۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰

آتش سوزی در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم

فرماندار دشت آزادگان گفت:آتش سوزی در نیزارهای بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم که از روز چهارشنبه شروع شده با وزش باد شدید همچنان در حال گسترش است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۲۱۷

عبدالرضا سعیدی نیا در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: هم اکنون آتش سوزی وسیع در بیش از یک هزار هکتار از نیزارهای تالاب هورالعظیم در غرب خوزستان ادامه دارد.

وی بدون اشاره به علت این آتش سوزی وسیع که دود ناشی از آن شهرهای سوسنگرد ، هویزه و روستاهای همجوار این تالاب را فرا گرفته است افزود: به علت شرایط خاص این تالاب ، مهار آتش سوزی توسط ماموران اطفا حریق امکان پذیر نیست و باید برای مهار حریق ، از بالگردهای آتش نشان استفاده کرد.

فرماندار دشت آزاگان تصریح کرد:هم اکنون در حال رایزنی با مقامات مرزی عراق هستیم تا بتوانیم برای مهار آتش سوزی در نیزارهای تالاب هورالعظیم به هر نحو ممکن وارد عمل شویم.

سعیدی نیا با بیان اینکه در دو سال اخیر این سومین آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم است خاطرنشان کرد: این آتش سوزی ها لطمات و صدمات جبران ناپذیری بر حیات آبزیان و محیط زیست وارد کرده است.

دوسوم این تالاب در کشور عراق و یک سوم آن در خاک ایران واقع است.

بخش ایرانی تالاب هورالعظیم با کاهش شدید آب از سوی دیگر با اکتشافات نفتی در یک دهه اخیر با بحران زیست محیطی مواجه است.

بخش های خشکیده این تالاب در سال های اخیر به عنوان یکی از کانون های ریزگردها در استان خوزستان مطرح بوده است.

بنا به این گزارش با کاهش شدید آب دجله ، بخش عراقی این تالاب نیز با کمبود شدید آب مواجه است به گونه ای که بسیاری از هورنشینان همجوار این تالاب مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار