۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶

ورود بازار اوراق کشتی به مرحله بی ثباتی

ورود بازار اوراق کشتی به مرحله بی ثباتی
به نظر می‌رسد، بازار کشتیرانی پس از آنکه شاهد فروش تناژ بالای تانکر به یارد‌های اوراق بود، بار دیگر باید احیا شود.
کد خبر: ۸۱۱۴۳
 به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسه کلارکسون Platou Hellas در آخرین گزارش هفتگی خود گفت: اینطور به نظر می‌رسد که بسیاری از تانکر‌ها از صنعت کشتیرانی خداحافظی کرده و با پشت سر گذاشتن  فعالیت محدود، هفته‌ای آرام را از سرگذراند. بی ثباتی‌های بسیاری در بازار باقی مانده است و همزمان با تعطیلات عیدفطر در بسیاری از مناطق شباهت بازار اوراق به بازار حساس کشتیرانی می‌تواند سوژه جدید و گسترده بحث اخیر این صنعت باشد. بازار فولاد در پاکستان هفته گذشته با پیشرفت همراه شد، اما هیچ انتظار و پیش بینی‌ای مبنی بر آنکه نرخ‌ها افزایش جدید را تجربه کنند، مشاهده نمی‌شود چرا که میزان نرخ پایین در ظاهر در حال ایجاد تعادل در بازار‌های کشتیرانی است. با این حال با نگاهی به هفته آینده می‌توانیم حساسیت‌های بازار را به خوبی شناسایی کنیم و مورد بررسی قرار دهیم.

نرخ اوراق فله
ورود بازار اوراق به مرحله بی ثباتی

در مجموع به نظر می‌رسد در سه هاب بازیافتی شبه قاره هند میزان زیادی فروش با نرخ‌های ثابت و پایدار ثبت شده است و انتظار می‌رود، روند کنونی حاکم تا پایان ماه‌های تابستان ادامه داشته باشد. کمبود تعداد شناور‌های فله به سمت یارد‌های اوراق در صورتی که تعداد بیشتری شناور روانه یارد‌های پاکستان شود اتفاق مثبتی است چراکه هنوز مجوز اوراق تانکر‌ها در این یارد به دنبال حوادث آتش سوزی و انفجار صادر نشده است.

میزان اوراق فله خشک و تانکر بر حسب سایز در سال ۲۰۱۸ میلادی
ورود بازار اوراق به مرحله بی ثباتی

در یک گزارش جداگانه، شرکت کارگزاری Allied نیز افزود: مشارکت کمتری در هفته گذشته در بخش اوراق شناور‌ها در بازار کشتیرانی حاکم بود و با نزدیک‌تر شدن به فصل بارندگی‌های موسمی بازار اوراق و بازیافت شاهد تغییرات بیشتری خواهد بود. در هفته‌ای که گذشت، بازار در رکود به سر می‌برد و کاملا در تضاد و تقابل با بازار مثبت و روبه رشدی قرار گرفت که هفته پیش‌تر صنعت اوراق آن را تجربه کرده بود.
از سوی دیگر به دلیل عدم حضور تانکر‌ها برای روانه شدن به سوی یارد‌های اوراق نمی‌توان انتظار رشد و بهبود در این صنعت را داشت و فقط می‌توان افت شدید با سرعت بالای حاکم در بازار را مورد بررسی قرار داد. در خصوص قیمت‌های اوراق، علی رغم هرج و مرج موجود در بازار، ثبات برقرار و تنها افت ناچیزی ثبت شده است. حال با توجه به اینکه بازار در سکون و رکود به سر می‌برد و از طرفی تا به حال اشتهای خرید نسبتا بالا بوده، می‌توانیم انتظار یک نرمی ملایم در دو بخش حجم و سطح قیمت‌ها داشته باشیم. 
در بخش پایانی این تحلیل، GMS، بزرگترین خریدار نقد جهان گفت: طوفان بزرگی که برای شناور‌های تانکر به ویژه تانکر‌های بزرگ LDT، VLCC و FSU در راه است، فروکش نخواهد کرد حتی اگر بازار‌های شبه قاره هند تابستان آرامی را در پیش داشته باشند. در این میان، بسیاری از خریداران نقد که شناور‌های بزرگ تری را خریداری می‌کنند به موجب افزایش تقاضا در تابستان و ثبات بیشتر قیمت‌ها در این فصل دچار سردرگمی می‌شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار