۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

سایه سنگین جنگ تجارت بر بازار کالا‌های چین

سایه سنگین جنگ تجارت بر بازار کالا‌های چین
نزاع تجاری بین دو قدرت برتر اقتصادی چنان سایه ای بر بازار کالاهای اصلی چین ایجاد کرده که نگرانی تمامی بازیگردان های آن را به همراه داشته و به نظر می رسد با گذر زمان بر وخامت اوضاع افزوده خواهد شد.
کد خبر: ۸۱۱۷۲
به گزارش گروه بین الملل مانا جریان تجاری حاکم در بازار کسب و کار کالاهای چین را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و نمی توان انتظار آینده ای روشن را برای اقتصاد این کشور و نقش پررنگ آن در تامین بار کشورهای آسیایی و اروپایی دیگر داشت. حجم کلی واردات  ماه می در بخش زغال سنگ و زغال کوک، سویا و LNG با افزایش همراه بوده و زغال قهوه ای و  حرارتی، غلات، شکر و نفت خام با افت قابل ملاحظه ای همراه شده است. در بخش صادرات اما وضعیت کمی آرامتر بود و تولیدات فولادی و نفتی توانست، بهبود ناچیز با روندی مثبت را تجربه کند. در این گزارش به بررسی جزئیات عملکرد بازارهای چین در قسمت های مختلف پرداخته می شود که از نظرتان می گذرد.
 
1. فلزات
اخبار فلزات چین
*   افت قیمت سنگ آهن همزمان با اقدامات زیست محیطی چین
بورس سنگاپور اعلام کرد: ممکن است سنگ آهن در بازار تجارت دیگر کالایی نباشد چرا که تنوع در میزان درجه های آن مانند کنترل آلودگی و کمیابی کیفیت بالای محصولات زیاد است. رکورد حق بیمه سنگ آهن در سال 2017 میلادی و جریمه های سنگین به دلیل ناخالصی های مشاهده شده در سنگ آهن نتیجه عدم کالایی بودن این محصول معدنی بود.
*   خارج از آ سیا: صادرکنندگان فولاد چین به دنبال خریداران جدید در آفریقا و آمریکای جنوبی
سازندگان فولاد چین در جستجوی مقاصدی در آفریقا و امریکای جنوبی هستند چراکه میزان حمل بار به بزرگترین خریداران آنها در آسیای جنوب شرقی افت دو برابری را تجربه کرد و تهدید اخیر آمریکا نیز ممکن است موجب توقف کامل عملیات خرید از سوی مشتریان آسیایی شود. آمریکای جنوبی و آفریقا هر دو هشت درصد صادرات فولاد چین را در سال گذشته به خود اختصاص دادند و در سال جاری میلادی قرار است این درصد افزایش یاید. آسیای جنوب شرقی سال گذشته یک چهارم صادرات فولاد چین را از آن خود کرد و این درحالی است که 45 درصد افت در مقایسه با سال گذشته میلادی ثبت شد و در مقایسه با سه ماه نخست سال جاری میلادی یک سوم کاهش یافت.
*    اعمال تعرفه از سوی کانادا بر چین، پاسخ به اقدام تجاری آمریکا
دولت کانادا اقداماتی در خصوص متوقف کردن سیل واردات چین در نتیجه آنکه صادرکنندگان جهان در تلاش برای جلوگیری از تعرفه های آمریکا هستند، انجام داده است. بلومبرگ در این خصوص اعلام کرد: افرادی که با این طرح آشنایی دارند، می دانند که تعرفه های اعمال شده از سوی آمریکا، تعرفه های بعدی برای کشورهای خاص مانند چین را به همراه دارد.

واردات ماهانه سنگ آهن چین- فصلی
بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//
واردات سنگ آهن چین در می سال جاری میلادی رشد 13.5 و 2.9 درصدی را به ترتیب در مقایسه ماه به ماه و سال به سال تجربه کرد و به 94.1 میلیون تن رسید چراکه میزان بازده ذخایر فولاد برخلاف اعمال محدودیت های زیست محیطی افزایش قابل توجهی را تجربه کرد. حجم کلی واردات در بازه زمانی ژانویه-می 2018 میلادی نیز در مقایسه سال به سال 0.6 درصد رشد داشت و به 447.5 هزار تن رسید.

قیمت واردات سنگ آهن چین- 36 ماه اخیر
بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//
 
قیمت واردات سنگ آهن چین به طور میانگین در می سال جاری میلادی بخ 66.9 دلار در ازای هر میلیون تن رسید که در مقایسه ماه به ماه و سال به سال به ترتیب افزایش 3.7 و 10.2 درصدی داشت. اخیرا، قیمت ها با افت همراه شده چراکه نگرانی های موجود در زمینه جنگ تجارت بین دو قدرت اقتصادی برتر جهان میران تقاضا را کاهش خواهد داد.

ذخایر سنگ آهن چین در 45 بندر اصلی
بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//
پس از آنکه در اواخر ماه می سال جاری میلادی، ذخایر چین توانستند رکورد جدید 163 میلیون تنی را بشکنند، سطح ذخایر این کشور بالا رفت و تنها در نیمه دوم ژوئن افت ناچیزی را پشت سر گذاشت و به 155 میلیون تن رسیدو اما، این افت جزئی ناشی از کیفیت بالای ذخیر در برزیل است که در مقایسه با تولیدات چینی از سوی خریداران در اولویت قرار می گیرد.

بازده ماهانه فولاد خام چین- فصلی
بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//
بازده فولاد چین در می 2018 میلادی، افزایش یافت و در رقم 81.1 میلیون تن رکورد زد و افزایش 5.8 و 12.3 درصدی را به ترتیب در نقایسه ماه به ماه و سال به سال نشان داد. بازده کلی در پنج ماه نخست نیز با افزایش 6.6 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به 368.6 میلیون تن رسید.

قیمت تولیدات فولادی چین- 36 ماه اخیر
بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//
قیمت فولاد در چین و در سال 2017 میلادی به تدریج افزایش یافت چراکه میزان ظرفیت و تقاضا از سوی تولیدگنندگان و سازندگان  با هدف تولید فولاد با کیفیت کاهش یافته بود. بازده فولاد در زمستان و تا ماه مارس عامل کمک کننده ای در تعیین قیمت ها به حساب می آمد چرا که منابع برخی تولیدات خاص فولادی با کمبود مواجه بود. در حال حاضر قیمت فولاد با توجه به اینکه روند نزولی سیری صعودی را در پیش گرفته است، بهبود یافته و چشم اندازی مثبتی برای بخش زیرساخت ها در نیمه دوم 2018 میلادی درنظر گرفته شده است.

واردات و صادرات ماهانه تولیدات فولادی چین
بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//
چین در می سال جاری میلادی توانست میزان صادرات تولیدات فولاد را به 6.9 میلیون تن برساند و افزایش 6.3 درصدی در مقایسه ماه به ماه و کاهش 1.3 درصدی در مقایسه سال به سال را تجربه کند. حجم کل صادرات نیز طی پنج ماه نخست با افت 16.6 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی همراه شد و به 28.5 میلیون تن رسید.
میزان واردات چین نیز در می با افزایش 8.5 و 2.1 درصدی به ترتیب در مقایسه ماه به ماه و سال به سال همراه شد و به 1.1 میلیون تن رسید. حجم کلی واردات در پنج ماه ابتدایی سال جاری میلادی نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 0.7 درصد افت داشت و 5.6 میلیون تن ثبت شد.
 
2. زغال حرارتی/ کوک

اخبار زغال سنگ چین

*  اعمال محدودیت های خاص استان چین در انتشار آلاینده

استان Shanxi و همسایه آن موسوم به Shaanxi عضو برنامه سه ساله جدید چین مبنی بر کاهش آلودگی هوا هستند تا از مناطق صنعتی مانند پکن، تیانجین و Hebei که در معرض دود و آلودگی قرار دارند، محافظت کنند. استان مذکور سالانه بیش از 900 میلیون تن زغال سنگ تولید می کند که یک چهارم کل زغال سنگ چین را به خود اختصاص می دهد و بزرگترین تولید کننده اصلی و بزرگ پتروشیمی و گاز این کشور به حساب می آید.   

*  واردات زغال سنگ چین در شش ماه نخست افزایش یافت

واردات زغال سنگ چین از طریق تجارت دریابرد و در نیمه نخست سال جاری میلادی با رشد 14 درصدی به 126.6 میلیون تن افزایش یافت و اندونزی در بین رقبا برترین و بزرگترین صادرکننده شد. آمار مذکور در مدت مشابه سال گذشته میلادی 111.3 میلیون تن برآورد شده بود. واردات از اندونزی نیز به 61.8 میلیون تن رسید و شاهد افزایش 46.3 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی بود.

*  نگرانی معدنچیان آمریکایی از جنگ تجارت و سرکوب صادرات

شرکت های معدنی زغال سنگ آمریکا در خصوص تصمیم رئییس جمهوری این کشور مبنی بر اعمال تعرفه های سنگین بر واردات چین ابراز نگرانی کردند چراکه این مشاجره صادرات پر رونق آنان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در ماه جاری پکن زغال سنگ و دیگر تولیدات مربوط به انرژی را در لیست تعرفه ها و در پاسخ به ترامپ قرار داد. این اقدامات، میزان تقاضای چین برای زغال معدنی آمریکا را کاهش داده بود.

واردات ماهانه زغال کوک چین- فصلی

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

چین در می سال جاری میلادی، 6.1 میلیون تن زغال سنگ را وارد کرد که همزمان با افزایش تولید داخلی توانست رشد 33.9 و 30.8 درصدی را به ترتیب در مقایسه ماه به ماه و سال به سال تجربه کند. اما، حجم کلی واردات در پنج ماه نخست و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی افت 25.2 درصدی را تجربه کند و در نهایت به 22.6 میلیون تن رسید. علت این امر کاهش ذخایر چین به دنبال اجرایی شدن اقدامات سختگیرانه زیست محیطی مبنی و بهره مندی از سنگ هایی با کیفیت بالا اعلام شده است.

قیمت زغال سنگ استرالیا- 12 ماه اخیر

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

قیمت زغال سنگ استرالیا در نیمه نخست سال جاری میلادی و به دنبال نگرانی ها در خصوص افت تقاضا و تولید فولاد چین کاهش یافت. با این حال، قیمت ها بار دیگر و به دنبال برخی سختگیری ها در طرف عرضه استرالیا و تقاضای قدرتمند از ذخایر فولادی چین افزایش را تجربه کرد.

واردات ماهانه زغال حرارتی و قهوه ای چین- فصلی

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

چین در ماه می سال جاری میلادی میزان واردات زغال سنگ حرارتی و قهوه ای را به 16.3 میلیون تن رساند که در مقایسه ماه به ماه و سال به سال به ترتیب افت 8.4 و 7.3 درصدی را تجربه کرد. حجم کلی واردات در پنج ماه نخست سال 2018 میلادی نیز به 97.4 میلیون تن رسید و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی رشد 19.6 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد چراکه میزان تقاضا در سه ماهه سوم و به موجب وجود فصل سرما و زمستان و کمبود ذخایر گاز افزایش پیدا کرد.

قیمت FOB زغال حرارتی در نیوکاستل- 36 ماه اخیر

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

قیمت بین المللی زغال سنگ حرارتی در ژانویه 2016 میلادی و پس از افت بیش از 40 درصد از دسامبر 2013 میلادی کاهش یافت. از زمان به بعد، قیمت ها روندی صعودی را در پیش گرفت و در آغاز سال جاری میلادی به یک رکورد جدید بیش از 105 دلار در ازای هر میلیون تن رسید چراکه میزان تقاضا در زمستان با رشد همراه بود. در حال حاضر نیز قیمت ها بار دیگر به موجب افزایش الکتریسته در چین همزمان با آغاز فصل تابستان بالا رفت و به 105 دلار در ازای هر میلیون تن رسید.

تولید ماهانه برق حرارتی چین- فصلی

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

تولید الکتریسیته حرارتی در چین طی پنج ماه نخست سال جاری میلادی 8.2 درصد افزایش یافت و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی به یک هزار و 991 TWh رسید. بازده الکتریسیته حرارتی نیز دو بار در سال جاری میلادی در اوج قرار می گیرد: یکی در ماه های تابستان و در بازه زمانی جولای-آگوست و دیگری در بازه زمانی دسامبر-ژانویه طی فصول سرد سال.

3. غلات و دانه های روغنی

اخبار غلات و سویای سنگ چین

* نزاع تجاری آمریکا را در صدر تامین کننده سویا اتحادیه اروپا قرار داد

درحالی که احتمال دارد تعرفه ها میزان صادرات آمریکا به چین را با افت همراه سازد، فرصت هایی جدیدی در اتحادیه اروپا یعنی دومین واردکننده بزرگ جهان  فراهم آمده است. این مشاجره بین دو اقتصاد برتر دنیا موجب تقویت قیمت ها در برزیل شده و اتحادیه را وادار کرده تا به دنبال نقاط دیگری برای تامین سویا باشد. این بدان معناست که آمریکا از برزیل بعنوان بزرگترین فروشنده به 28 کشور در فصل آتی سبقت می گیرد. اتحادیه اروپا دومین مقصد بزرگ سویای برزیل است و آمریکای جنوبی اصلی ترین فروشنده حداقل به مدت شش فصل بود.

* چین تعرفه مواد غذایی حیوانات را کاهش داد

چین به دنبال یافتن تامین کنندگان جایگزین کالا همزمان با افزایش تنش های تجاری با آمریکا، تعرفه واردات بر مواد غذایی حیوانات شامل سویا، شیر سویا و دانه های خام از پنج کشور آسیایی را برداشت. بدین ترتیب تعرفه کالاهای مذکور از بنگلادش، هند، Laos، کره جنوبی و سری لانکا از نخستین روز جولای برداشته شد. تعرفه سویا، دانه های خام، شیر سویا، کیک و ماهی خشک به ترتیب سه، 9، چنج و دو درصد اعلام شده است.

* هند 1.5 میلیون تن شکر خام به چین صادر می کند

انتظار می رود هند بین یک تا 1.5 میلیون تن شکر خام را از آغاز اکتبر سال جاری میلادی به چین صادر کند. سفیر هند در پکن اوایل ماه جاری میلادی با نمایندگان صنعت شکر هند نشستی داشت تا به موجب آن صادرات این محصول به چین را افزایش دهند. اگرچه صادرات شکر هند به چین متحمل عوارض وارداتی 50 درصدی می شود، هنوز میسر است چراکه قیمت های داخلی در چین حدود 750 دلار در ازای هر میلیون تن برآورد شده است.

واردات ماهانه سویا چین- فصلی

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

چین 9.7 میلیون تن سویا در می 2018 میلادی وارد کرد و افزایش 40 و 1.1 درصدی را به ترتیب در مقایسه ماه به ماه و سال به سال تجربه کرد. حجم واردات طی پنج ماه نخست به 36.2 میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی با افت 2.5 درصدی همراه بود. علی رغم نزاع تجاری بین دو اقتصاد برتر دنیا، انتظار می رود میزان واردات طی ماه های آتی افزایش یابد چراکه حجم بسیاری بار از برزیل به محض تکمیل مرحله برداشت به سمت این کشور روانه می شود.

قیمت سویا آمریکا- 36 ماه اخیر

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

قیمت سویا در نیمه دوم سال گذشته میلادی به تدریج و به موجب وجود منابع در آمریکا و برزیل تحت فشار قرار گرفت. بعد از آن قیمت ها در شش ماه نخست سال جاری میلادی و به دنبال افت محصولات در آرژانتین افزایش یافت. ماه می سال جاری میلادی شاهد افت 2.5 درصدی قیمت ها در مقایسه ماه به ماه به علت نگرانی های موجود در تنش تجاری و اقتصادی بین آمریکا و چین بود. اما قیمت ها در مقایسه سال به سال رشد 2.5 درصدی را تجربه کرد و به 431 دلار در ازای هر میلیون تن رسید.

واردات ماهانه ذرت چین- فصلی

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

واردات ماهانه ذرت چین در می سال جاری میلادی به 0.76 میلیون تن رسید که در مقایسه ماه به ماه رشد قابل ملاحظه 100 درصدی و افزایش 0.04 میلیون تنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرد. طی پنج ماه نخست سال جاری میلادی، چین 1.7 میلیون تن ذرت را وارد کرد که در مقایسه سال به سال با افزایش قابل توجه 382.5 درصدی همراه شد.

قیمت ذرت آمریکا- 36 ماه اخیر

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

قیمت ذرت آمریکا به کمتر از 150 دلار در ازای هر میلیون تن رسید. پس از آن نرخ ها در می 2018 میلادی افزایش یافت و به 179 دلار در ازای هر میلیون تن رسید چراکه شرایط محصولات در آرژانتین و برزیل مساعد نبود.

واردات ماهانه غلات دیگر چین- فصلی

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

چین 1.9 میلیون تن غلات دیگر شامل گندم، جو و ذرت خوشه ای در می سال جاری میلادی وارد کرد که در مقایسه ماه به ماه افت 12.6 درصدی و سال به سال رشد 31.1 درصدی را تجربه کرد. میزان واردات طی پنج ماه نخست 2018 میلادی به 8.2 میلیون تن رسید و کاهش 6.2 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی تجربه کرد.

واردات ماهانه شکر چین- فصلی

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

چین 0.2 میلیون تن شکر در می سال جاری میلادی وارد کرد که در مقایسه ماه به ماه 57.4 میلیون تن کاهش و در مقایسه سال به سال افزایش 7.1 درصدی را تجربه کرد. حجم کل واردات طی پنج ماه نخست به 1.1 میلیون تن رسید و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی با افت 13.4 درصدی همراه شد.

4. نفت و گاز

واردات ماهانه نفت خام چین- فصلی

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

میزان وارداتن نفت خام چین در می 2018 میلادی به 39 میلیون تن رسید و افت یک درصدی در مقایسه ماه به ماه و رشد 5.2 درصدی در مقایسه سال به سال را تجربه کرد. میزان واردات به تدریج و همزمان با آغاز به کار برخی پالایشگاه های دولتی کاهش یافت و برخی تاسیسات مستقل از کاهش فعالیت خود خبر داده اند. طی پنج ماه نخست نیز چین 190.6 میلیون تن نفت خام را وارد کرد که خبر از رشد 8.1 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی می دهد.

قیمت های میانگین برنت و WIT- 24 ماه اخیر

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

پس از آنکه در اوایل سال 2016 میلادی قیمت هر بشکه نفت خام به پایین ترین میزان خود یعنی 30 دلار در روز رسید، قیمت نفت برنت و WIT هر دو همزمان با کاهش بازده نفت از سوی اوپک، افزایش یافت. از آن زمان به بعد قیمت ها به دنبال عملکرد قدرتمند اقتصاد جهانی و افت بازده نفت ونزوئلا افزایش یافت. در می 2018 میلادی؛ قیمت نفت برنت و WIT به طور میانگین و به ترتیب به 73.4 و 76.7 دلار در ازای هر بشکه در روز رسید که خبر از افزایش 47.2 درصدی در مقایسه ماه به ماه و رشد 50.7 درصدی در مقایسه سال به سال می دهد.

تولید ماهانه نفت خام چین- فصلی

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

میزان تولید نفت خام چین طی پنج ماه نخست سال جاری میلادی به 77.8 میلیون تن در مجموع رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی افت 3.1 درصد را نشان می دهد. بازده تولید نفت در حوزه های قدیمی تر و گران تر کاهش بیشتری را تجربه کرده است. این درحالی است که سرعت افت بازده همزمان با افزایش قیمت نفت خام متوقف شد.

صادرات و واردات نفتی چین- ماهانه

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

چین توانست در می سال جاری میلادی میزان واردات تولیدات نفتی را به سه میلیون تن برساند که در مقایسه ماه به ماه و سال به سال به ترتیب افزایش 0.7 و 20.1 درصدی را تجربه کرد. حجم کل واردات در پنج ماه نخست نیز به 14.3 میلیون تن رسید و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی 12.4 درصد رشد داشت.

حجم صادرات نیز در می 6.1 میلیون تن ثبت شد که در مقایسه ماه به ماه و سال به سال به ترتیب 19.8 و 52.1 درصد رشد داشت. در پنج ماه نخست سال جاری میلادی، حجم کلی صادرات تولیدات نفتی به 25.6 میلیون تن رسید که خبر از افزایش 31.1 درصدی آن در مقایسه با پنج ماه نخست 2017 میلادی می دهد.

قیمت میانگین نفتا و گازوئیل- 24 ماه اخیر

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

در ژوئن 2018 میلادی قیمت گازوئیل حدود سه درصد در مقایسه ماه به ماه با افت همراه شد و 53 درصد در مقایسه سال به سال افزایش داشت. افزون بر آن، قیمت نفتا نیز کاهش حدود سه درصدی را تجربه کرد و مقایسه سال به سال رشد 54 درصدی را نشان داد.

واردات ماهانه LNG چین- فصلی

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

چین حدود 4.2 میلیون تن LNG را در می 2018 میلادی وارد کرد که در مقایسه ماه به ماه و سال به سال به ترتیب افزایش 22.4 و 42.9 درصدی را پشت سر گذاشت. طی پنج ماه نخست نیز میزان کل واردات به 20 میلیون تن رسید و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی 55.1 درصد رشد داشت. چین در تلاش است تا منابع انرژی خود را متنوع تر کند و از میزان آلاینده های منتشرشده بکاهد و منابع گازی خود را برای کاربران مسکونی و صنعتی به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

قیمت میانگین گاز طبیعی

بازار ماهانه کالاهای چین، بانچروکاستا//

قیمت میانگین گاز طبیعی در ژوئن سال جاری میلادی حدود سه دلار برآورد شد که خبر از افزایش پنج درصدی آن در مقایسه ماه به ماه و کاهش دو درصدی در مقایسه سال به سال می دهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار