۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴

تکلیف بازار فله خشک در میان پینگ پنگ بازی کشورها چیست؟!

تکلیف بازار فله خشک در میان پینگ پنگ بازی کشورها چیست؟!
تنش و مناقشه های تجاری، سیاست های چینی و اختلالات زنجیره عرضه عواملی هستند که چشم انداز بازار فله خشک را تحت تاثیر خود قرار خواهند داد، حتی اگر ناوگان رشد پایینی را تجربه کند.
کد خبر: ۸۱۱۴۴

به گزارش گروه بین الملل مانا براساس فاندمنتال های عرضه- تقاضا، مالکان فله خشک باید یک چشم انداز مثبت را برای سه ماههای پیش رو ترسیم کنند. اما با این وجود در جهانی که عوامل بیرونی بر آن مسلط هستند، نمی توان با اطمینان کاملا از آینده سخن گفت. اختلالات فراوان در زنجیره عرضه می تواند بهبود بازار فله خشک را که بهبود شکننده ای نیز هست از مسیر خود خارج کند. عوامل دیگر مانند تحریم و جنگ تجاری که دیگر بماند!

این گزارش ادامه داد: علیرغم اینکه فاندمنتال های قوی پیش بینی یک بازار فله خشک مستحکم و تنومند را برای دست کم 12 ماه آینده می کنند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که همه چیز به خوبی و بدون چالش پیش برود.

تاثیر عوامل بیرونی مانند تنش های تجارت، سیاست های دولت چینی و اختلالات زنجیره عرضه که اغلب غیر قابل پیش بینی هستند، در شکل گیری چشم انداز بازار فله خشک مستمر خواهد بود. عوامل مذکور به همراه تحریم ها، اوراق پایین و تحویل مگاکشتی ها به شرکت Vale برزیل بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن دنیا منجر به ابهام زیادی در مورد اینکه چگونه پوپایی بازار تغییر خواهد کرد، شده است. از این رو چشم اندازهای آینده تا حدی نامشخص و نامعلوم هستند.

تکلیف بازار فله خشک در میان پینک پنگ بازی کشورها چیست؟!//

بر طبق آخرین نظرسنجی لویدزلیست، انتظار می رود میانگین درآمد فله برکیپ سایز به ترتیب به 16 هزار و 855 دلار در روز طی سال جاری میلادی و 19 هزار و 450 دلار در روز در سال 2019 برسد. در حالیکه در پیش بینی گذشته رقم 18 هزار و 511 دلار در روز در نظر گرفته شده بود.

 افزون بر این انتظار می رود میانگین درآمد فله بر پاناماکس به 12 هزار و 643 دلار در روز در سال جاری میلادی برسد که نسبت به برآورد قبلی 12 هزار و 378 دلار روند افزایشی اندکی را نشان می دهد.

هم چنین پیش بینی می شود میانگین درآمد برای فله برهای سوپراماکس و هندی سایز به ترتیب به 11 هزار و 730 دلار  و نه هزار و 439 دلار در روز در سال جاری میلادی برسد که نسبت به پیش بینی گذشته تغییری را به همراه نداشته است.

تکلیف بازار فله خشک در میان پینک پنگ بازی کشورها چیست؟!//

 در ذیل به پنج مورد از مهم ترین خطراتی که ممکن است  بازار فله خشک را از ریل بهبود خارج  سازد، اشاره می کنیم:

 ترس در مورد تشدید جنگ تجاری

تنش تجاری بین آمریکا- چین پتانسیل زیادی برای تغییر جریانات تجاری و سایش درآمد نرخ کرایه حمل دارد.

هر دو کشور چین و آمریکا از ماه آوریل سال جاری میلادی به این طرف درگیر جنگ تعرفه ها شده اند، کاخ سفید تهدید به تعرفه های 25 درصد بر واردات چین به ارزش 50 میلیارد دلار کرده است، در آن سوی سکه پکن در اقداماتی تلافی جویانه محصولات کشاورزی شامل سویا را مورد هدف قرار داده است.

 به غیر از مناقشه با چین، واشنگتن هم چنین تعرفه های اضافی را بر روی واردات آلومینیوم و فولاد از سوی عرضه کنندگان برتر شامل اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک اعمال کرده است.

این افزایش محافظه گرایی اقتصادی سبب آشفتگی و سردرگمی در میان مالکان و اپراتورهای فله خشک شده است. به طوریکه خریداران و فروشندگان به دنبال عرضه کنندهای جایگزین برای خود بودند، از این رو  پیکان حرکت محمولاتی چون سویا و سورگوم (ذرت خوشه ای) در سال جاری میلادی تغییر مسیر داد.

"پترسند" تحلیل گر ارشد بیمکو با اشاره به اینکه بلاتکلیفی در بازار کشتیرانی احساس می شود، افزود: این جمله را با اتکا بر شواهد مبتنی بر روایاتی چون جابه جایی کمتر کارگوها از خلیج آمریکا به سمت چین می توان به زبان آورد.

شایان ذکر است، تجارت سویا برای بازار فله خشک ضروری و حیاتی است، چرا که این محمولات تقاضای تن مایل را افزایش می دهند.

 در صورتی که چین تعرفه ها را به تصویب برساند، برزیل می تواند به طور بالقوه بخشی قابل توجهی از واردات سویا را در سال جاری میلادی تحت پوشش قرار دهد، به عبارت دیگر چین می تواند برای تامین سویا دست خود را به بزریل به جای آمریکا دراز کند.

 "Ralph Leszczynski" رئیس شرکت کارگزاری Bonchera Costa مستقر در ایتالیا گفت: اگر تعرفه ها ادامه پیدا کند، چین می تواند تولید داخلی را افزایش دهد و نیاز خود به خرید سویا را در بلند مدت از بین ببرد. این به معنی از دست رفتن فرصت جذب برای تعداد زیادی فله بر پاناماکس و کیپ سایز حامل سویا خواهد بود.

تکلیف بازار فله خشک در میان پینک پنگ بازی کشورها چیست؟!//

 اختلالات کارگو

در سال جاری میلادی  موجی از احتیاط و نگرانی در بازار پیرامون وضعیت عرضه کالا به راه افتاده است.

 چندین رویداد، از اعتصاب ها گرفته تا حوادث صنعتی و تحریم ها سدی در برابر جابجایی محمولات سنگ آهن و ه‍ی‍دروک‍س‍ی‍د آل‍وم‍ی‍ن‍ی‍وم‌( ب‍وک‍س‍ی‍ت‌) شده اند. این تاثیر در ماههای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

شرکت معدنی چند ملیتی بریتانیایی آنگلوامریکن که مقر مرکزی آن در لندن است و ظرفیت تولید سالانه 26 میلیون و 500 هزار تن  را دارد، به دنبال ایجاد دو نشت در در یک خطوط لوله ای که سنگ معدن را به شکل مایع از معدن به ترمینال های صادرات حمل می کردند،  تولید و صادرات خود را به حالت تعلیق درآورده است. انتظار می رود این وقفه و تعطیلی تا سه ماه چهارم سال جاری میلادی به طول انجامد.

 افزون بر این یک مجموعه ای از اپیزودهای مختل کننده به طورمنفی جریانات تجاری ب‍وک‍س‍ی‍ت‌ و محصولات پایین دستی آن شامل آلومینا و آلومینیوم را تحت تاثیر قرار داده است.

 خلاصه اینکه مالکان فله خشک به رصد اینکه آیا این اختلالات به جلوگیری و توقف زنجیره عرضه ادامه خواهند داد یا نه، نشسته اند.

 فشار تقاضا-عرضه

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، چهار فروند فله بر valemax از مجموعه valemax هایی که در سال 2016 میلادی سفارش داده شدند، به ناوگان فعال کیپ سایز پیوستند. در حالیکه 26 فروند دیگر طی دو سال آینده به این ناوگان محلق  خواهند شد.

 تمامی این شناورها برای تجارت سنگ آهن از برزیل به چین در بلند مدت مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با این وجود، ورود این شناورها می تواند تجارت در سفرهای طولانی را که به مراد دل مالکان بوده است، تحت فشار قرار دهد. سی فروند valemax می تواند در حدود 48 میلیون تن کارگو را از برزیل به چین در طول یکسال حمل کند و در نتیجه وظیفه  67 فروند فله بر کیپ سایز را بر دوش خواهد کشید.

 علاوه بر این میانگین نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز در مقایسه با بخش های دیگر فله بر در سال جاری میلادی روند نزولی را طی کرده است. در چهار ماه نخست سال جاری میلادی میانگین نرخ اجاره زمانی فله برکیپ سایز بر روی شاخص بالتیک 13 هزار و 377 دلار در روز بوده است. اگر فصل اوج تقاضا ناامید کننده باقی بماند، میانگین نرخ کرایه حمل این فله بر در سال جاری میلادی به سختی می تواند بالای میانگین نقطه سربه سر 15 هزار دلار در روز بایستد. 

نکته  مهم دیگر اینکه، فعالیت کند اوراق در چرخه فعلی نیز عامل نگران کننده ای است که ذهن بسیاری از بازیگردانان صنعت را به خود مشغول ساخته است.

لازم به ذکر است، در چهار ماه و نیم از سال جاری میلادی، ناوگان فله خشک رشد ده میلیون و 200 هزار DWT معادل 1.2 درصد از ظرفیت کلی ناوگان را تجربه کرد.

 بر طبق اطلاعات کلارکسونز، در حدود 13 میلیون DWT از سایزهای مختلف شناور در سال جاری میلادی تحویل داده شدند، از طرف دیگر تنها یک میلیون و 700 هزار DWT به یاردهای اوراق فروخته شدند. 27 میلیون و 600 هزار DWT ظرفیت شناور نیز قرار است در ماههای باقیمانده سال جاری میلادی تحویل داده شوند.

در حالیکه رشد ناوگان در مقایسه باگسترش تجارت پایین باقی مانده است و از سوی دیگر علیرغم لازم الاجرا شدن قوانین سختگیرانه سوخت با سقف کمتر از نیم درصد آیمو در کمتر از دو سال آینده، اما بازار اوراق همچنان کند پیش می رود، می توان به این نتیجه رسید که مالکان می خواهد شناورهای خود را برای مدت خیلی طولانی نگاه دارند.

تکلیف بازار فله خشک در میان پینک پنگ بازی کشورها چیست؟!//

 اصلاحات چین

سیاست گذاران چینی به اصلاح اقتصاد کشور از نظر زیرساختاری و هم چنین کنترل و مهار آلودگی ادامه می دهند. متاسفانه این روند حاکی از اخبار بدی برای تقاضای کشتیرانی فله خشک در بلند مدت است.

درحالیکه سیاست های کاهش تولید در بخش صنعتی چین در زمستان گذشته برای بهبود آلاینده های جوی در اصل موقتی است، شرکت کارگزاری Braemar ACM هشدار می دهد، اصلاحاتی که برای مدیریت رشد بلند مدت معرفی می شوند، منجر به کاهش مقتضیات صنعت کشتیرانی خواهد شد.

 سایه عقب نشینی از حمایت مالی، رشد آهسته تر اعتباری و افت فعالیت ساخت و ساز بر سر رشد اقتصادی چین همچنان استمرار خواهد داشت.

نکته مهم اینکه، این شیب نزولی تاثیر خود را بر تقاضای فولاد چینی به جای خواهد گذاشت، به طوریکه انتظار می رود انجمن جهانی فولاد روند یکنواخت تقاضا در سال جاری میلادی را تجربه کند، افزون بر این در سال آینده با روند نزولی دو درصد نیز مواجهه خواهد شد.

 افزون بر این به گفته شرکت تکنولوژی و اطلاعات Shanghai Metals Market،کارخانجات تولید فولاد دولتی چین در حال نصب تکنولوژی شردرها ( خرد کن ها) و تعریف استانداردهای بازیافت برای جایگزینی آهن خام کوره های بلند هستند. این روند منجر به تقاضای بیشتر برای اوراق و  تقاضای کمتر برای سنگ آهن خواهد شد، چیزی که از آن می توان به عنوان یک توسعه منفی برای تقاضای فله خشک یاد کرد.

 در سه ماه نخست سال جاری میلادی به دنبال تقاضای کمتر از حد پیش بینی شده معمول برای فصل بهار،  واردات سنگ آهن چینی با رسیدن به 270 میلیون و 400 هزار تن روند نزولی دو درصد را به ثبت رساند.

تکلیف بازار فله خشک در میان پینک پنگ بازی کشورها چیست؟!//

 

ساز مخالف آب و هوا

به دنبال شرایط خشکسالی در چندین منطقه مختلف جهان، محمولات غلات در سال جاری میلادی با چالش هایی روبه رو شده اند.

پس از سال ها رشد پایدار، این تجارت کشاورزی( محمولات غلات) تبدیل به یک منبع مهم درآمدی برای مالکان و اپراتورهای ناوگان فله خشک به ویژه برای فله برهای پاناماکس در مسیرهای طولانی شده است. با این وجود، سویا، گندم و محمولات ذرت که بیش از نیمی از کل تجارت های غلات را برعهده دارند، از یک تندبادی در سال جاری میلادی رنج میبرد.

خشکی شدید در آرژانتین به محصولات سویا خسارت وارد کرده است، به طوریکه وزارت کشاورزی آمریکا انتظار افت 14 میلیون تنی سویا را در سومین کشور بزرگ تولیدکننده این محصول دارد.

 افزون بر این آب وهوای خشک تولیدات گندم و ذرت را در اروپای غربی و منطقه دریای سیاه کاهش می دهد. روندی که توسعه منفی برای تجارت های فله خشک در ماههای آینده محسوب می شود. انجمن تولیدکنندگان گندم ایالت تکزاس آمریکا پیش بینی کرده است، تولید گندم در روسیه و اکراین به 126 میلیون تن در سال جاری میلادی کاهش خواهد یافت، در حالیکه در سال گذشته 135 میلیون تن بوده است.

این گزارش در پایان نوشت:  ایالت Alberta کانادا دیگر تولید کننده برتر گندم است که از آب و هوای خشک غیرمعمول رنج می برد، این مسئله می تواند مانعی برای تولید و صادرات باشد. از این رو می توان انتظار افزایش قیمت های غلات را داشت که طبیعتا سبب افت تقاضا و در نهایت مانعی برای جریانات تجاری خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار