصور شد.

در حالیکه بیشتر کارخانه های پتروشیمی در آمریکا از خوراک اتان برای کراکرهای خود استفاده خواهند کرد، کارخانه های جدید در چین و کره جنوبی قادر به استفاده از نفتا و یا ال پی جی برای کراکرهای خود خواهند بود. ال پی جی سطح بالاتری از محصولات را نسبت به نفتالین تحویل می دهد. با این وجود به دلیل قیمت، نفتا ترجیح داده می شود.

 ال پی جی یک سوخت ارجح برای اهداف داخلی در هند و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی است. اما سوخت گران تری نسبت به نفتا است، از این رو  پالایشگاهها به سمت گزینه نفتا به عنوان خوراک متمایل شده اند.

ماه ژوئن به طور کلی ماه دشوار و سخت برای مالکان تانکر حمل مشتقات نفتی رقم خورد، چرا که اکثر بخش ها شاهد پایین ترین سطح درآمد خود از ابتدای سال جاری میلادی بودند. علاوه بر تقاضای پایین فصلی، اعتصاب ها در برزیل و اعتصاب یک روزه در آرژانتین که واردات را از خلیج گینه محدود کرده است، شرایط را بدتر ساخت.

پالایشگاهها در چین و اروپا فعالیت خود را از این هفته از سر گرفته اند، بنابراین انتظار می رود نرخ کرایه حمل بهبود را تجربه کند. از سوی دیگر به دنبال فصل محرک تابستان، تقاضای گازوئیل آمریکا در ماه آگوست افزایش خواهد یافت.

تحلیل Drewry  از بازار  تانکر ماه ژوئن//

افزایش ناچیز ظرفیت تانکر نفت خام

به دنبال سطح بالاتر اوراق، ناوگان تانکر نفت خام در ماه ژوئن سال جاری میلادی با رسیدن به 467 میلیون و 300 هزار DWT رشد ناچیز 0.3 درصد را تجربه کرد. روند قوی و مستمر اوراق به ویژه در بازار تانکر حمل نفت خام  منجر به کنترل رشد ناوگان در سال جاری میلادی خواهد شد.

لازم به ذکر است در نیمه نخست سال جاری میلادی تعداد 67 فروند تانکر حمل نفت خام با مجموع ظرفیت 12 میلیون و 700 هزار DWT اوراق شدند، در حالیکه در کل سال 2017 میلادی اوراق تعداد 58 فروند با مجموع ظرفیت هشت میلیون و هشتصد هزار DWT به ثبت رسیده بوده است. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ناوگان تانکر نفت افت 0.7 درصد را به نمایش گذاشته است.

 نرخ کرایه حمل پایین تر به علاوه هزینه بالای مطابقت با قوانین سختگیرانه آیمو IMO مالکان را مجبور به فرستادن شناورهای نسبتا جوان به یاردهای اوراق کرده است. میانگین سن اوراق در نیمه نخست سال جاری میلادی 19 سال بود، در حالیکه درسال 2017 میلادی 22 سال بوده است.

از آنجائیکه دفتر سفارش تانکرسهم 12.5 درصدی از کل ناوگان را تشکیل می دهد و بیش از 16 میلیون DWT قرار است در نیمه دوم سال جاری میلادی تحویل داده شود، سطح تحویل شناور درماههای آینده قوی خواهد ماند، از سوی دیگر در آسیای جنوبی بازار اوراق در فصل مانسون کمی استراحت خواهد کرد، بنابراین انتظار می رود ناوگان تانکر حمل نفت رشد سریع را درماههای پیش رو تجربه کند. اما با این وجود، پیش بینی می شود رشد کلی ناوگان ریتم کندی را طی دو سال آینده به نمایش گذارد.

تحلیل Drewry  از بازار  تانکر ماه ژوئن//

تنفس در بازارسفارش ساخت

پس از سفارش قوی در پنج ماه نخست سال جاری میلادی، فعالیت سفارش ساخت درماه ژوئن ازحرکت خود باز ایستاد. در حالیکه بازار سفارش ساخت در بخش تانکر حمل نفت خام در سکوت به سر می برد، تنها یک فروند تانکر MR در بخش تانکر حمل مشتقات نفتی سفارش داده شد. درمجموع علیرغم نرخ کرایه حمل ضعیف، بازار سفارش ساخت تانکر حمل نفت خام در نیمه نخست سال جاری میلادی قوی عمل کرده است.

 در نیمه نخست سال جاری میلادی در حدود 11 میلیون DWT ظرفیت تانکر حمل نفت خام سفارش داده شد. اما در مقابل سرعت سفارش تانکر حمل مشتقات نفتی کند بوده است. به طوریکه تنها سفارش 15 فروند تانکر حمل مشتقات نفتی معادل ظرفیت یک میلیون DWT در نیمه نخست سال جاری میلادی داده شد، در حالیکه درمدت مشابه سال گذشته سفارش ساخت 50 فروند تانکر حمل مشتقات نفتی به ظرفیت سه میلیون و 900 هزار DWT به ثبت رسیده بوده است.

تحلیل Drewry  از بازار  تانکر ماه ژوئن//

 

بازار نفتکش غول پیکر 

در سال جاری میلادی به دنبال اوراق بالا رشد ناوگان نفتکش غول پیکر از حرکت باز ایستاده است. اگر چه نرخ کرایه حمل در ماه ژوئن سال جاری میلادی افزایش ناچیزی را نشان داد، اما از یک طرف افت فصلی تقاضا و از سوی دیگر عرضه محدود در بازار نفت، نرخ کرایه حمل را تحت فشار قرار خواهد داد، این روند ادامه خواهد داشت تا اینکه با آمدن فصل زمستان و جان گیری دوباره تقاضا شرایط متفاوت شد.

تحلیل Drewry  از بازار  تانکر ماه ژوئن//

بازار سوئزماکس

در ماه ژوئن سال جاری میلادی نرخ کرایه حمل افزایش ناچیزی را به نمایش گذاشت، این بدان معنی است که حتی تقاضای قوی از پالایشگاههای اروپا نتوانست هیچ گونه شادی را برای مالکان تانکرهای سوئزماکس به ارمغان بیاورد. انتظار می رود نرخ کرایه حمل در ماه جاری کمی افزایش یابد، اما از سوی دیگر ظرفیت مازاد در بازار تانکر ممکن است جلوی هر رشدی را بگیرد.

تحلیل Drewry  از بازار  تانکر ماه ژوئن//

بازار افراماکس

پس از پایان فصل تعمیر پالایشگاه در اروپا و بهبود تقاضا، نرخ کرایه حمل تانکر افراماکس درهمه مسیرهای اصلی به جزء مدیترانه، شیب صعودی را در ماه ژانویه به نمایش گذاشت. در منطقه مدیترانه، اختلال عرضه در لیبی به پیکره تقاضای تناژ و هم چنین نرخ کرایه حمل تانکر افراماکس آسیب وارد کرد. به دنبال شروع فعالیت پالایشگاه Star ترکیه در ماه سپتامبر انتظارمی رود تقاضای تناژ در مدیترانه نیز افزایش یابد، اما اگر اختلال عرضه در لیبی طولانی تر شود، باید انتظار نتایج منفی برای تقاضای تناژ در بازار افراماکس در ماههای پیش رو را داشت.

میانگین نرخ کرایه حمل برای تانکرهای LR در دو مسیر TC1 و TC2 به ترتیب به هفت هزار و 700 و هفت هزار و 300 دلار در روز رسید. همانطور که کارخانه ها و پالایشگاهای پتروشیمی در آسیا فصل تعمیر سالانه خود را به پایان رساندند، تقاضا برای نفتا در آسیا افزایش خواهد یافت که منجر به ایجاد فرصت برای جذب تانکر LR در مسیرهایی از خلیج فارس–آسیا می شود. پیش بینی می شود به دنبال تقاضای قوی پتروشیمی، تقاضای نفتا از تقاضای مشتقات نفتی گوی سبقت را در سال 2023 برباید.

این گزارش در پایان نوشت، بازار تانکر حمل مشتقات نفتی در ماه ژوئن سال جاری میلادی از یک مانع پیشرفت بزرگی رنج برد. ضربه اصلی به اعتصاب چهار روزه برزیل باز میگردد که واردات کالا را تحت تاثیر قرار داد و هم چنین دولت را مجبور به کاهش قیمت سوخت دیزل ساخت.

تحلیل Drewry  از بازار  تانکر ماه ژوئن//

ارسال نظرات
آخرین اخبار