۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
تحلیل ماه ژوئن کلارکسونز:

کانتینربرها به لیست لحظه آخری سفارشات ساخت اضافه شدند

کانتینربرها به لیست لحظه آخری سفارشات ساخت اضافه شدند
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به تحلیل بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید در آخرین روزهای ماه ژوئن سال جاری میلادی پرداخت.
کد خبر: ۸۱۱۴۵

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن بازار تانکر، فله برها، سفارش ساخت شناورهای جدید و اوراق را در هفته پایانی ماه ژوئن سال جاری میلادی به زیر ذره بین برد و نوشت: بازار هفته گذشته به شکلی رقم نخورد که بتواند مالکان نفتکش های غول پیکر را ذوق زده کند. روزهای آرام و بی تب و تاب تمایل بازار را به سمت منفی سوق داد و سبب افت هفتگی نرخ کرایه حمل شد. افزون بر این  بازار آسیا شاهد سکوت چارترها و عدم رضایت آنها بود. جریان تازه ای از تقاضا که شناورهای مدرن و جدید را طلب می کرد، این اجازه را به مالکان نداد که بتوانند در مقابل افت نرخ کرایه حمل مقامت زیادی کنند.

 سوئزماکس

ظرفیت مازاد در آفریقای غربی در نهایت مالکان تانکرهای سوئزماکس را تسلیم خود کرد، به طوریکه نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی-قاره انگلستان با رسیدن به 67.5 WS افت هفتگی را به نمایش گذاشت. انتظار می رود به دنبال طولانی تر شدن صف شناورهای آماده به بارگیری، نرخ کرایه حمل در هفته جاری افت بیشتری را تجربه کند. از سوی دیگر در مدیترانه در روزهای نخستین هفته گذشته نرخ کرایه حمل شیب صعودی را پیمود، اما چنانچه تقاضا کاهش پیدا کرد، مالکان نیز در تلاش برای افزایش نرخ کرایه حمل شکست خوردند.

 افراماکس

در مدیترانه/دریای سیاه، علیرغم میزان کمی تقاضا بازار تانکرهای افراماکس برای رهایی از سطوح پایین اخیر تلاش و تقلا کرد، به طوریکه هفته با نرخ های کرایه حمل در حدود 75- 80 WS در سراسر مدیترانه به پایان رسید. ناگفته نماند بارگیری های بندر لیبی شرقی تبدیل به داغ ترین خبر در حوزه مدیترانه شد.

بازار کشتیرانی در هفته آخر ماه ژوئن را تشریح کرد//

 تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز

غرب سوئز: طی هفته گذشته ریتم بازار تانکرهای کوچک حمل مشتقات نفتی تمیز در سراسر منطقه روند یکنواخت و بدون تغییر بود. به دنبال عدم فعالیت و ظرفیت مازاد تناژ، نرخ کرایه حمل در سراسر قاره انگلستان بر روی 120 WS قرار گرفت. در بازار ترنس آتلانتیک تانکرهای MR هم چنان تعداد زیادی شناور آماده به جذب در صف انتظار قرار دارند، اما کوتاه شدن طول این صف طبیعتا دست مالکان را بازتر و به آنها اجازه می دهد مقامت بیشتری را برای افزایش نرخ کرایه حمل در آینده ای نزدیک از خود نشان دهند. افزون بر این نرخ کرایه حمل تانکرهای LR1و LR2 نیز در هفته گذشته شیب نزولی به خود گرفت .

 شرق سوئز: اگر چه بازار تانکرهای MR شاهد جذب شناورها بود، اما نرخ کرایه حمل در این هفته باید افزایش را نشان دهد. بازار تانکرهای LR1 یکنواخت و پایدار باقی ماند، نرخ کرایه حمل در مسیر ژاپن-خلیج آمریکا بر روی 120 WS قرار گرفت. از سوی دیگر نرخ کرایه حمل برای تانکرهای LR2 افت ناچیزی را تجربه کرد.

 تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف  

پس از مدتی بالاخره بازار تانکرهای پاناماکس حمل مشتقات نفتی کثیف فعالیت و جنب و جوشی را از خود به نمایش گذاشت، فعالیت بازار به ویژه در مسیر قاره انگلستان به آمریکا هویدا بود. با این وجود این افزایش فعالیت تاثیری زیادی بر روی نرخ کرایه حمل نداشت. تعداد زیادی شناور مشغول جذب میزان قابل توجهی از کارگوها شدند، نرخ کرایه حمل در مسیر مذکور با رسیدن به 102.5 WS روند یکنواخت هفته به هفته را به نمایش گذاشت.

بازار کشتیرانی در هفته آخر ماه ژوئن را تشریح کرد//

 فله برها

کیپ سایز

در ابتدای هفته گذشته بازار فله بر روند نزولی را در پیش گرفت، اما افزایش فعالیت به ویژه در مسیرهای سفر رفت و ترنس آتلانتیک به افزایش نرخ کرایه حمل در روزهای پایانی هفته گذشته کمک کرد. نرخ کرایه حمل در مسیر Tubarao-Qingdao بر روی 20 هزار و 50 دلار در روز ایستاد که نسبت به هفته گذشته آن افزایش کمی را نشان داد.

پاناماکس

طی هفته گذشته نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس در حوزه آتلانتیک به طور کلی بهبود یافت. افزایش حجم ورود کارگوها از ساحل شرقی آمریکا و حوزه بالتیک/اروپا سبب جذب تعداد زیادی شناور و تمایل مثبت حاکم بر بازار شد. از سوی دیگر در منطقه پاسیفیک به دنبال افت فعالیت و صف نسبتا طولانی شناورهای آماده به بارگیری، نرخ کرایه حمل کاهش بیشتری را تجربه کرد. در مجموع میانگین نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس با رسیدن به 11 هزار و 840 دلار در روز روند نزولی پنج درصد هفتگی را به نمایش گذاشت.

هندی

 در منطقه پاسیفیک درآمد سفر فله بر سوپراماکس شیب نزولی را در هفته گذشته به نمایش گذاشت، چرا که جریان پایدار کارگو از اندونزی و استرالیا برای جذب شناورهای آماده به بارگیری کفایت نکرد. نرخ کرایه حمل در حوزه آتلانتیک به طور کلی شیب نزولی اندکی را به همراه داشت.

بازار کشتیرانی در هفته آخر ماه ژوئن را تشریح کرد//

بازار کانتینری

طی هفته گذشته فعالیت بازار اجاره زمانی کشتی کانتینری شیب نزولی را طی کرد. از این رو نرخ اجاره زمانی در اکثر مسیرها روند یکنواخت یا بهبود ناچیزی را در سایزهای مختلف شناورها به نمایش گذاشت.

بازار کشتیرانی در هفته آخر ماه ژوئن را تشریح کرد//

سفارش ساخت شناور  

در بخش فله بر، شرکت کشتیرانی CSSC هنگ کنگ سفارش ساخت چهار فروند فله بر کیپ سایز با ظرفیت 120هزار DWT به همراه دو فروند انتخابی دیگر را به کشتی سازی Huangpu Wenchong چین داد. این شناورها پس از تحویل در سال 2020 تحت چارتر شرکت Cargill Ocean Transportation سنگاپور قرار خواهد گرفت. افزون بر این کشتی سازی Dae Sun کره جنوبی پس از سالها موفق به دریافت سفارش ساخت نخستین فله برشد. بر اساس این معامله Dae Sun دو فروند فله برهندی سایز با ظرفیت 19 هزار و 500 DWT را برای شرکت Korean Shipping خواهد ساخت. زمان تحویل شناور مذکور نیمه نخست سال 2020 اعلام شده است. شرکت کشتیرانیWisdom Marine سفارش ساخت یک فروند فله بر کامسارماکس با ظرفیت 82  هزار و 400 DWT را به یارد Maizuru ژاپن داد. زمان تحویل شناور سه ماه چهارم سال 2020 اعلام شده است.

 در بخش کشتی کانتینری، شرکت کشتیرانی SITC هنگ کنگ سفارش ساخت دو فروند کشتی کانتینری فیدری با ظرفیت دو هزار و 400 TEU  را به کشتی سازی Jiangsu New YZJ چین داد. زمان تحویل شناور نیمه دوم سال 2020 اعلام شده است. افزون بر این در کره، کشتی سازی هیوندایی میپو سفارش ساخت چهار فروند کشتی کانتینری فیدری با ظرفیت هزار و 800 TEU را از شرکت حمل و نقل دریایی Nissen Kaiun ژاپن دریافت کرد. زمان تحویل شناور سال 2019 اعلام شده است.

از سوی دیگر کشتی سازی Ningbo Xinle چین برنده دریافت سفارش ساخت 18 فروند جنرال کارگو متشکل از شش فروند با ظرفیت هشت هزار و 12 فروند با ظرفیت شش هزار DWT شد.این شناورها در نیمه دوم سال 2019 میلادی تحویل داده خواهند شد. افزون بر این E.A. Temile & Sons مالک نیجریه ای سفارش ساخت دو فروند کشتی حمل ال پی جی با ظرفیت 23 هزار cu.m را به کشتی سازی هیوندایی میپو کره جنوبی داد. زمان تحویل شناور سال 2020 اعلام شده است.

بازار کشتیرانی در هفته آخر ماه ژوئن را تشریح کرد//

بازار اوراق

علیرغم اینکه چند هفته از تعطیلات عید فطر می گذرد، اما به دنبال افت ورود تناژ به یاردهای اوراق و هم چنین تحرکات ناخوشاید ارز، طبل بازار اوراق هم چنین کم صدا نواخته می شود.

در پاکستان یاردهای اوراق مالیات را برای فروش تناژ جدید اعمال خواهند کرد، این قانون که از هفته آینده لازم الاجرا می شود، مانعی بر سر راه هر گونه افزایش قیمت محسوب می شود. اگر چه پول های رایج بنگلادش و هند در برابر دلار افت کمی را تجربه کرده اند، اما با این وجود بازار اوراق در این کشورها روند پایدار و بدون تحرکی را نشان می دهد.

بازار کشتیرانی در هفته آخر ماه ژوئن را تشریح کرد//

 بازار فله خشک

تولید فولاد چینی در ماه می سال جاری میلادی به 81 میلیون رسید که نسبت به ماه می سال 2017 روند افزایشی 12 درصد را به نمایش می گذارد. این رشد را عمدتا می توان مربوط به شیب صعودی هشت درصدی تولید سالانه آهن در کوره بلند دانست.

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، Aurizon- بزرگترین اپراتور ریلی صادرات ذغال سنگ استرالیا- اعلام کرد، تغییرات لحاظ شده در بخش تعمیر شبکه مرکزی زغال سنگ ایالت کوئینزلند منجر به افت پنج الی شش میلیون تن صادرات ریلی ذغال سنگ شده است.

این گزارش در پایان نوشت، در پنج ماه نخست سال جاری میلادی صادرات محمولات ذغال سنگ از ترمینال های اصلی ایالت کوئینزلند روند افزایشی 17 درصد سال به سال را به نمایش گذاشته است.

بازار کشتیرانی در هفته آخر ماه ژوئن را تشریح کرد//

ارسال نظرات
آخرین اخبار