۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴

تعادل دوباره در بازار تانکر و افزایش منابع نفتی

تعادل دوباره در بازار تانکر و افزایش منابع نفتی
بهبود بازار تانکر در نیمه دوم سال جاری میلادی دور از انتظار نیست چرا که عوامل موجود در این بخش از کشتیرانی به نفع تانکر در حال پیشروی است.
کد خبر: ۸۱۱۴۰
به گزارش گروه بین الملل مانا، شرکت کارگزاری Allied در آخرین گزارش هفتگی منتشر شده خود اعلام کرد: افزایش ناگهانی قیمت نفت خام روز جمعه اتفاق مثبتی بود به ویژه که این جهش طی دو سال اخیر بیشترین میزان درآمد روزانه را به خود اختصاص داد، زیرا اوپک تصمیم به توافق مبنی بر افزایش بازده را گرفت. علی رغم آنکه توافق اخیر اوپک با هدف ایجاد تعادل در قیمت‌ها و گرم کردن جو حاکم در بخش صنعت است، به نظر می‌رسد برخی بر این باورند که افزایش در تولید واقعی نبوده و کمتر از میزانی است که تولیدکنندگان در آن شرکت داشته‌اند و اینکه بخش اعظم این افزایش در تولید صرف خنثی کردن قطع تولید در برخی کشور‌ها مانند ونزوئلا شده است. 
بر اساس این گزارش، افزایش تولید به سختی در روز به یک میلیون بشکه خواهد رسید. این درحالی است که روسیه هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده است. افزون بر آن، تعدادی از بازیگردان‌های صنعت نفت قیمت‌های بالای مثبت در قرارداد‌های خود را پایین آوردند که طی هشت ماه اخیر بی سابقه بوده است.

شاخص‌های تانکر
تعادل دوباره در بازار تانکر و افزایش منابع نفتی

 در همین راستا مدیر بخش ارزیابی و تحقیق شرکت کارگزاری Allied گفت: بیانیه اعلام شده مبنی بر افزایش سطح تولید نفت زمانی مفید واقع خواهد شد که بازار تانکر در نهایت راه ثبات و پایداری خود را پیدا کند. نرخ‌های اخیر بهبود قابل ملاحظه‌ای را در طول روزهای گذشته به ویژه برای شناور‌های غول پیکر VLCC و سوئزماکس نشان داده است و این درحالی است که می‌توان انتظار رشد و بهبود بیشتر را در صورت افزایش میزان تولید داشت. 
وی در ادامه افزود: در همین حین، باید توجه داشته باشیم که بازار تانکر از آغاز سال جاری میلادی شاهد بهبود‌های قابل توجهی بوده است. در طول سال ۲۰۱۸ میلادی، ناوگان تانکر حمل نفت خام به نسبت با تغییر جزئی کاهش یک شناور با ثبات به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این درحالی است که ناوگان در سال ۲۰۱۷ میلادی رشد ۳.۲۷ درصدی ناوگان را تجربه کرده بود و با نزدیک‌تر شدن به پایان سال نرخ‌ها افزایش ۴.۲۳ درصدی را ثبت کردند. با توجه به این موضوع، همین روند در نیمه دوم سال جاری میلادی ادامه پیدا می‌کند، اما آنچه بازار باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد، ایجاد تعادل دوباره در بازار‌های عرضه و تقاضاست. 
این تحلیل گر شرکت کارگزاری Allied همچنین گفت: افزایش اخیر در تولید و تقویت تجارت همزمان با افزایش تقاضای جهانی اتفاق افتاد، اما باید توسعه نسبی در حجم تجارت طی ماه‌های آتی را نیز شاهد باشیم. بدان معنا که رشد نسبی قدرتمندی برای تجارت در سال جاری میلادی در مجموع تجربه خواهیم کرد. 
وی در پایان این گزارش افزود: یکی از امیدبخش‌ترین توسعه‌های اخیر افزایش جریان تجارت بود که آمریکا و خاور شرق شاهد آن بودند. اما شکاف موجود در تجارت بین آمریکا و تعدادی از شرکای تجاری آن در خاور شرق امکان اقدامات جدی تری را به همراه داشت به گونه‌ای که می‌تواند مانع عقب نشینی واردات نفت خام از آمریکا شود. البته حجم نفت خام از آمریکا در حال حاضر و در مقایسه با حجم کلی تجارت جهانی ناچیز است. علاوه بر آن، تاثیر تن-مایل نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. در همین حین و با توجه به افت قیمت‌های نفت خام که باید در نهایت منجر به افزایش تولید شود، بازار شاهد از بین رفتن خلا قیمت‌ها خواهد بود. بنابراین، کاهش تدریجی در تجارت تاثیری منفی بر بازار می‌گذارد که می‌تواند تعادل را به منظور دستیابی به بهبود مورد نظر بازگرداند.
برچسب ها: تانکر 2018 نفت تعادل
ارسال نظرات
آخرین اخبار