۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
موسسه Drewry نوشت:

رشد عرضه کانتینری یک گام عقب تر از تقاضا

رشد عرضه کانتینری یک گام عقب تر از تقاضا
موسسه Drewry در تحلیل سه ماه دوم سال جاری میلادی با اشاره به اینکه نرخ کرایه حمل کانتینری در ماه می و ژوئن سال جاری میلادی بهبود یافت، نوشت: رشد عرضه عقب تر از رشد تقاضا در سال جاری میلادی حرکت خواهد کرد.
کد خبر: ۸۱۱۹۰

به گزارش گروه بین الملل مانا Drewry با اشاره به رشد نرخ کرایه حمل کانتینری در هر دو ماه می و ژوئن سال جاری میلادی پیش بینی کرد: رشد تقاضای جهانی کانتینری برای سال جاری میلادی و سال آینده ترتیب به 6.5 و 5.8 درصد خواهد بود. عرضه شناور رشد 5.4 درصدی را نشان می دهد، رقمی که همچنان عقب تر از تقاضا حرکت می کند. از سوی دیگر اعمال تعرفه ها از سوی آمریکا افت تقاضای جهانی کانتینر در آینده را به همراه دارد، نرخ کرایه حمل در سال جاری میلادی و سال آینده رشد 4.5 درصد را به نمایش خواهدگذاشت. افزون بر این به دنبال افزایش قیمتهای سوخت، درآمد خطوط در سال جاری میلادی نقطه سر به سر را نشان خواهد داد، اما در سال 2019 میلادی به مسیر سوددهی بازگشته  و رقم پیش بینی شده حدود چهار میلیارد دلار است.

این گزارش ادامه داد: علیرغم اینکه جنگ تجاری آمریکا تهدیدی برای بی ثبات کردن اقتصاد جهانی به شمارمی آید، اما افزایش چشمگیر هزینه های عملیات بدان معنی است که جیب اکثر خطوط کشتیرانی دوباره در حال خالی شدن است و بسیاری از آنها به دنبال روش های مختلف برای سینه سپر کردن جلوی صورتحساب سوخت با افزایش قیمت هفت میلیارد دلاری هستند.

 افت ظرفیت ناوگان بیکار

ناوگان بیکار در شش ماه نخست سال جاری میلادی تنها 1.8 درصد از کل ظرفیت ناوگان جهانی را تشکیل داد، در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته سهم ناوگان بیکار از کل ظرفیت به 4.8 درصد رسیده بوده است.

معمولا شناورهای قدیمی تر، کوچکتر و با سوخت کمی گران تر به خارج شدن از گردونه فعالیت و یا روانه شدن به یاردهای اوراق متمایل می شوند. اما جان گیری تقاضا در خطوط فیدری و منطقه ای و به طبع افزایش نیاز به جذب تناژ، دست شناورهای قدیمی را برای باقی ماندن و ادامه فعالیت باز گذاشته است. افزون بر این عدم سرمایه گذاری برای جایگزینی تناژ جدید، سبب افزایش طول عمر فعالیت این دسته از شناورها شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: علیرغم اینکه انتظار می رود افزایش تدریجی نرخ کرایه حمل کانتینری طی دو سال آینده استمرار داشته باشد، اما از آن طرف سرعت بهبود به حدی نخواهد بود که بتواند افزایش شدید قیمت های بانکرینگ را جبران کند. از سوی دیگر مسیرهای تجاری آسیا-اروپا با چالش ظرفیت مازاد به دنبال تحویل کشتی های غول پیکری کانتینری و قیمت گذاری* شکاری(غارتگرانه) روبرو خواهند بود.

*این نوع قیمت گذاری یک عمل غیر قانونی است که در آن یک شرکت غالب قیمت پایین تری برای محصولات خود تعیین می کند و می داند که رقیبانش نمی توانند با قیمت مشابهی محصول تولید کرده و سود ببرند. به همین دلیل، با این روش قیمت گذاری رقیبان خود را از بازار خارج می کنند. پس از خارج کردن رقیبان از بازار، قیمت محصولات خود را بالا می برند. قیمت گذاری یکی از موانع ورود به بازار است.*

لازم به ذکر است، به دنبال بازار نقدی ضعیف و محیط چالش انگیز تمدید قرارداد، شروع ناامیدکننده ای برای خطوط کانتینری در سال جاری میلادی رقم خورد، اما ترکیبی از افزایش تقاضای فصلی و ضریب تعدیل نرخ سوخت به طور اورژانسی EBS به رشد نرخ کرایه حمل در ماه می و ژوئن سال جاری میلادی کمک کرد. انتظار می رود به لطف تقویت بیشتر چرخه تجاری و روند ملایم تر تحویل شناور، شاهد بهبود ملایم قیمت گذاری در نیمه دوم سال جاری میلادی و سال 2019 باشیم.

در اواسط ماه ژوئن سال جاری میلادی نرخ کرایه حمل در مسیر تجاری آسیا-اروپا نسبت به نرخ کرایه حمل در ماه آوریل سال جاری میلادی رشد 20 درصد را به نمایش گذاشت.

رشدعرضه بالاتر از انتظار اما همچنان پایین تر از تقاضا

ظرفیت ناوگان کشتیرانی کانتینری جهان در سه ماه نخست سال جاری میلادی 1.8 درصد در مقایسه با سه ماه چهارم سال 2017 میلادی گسترش یافت. به عبارت دیگر 380 هزار TEU ظرفیت به ناوگان جهانی پیوست. این رقم بالاترین سطح رشد را از سه ماه سوم سال 2015 نشان می دهد. اما در همین مدت تنها 26 هزار TEU ظرفیت روانه یاردهای اوراق شده است.

بر همین اساس Drewry پیش بینی خود نسبت به رشد سالانه ظرفیت ناوگان در سال جاری میلادی را از 4.2 درصد به 5.4 درصد ارتقا داد. با این وجود انتظار می رود رشد ناوگان کمتر از تقاضا باشد، روندی که به شکل گیری توازن دوباره بین عرضه - تقاضا کمک خواهد کرد.

تحلیل بازار کانتینری سه ماه دوم سال جاری از  Drewry//

 در سه ماه نخست سال جاری میلادی تنها 14 فروند کشتی کانتینری با ظرفیت مجموع 25 هزار و 750 TEU اوراق شدند. پس از اینکه سال 2016 با اوراق 650 هزار TEU رکورد بالایی را به نمایش گذاشت، به نظر می رسد در سال جاری میلادی یک رکود پایینی به نمایش گذاشته شود. انتظار می رود در کل سال جاری میلادی تنها حدود 100 هزار TEU ظرفیت اوراق شود.

افزون بر این در بازه زمانی از ابتدای آوریل سال جاری میلادی تا اواسط ماه ژوئن تنها 22 مورد سفارش ساخت کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت 195 هزار TEU به ثبت رسیده است. در هفته پایانی ماه ژوئن نیز شرکت کشتیرانی SITC  هنگ کنگ سفارش ساخت دو فروند کشتی کانتینری فیدری با ظرفیت دو هزار و 400 TEU را به کشتی سازی Jiangsu New YZJ چین داد. کشتی سازی هیوندایی میپو  کره جنوبی نیز سفارش ساخت چهار فروند کشتی کانتینری فیدری با ظرفیت هزار و 800 TEU را از شرکت حمل و نقل دریایی Nissen Kaiun  ژاپن دریافت کرد.  با احتساب این سفارش ها میتوان گفت در مجموع در سه ماه دوم سال جاری میلادی سفارش ساخت  تعداد 28 فروند شناور داده شده است.

 سفارش بزرگترین سایز شناور از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به نام کشتیرانی مرسک دانمارک ثبت شد، این کشتیرانی در ماه فوریه سفارش ساخت دو فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 15 هزار و 300 TEU را داد. ناگفته نماند شناورهای سفارش داده شده در سه ماه دوم سال جاری میلادی به سمت شناورهای سایز بزرگ متمایل بوده است.

تحلیل بازار کانتینری سه ماه دوم سال جاری از  Drewry//

 

این گزارش در پایان نوشت درسه ماه نخست سال جاری میلادی به دنبال جریان سیل وار ورود تناژ جدید، استفاده و جذب شناور در سفر رفت مسیر آسیا-اروپا به 83.3 درصد کاهش یافت، رقمی که پایین ترین سطح از پایان سال 2012 را نشان می دهد، این مهمترین عامل برای افت نرخ کرایه حمل در ماههای نخستین سال جاری میلادی محسوب می شود. پیش بینی می شود، به دنبال کاهش روند تحویل شناور و تقویت تقاضا، بهره گیری شناور در مسیر مذکور در سه ماه سوم آینده به 89.7 درصد افزایش پیدا کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار