۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
آلفالاینر خبر داد:

افت بهای سهام کشتیرانی های بزرگ

افت بهای سهام کشتیرانی های بزرگ
آلفالاینر به تحلیل بازار کشتیرانی کانتینری در روزهای پایانی ماه ژوئن به علاوه روزهای آغازین ماه جولای پرداخت.
کد خبر: ۸۱۲۱۲

 به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینر درتحلیل بازار کشتیرانی کانتینری روزهای پایانی ماه ژوئن به علاوه روزهای آغازین ماه جولای، زوایای مختلف بازار، تغییر و تحولات خطوط سرویس دهی و هم چنین بازار تحویل شناور را شرح داد.

کاهش بهای سهام شرکت کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان

به دنبال شیب صعودی هزینه های عملیاتی ناشی از افزایش قیمت سوخت و هم چنین افت نرخ کرایه حمل، قیمت سهام شرکت کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان حدود ۲۲درصد کاهش یافت. هم زمان قیمت سهام کشتیرانی مرسک دانمارک 7.5 درصد افت را به همراه داشت. ناگفته نماند کشتیرانی هاپاگ لوید پیش بینی درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک EBITDA خود را از 450 میلیون یورو به 200 میلیون یورو (معادل 233 میلیون دلار) تقلیل داد. برآورد مذکور در پایان سال 2017 میلادی بر روی 410 میلیون و 900 هزار یورو  قرار گرفته بوده است.

افزون براین هاپاگ لوید پیش بینی کرد، سال جاری میلادی را با ضرر خالص به پایان خواهد رساند، در حالیکه در سال گذشته سود خالص 27 میلیون دلار را کسب کرد.

تحلیل هفتگی آلفالاینر//

رشد ظرفیت ناوگان بیکار

ناوگان بیکار به 104 فروند با مجموع ظرفیت 246 هزار و 440 TEU رسید. رقمی که معادل 1.1 درصد از کل ظرفیت ناوگان جهانی است.

علیرغم اینکه فصل اوج تابستان به طور سنتی با افزایش تقاضا روبه رو است، اما در فصل تابستان جاری چنین اتفاقی رخ نداد، چرا که طی هفته های گذشته عقب نشینی چندین خط سرویس دهی اصلی منجر به روند نزولی کلی تقاضا شده است.

لازم به ذکر است، تقاضای ضعیف به تمامی بخش های ناوگان از جمله شناورهای بزرگ سرایت کرده است، به طوریکه نه فروند شناور با ظرفیت پنج هزار و 800 الی نه هزار و 900T EU در حال حاضر بیکار هستند.

افزون بر این بخش کشتی های کانتینری پاناماکس کلاسیک که طی دو ماه گذشته روند بهبود به خود گرفته بود، شروع به ضعیف شدن کرده است. نه فروند کشتی کانتینری پاناماکس کلاسیک با ظرفیت چهار الی پنج هزارTEU هم اکنون در بیکاری به سر می برند. نرخ کرایه حمل چارتری نیز علایمی از تقلیل را نشان می دهد.

از سوی دیگر تاثیر منفی تعطیلات تابستانی در نیمکره شمالی روی بازار چارتری کشتی کانتینری آغاز شده است. چرا که حجم کلی فعالیت و تقاضا روند نزولی پیدا کرده است، هر چند برخی بخش ها هنوز پر تب و تابند.

تحلیل هفتگی آلفالاینر//

تحلیل هفتگی آلفالاینر//

حرکت به سمت پایین نرخ ها چارتری

 تقاضای ضعیف تر منجر به عرضه بالاتر تناژ خواهد شد، به طوریکه صف شناورهای آماده به بارگیری به ویژه در بخش کشتی های کانتینری پاناماکس کلاسیک و کشتی های بین ظرفیت یک هزار و 500 الی 2000 هزار TEU درحال افزایش است.

در بخش کلان اقتصادی، نزدیک شدن قیمت نفت به هر بشکه  80 دلار در روز، حامل اخبار بد بیشتری برای خطوط کانتینری خواهد بود. این افزایش قیمت برخی از اپراتورها را به سمت تمدید برنامه های ضریب تعدیل نرخ سوخت به طور اورژانسی کشانده است. در پی افزایش مستمر هزینه های عملیاتی ناشی از افزایش قیمت سوخت و نرخ کرایه حمل کارگو با سود ناکافی، تا به این جا دستکم یکی از خطوط کشتیرانی بزرگ یعنی هاپاگ لوید آلمان خبر از افت پیش بینی مالی خود برای سال جاری میلادی داده است.

تحلیل هفتگی آلفالاینر//

 افزایش عرضه ناوگان کشتی های کانتینری غول پیکر VLCS

عرضه شناورهای آماده به بارگیری در بخش کشتی های کانتینری غول پیکر VLCS (با ظرفیت هفت هزار و 500 الی 11 هزار TEU) رو به افزایش است. اما علیرغم افزایش عرضه و تقاضای محدود، نرخ های چارتر در همه جا پایدار باقی ماند.

 رشد فعالیت در بخش کشتی های بزرگ LCS

 حجم تجارت در بخش کشتی های بزرگ (با ظرفیت پنج هزار و 300 الی هفت هزار و 499 TEU) در حال افزایش است. به طوریکه دربازه زمانی دو هفته گذشته سه مورد معامله جدید در بازار به روی کاغذ آمد. این معامله ها شامل اجاره دوره ای شناورها از شش الی 15 ماه بودند.علیرغم افزایش تقاضا و صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری، نرخ چارتری روند یکنواخت و پایداری را به نمایش گذاشت.

 افزایش عرضه کشتی های کانتینری پاناماکس کلاسیک

علیرغم تقاضای مستمر برای جذب شناور، اما صف شناورهای آماده به بارگیری در بخش پاناماکس کلاسیک در حال طویل تر شدن است. طی دو هفته گذشته هشت مورد معامله چارتری به روی کاغذ آمده است، اما این میزان فعالیت برای خنثی کردن معضل ظرفیت مازاد کفایت نمی کند.

 افزایش عرضه در بخش کشتی های سه هزار الی سه هزار و 800TEU

صف شناورهای آماده به بارگیری با ظرفیت بین سه هزار الی سه هزار و 800 TEU به آرامی در حال افزایش است. درحال حاضر شناور آماده به بارگیری با این رنج ظرفیت در حوزه آتلانتیک وجود ندارد. نرخ ها حول و حوش 13 هزار دلار در روز می چرخد. انتظار میرود با توجه به وضعیت عرضه شناور شاهد رشد بیشتر نرخ کرایه حمل در حوزه آتلانتیک باشیم.

افزون براین طول شناورهای آماده به بارگیری با ظرفیت دوهزار و 700 الی دو هزار و 900TEU کوتاه باقی ماند.

راه اندازی خطوط سرویس دهی

*به عنوان بخشی از روند سازماندهی خطوط سرویس دهی در راستای بهینه سازی اتصالات چین شمالی، مرکزی وجنوبی با استرالیا، کشتیرانی ANL(بخشی از گروه کشتیرانی CMA CGM فرانسه)، کاسکوی چین و OOCL هنگ کنگ که خطوط سرویس دهی در مسیر چین-استرالیا را ارائه می دهند، کشتی های هشت هزار TEU را به مسیر مذکور در ماه آگوست سال جاری میلادی تزریق می کنند.

*کشتیرانی MSC سوئیس یک خط سرویس دهی فیدری هفتگی را ایجاد کرده است که دریای سرخ را پوشش می دهد.

* شرکای ائتلاف THE(کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان- هلدینگ مشترک کشتیرانی های ژاپن موسوم به ONE و یانگ مینگ تایوان) بندر Tuxpan مکزیک را به حلقه سرویس دهی اروپای شمالی- خلیج آمریکا AL4 اضافه کرد.

* خط کشتیرانی منطقه ای چین SITC یک خط سرویس دهی هفتگی موسوم به CPX 7 را که چین مرکزی، ژاپن و فیلیپین جنوبی را به هم متصل می کند، راه اندازی کرده است.

 *هلدینگ ONE خط سرویس دهی هفتگی که کره جنوبی را با ویتنام و تایلند متصل می کند، معرفی کرده است.

 *کشتیرانی کاسکوی چین کشتی کانتینری موسوم بهCOSCO SHIPPING CAPRICORN با ظرفیت 19 هزار و 273TEU را دریافت کرد. این شناور هفتمین شناور از مجموعه 17 فروند شناور با ظرفیت متغیر 19 هزار الی 21 هزار TEU است

*کشتیرانی اورگرین تایوان کشتی کانتینری EVER BEAMY را دریافت کرد. این شناور هشتمین کشتی از مجموعه ده فروند کشتی کانتینری با ظرفیت دوهزار و 926 TEU است. این معامله در ماه جولای سال 2015 میلادی و با قیمت 35 میلیون دلار برای هر کشتی به روی کاغذ آمد.

* بندر Le Havre، بندر کانتینری اصلی فرانسه سرمایه گذاری 500 میلیون یورو را در پروژه های مختلف در راستای به روز رسانی تجهیزات موجود و گسترش ظرفیت کلی راه اندازی خواهد کرد.

* کشتیرانی کاسکوی چین یک ترمینال کانتینری جدید را در بندر Nantong این کشور به طور رسمی افتتاح کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار