۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷

تاثیر جنگ تجاری بر تجارت دریابرد جهان چیست؟

تاثیر جنگ تجاری بر تجارت دریابرد جهان چیست؟
با آغاز و شدید شدن اختلافات تجاری بین ایالات متحده و چین، نگرانی‌هایی در زمینه اثرات مخرب آن بر حجم تجارت دریابرد به وجود آمده است. اگر چه حجم محمولات متأثر از این درگیری ها کم نیست اما نمی توان با قاطعیت همه آثار حاصل از آن را مخرب فرض کرد.
کد خبر: ۸۱۱۵۴
به گزارش گروه بین الملل مانا، در طول چند ماه گذشته شاهد افزایش درگیری‌ها در حوزه تجارت جهانی بوده‌ایم که در رأس آن ایالات متحده و چین با اعلام تعرفه‌های جدید وارداتی به تشنج‌ها بیش از همه دامن زده‌اند. گسترش اختلافات نگرانی‌هایی را در زمینه اثرات مخرب آن بر حجم تجارت دریابرد به وجود آورده است اما سؤال اینجاست که واقعاً تجارت تا چه میزان می‌تواند از چالش‌های به وجود امده متأثر شود؟ در ادامه به بررسی میزان اثر‌گذاری درگیری‌ها بر تجارت دریابرد جهانی پرداخته می‌شود.
 
چه اتفاقی افتاده است؟
جنگ تجاری چین و آمریکا زیر ذره‌بین تحلیل
 

از آغاز سال 2018، ایالات متحده اقداماتی جهت حمایت از تولید داخلی خود انجام داد. در ژانویه 2018، این کشور تعرفه‌های وارداتی خود را بر ماشین‌های لباس‌شویی و پنل‌های خورشیدی اعمال کرد و منجر به آن شد که چین نیز در آوریل 2018 به‌طور موقت بر واردات ذرت خوشه‌ای ایالات متحده تعرفه بگذارد (دور اول). در ماه مارس، ایالات متحده بر واردات فولاد و آلومنیوم نیز تعرفه اعمال کرد که تعرفه‌های انتقام‌جویانه‌ی کشورهای چین، مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا را در پی داشت (دور دوم).
در ماه آوریل 2018 وقتی تنش‌ها شدت گرفت که ایالات متحده در خصوص واردات از چین 25 درصد تعرفه اضافه‌ را که سالانه معادل 50 میلیارد دلار می‌شد، مطرح کرد و چین تهدید کرد که مقابله به مثل خواهد کرد.(دور سوم). با وجود مذاکرات اخیر، هفته دوم ماه ژوئن ایالات متحده اعلام کرد که برنامه‌هایش را به پیش خواهد برد و تعرفه‌های اولیه که بر 34 میلیارد دلار از کالاها اعمال خواهد شد، از 6 ژوئیه 2018 ( روز گذشته ) اجرایی خواهد شد و در ادامه تعرفه‌هایی نیز بر 16 میلیارد دلار از محموله‌های وارداتی اعمال خواهد شد. در عین حال چین نیز در حال واکنش متناسب با این اقدامات است. پس از آن در اوایل هفته سوم ژوئن، ایالات متحده 10 درصد تعرفه‌ اضافه را بر واردات از چین اعمال کرد که ارزش آن بالغ بر 200 میلیارد دلار سالانه بود.

کدها را چک کنید!
حال که از روز گذشته جنگ تجاری چین آمریکا وارد مرحله اجرایی شده است به راستی تجارت دریابرد جهانی به چه میزان تحت تأثیر اقدامات صورت گرفته قرار می‌گیرد؟ دنبال کردن تحولات بسیار دشوار است چرا که اتفاقات به سرعت به وقوع می‌پیوندند و لیست محصولاتی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند همواره در حال تغییر است. تاکنون تعرفه‌های اعمال شده بر کالاها معادل 26 میلیون تن از کل تجارت دریابرد سال 2017 بوده که اکثر آن محصولات فولادی است. کالاهایی که ریسک اعمال تعرفه از سوی ایالات متحده و چین را دارند و از 6 ژوئیه 2018 معرفی شده اند عبارتند از: هفت میلیون تن تجارت دوجانبه کانتینری بین ایالات متحده و چین و 40 میلیون تناز واردات غلات چین. علاوه بر این طرح چین در «دور سوم» درگیری‌ها می‌تواند واردات انرژی از ایالات متحده را که در سال 2007 بالغ بر 19 میلیون تن بود، تحت تأثیر قرار دهد، این گروه ازمحصولات ذغال سنگ، کک نفتی، نفت خام، فرآورده‌های نفتی و LPG را دربرمی‌گیرد. در حالی‌که آخرین اعلان ایالات متحده بیشتر تجارت کانتینری را مدنظر داشت، کالاهایی که به‌طور غیرمستقیم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند فعلاً مشخص نیستند.
در کل، حجم تجارت دریابرد در سال 2017 برای کل کالاهایی که ممکن است، اکنون تحت تأثیر تعرفه‌ها قرار گیرند یا تاکنون متأثر بوده‌اند، 113 میلیون تن برآورد می‌شود که حدود یک درصد از تجارت دریابرد جهانی است. به تفکیک بخش‌های مختلف، پیش‌بینی می‌شود، تجارت دریابرد فله خشک 1.4 درصد، تجارت کانتنیری دو درصد، تجارت نفت 0.3 درصد و 4 درصد تجارت LPG تحت تأثیر قرار گیرند.

ارزیابی اثرات
بنابراین، حجم تجارت دریابردی که می‌تواند تحت الشعاع این درگیری‌ها قرار گیرد، کم نیست اما هنوز در سطح جهان عدد محدودی است. اما هنوز میزان حساسیت تقاضا به قیمت‌های متأثر از تعرفه‌ها دقیق مشخص نیست. هم‌چنان امکان دارد که بخشی از محمولات از جایی دیگر تأمین شود و تأثیر کلی بر حجم تجارت کاهش یابد. با این وجود، اگر چه محرک‌های مثبتی در تجارت دریابرد جهانی باقی می‌ماند اما باید ریسک شدت گرفتن اختلافات را از نزدیک نظاره کرد تا به نتیجه رسید.

 
ارسال نظرات
آخرین اخبار