۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱

بررسی عملکرد تولید و صادرات میگوی ایران در 6 سال اخیر

تعداد مزارع و سطح زیر کشت تولید میگوی پرورشی در شش سال اخیر به طور دائم در حال افزایش بوده و برداشت در واحد سطح و تولید کل مزارع به جز لطمه حاصل از بیماری لکه سفید در سال های 94 و 95 در سایر موارد رو به پیشرفت بوده است.
کد خبر: ۸۱۱۳۸

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان این مطلب گفت: رشد 64 درصدی در مقدار و 67 درصدی از نظر ارزش در سال گذشته، رکوردی بی نظیر است که به همت پرورش دهندگان و صادرکنندگان میگو به دست آمده است.

علی اکبر خدایی در خصوص عملکرد تولید و صادرات میگوی ایران طی شش سال اخیر گفت: صنعت میگوی کشور به همت بخش خصوصی و حمایت های حاکمیتی روی ریل توسعه قرار گرفته و با شتابی امیدوار کننده در حال پیشرفت است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران افزود: پس از مصوبه بسیار ارزشمند در سال 1390 و اجرای آن در سال 1391 که منجر به بخشودگی سود و جرائم بخش بزرگی از بدهی های انباشته سال های دور فعالان پیشتاز صنعت پرورش میگو شد، به یکباره جهش تولید و صادرات میگو را شاهد بودیم .

وی ادامه داد: آمارها نشان می دهد در حالی که در سال 1390 کل تولید میگوی کشور حدود هشت هزار تن بوده است با تصویب و اجرایی شدن مصوبه دولت در سال های 91 و 92 به تدریج تولید افزایش یافت و اثر آن در تولید سال 93 با دستیبای به رقم حدود 22 هزار تن به خوبی آشکار شد.

وی خاطرنشان ساخت: پس از عبور از معضلات ناشی از بیماری مزارع میگوی بوشهر و خوزستان در 94 و تا حدودی 95 ، کشور در سال 96 شاهد رکورد شکنی های متعدد صنعت میگو بود به نحوی که برای نخستین بار از مرز تولید 30 هزار تن عبور کردیم و صادرات نیز به رکورد 24 هزار تنی رسید.

این فعال بخش خصوصی در امر تولید و تجارت آبزیان اعلام کرد: نمودار ها نشان می دهند در حالی که سال 1390 تنها 209 مزرعه در سطح سه هزار و 220 هکتار فعال بوده، این رقم در سال 96 به 680 مزرعه و 9 هزار و 260 هکتار سطح زیر کشت رسیده است.

به گفته خدایی، در این مدت تولید میگو از هشت هزار تن به 32 هزار تن رسیده است و رشد 87 درصدی سطح زیر کشت با رشد 303 درصدی برداشت در واحد سطح همراه بوده که این امر نشان دهنده ارتقای بهره وری تولید در کنار رشد کمی سطح زیر کشت بوده است.

سایت های گمیشان و هرمزگان به طور پیوسته رو به رشد بوده اند

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان اضفاه کرد: در این میان توسعه فعالیت در سایت های مختلف متفاوت بوده و با وجود رشد در همه سایت ها، چالش ها و فراز و نشیب هایی در سایت های خوزستان، بوشهر و چابهار را شاهد بوده ایم اما سایت های گمیشان و هرمزگان به طور پیوسته و منظم رو به رشد بوده اند.

وی خاطرنشان ساخت: سایت گمیشان به همراه هرمزگان در سال های 91 تا 96 همواره با روندی ثابت، افزایش سطح زیرکشت، افزایش میزان تولید در واحد سطح را شاهد بوده است.

اختصاص بالاترین ضریب رشد تولید طی دوره پنج ساله به گلستان

خدایی اذعان داشت: در میان پنج استان میگو خیز کشور، مجتمع پرورش میگوی گمیشان در استان گلستان بالاترین ضریب رشد در تولید را طی یک دوره پنج ساله نشان داده است و تولید از 172 تن در سال 91 به هزار و 960 تن در سال 96 رسید.

این فعال بخش خصوصی در امر تولید و تجارت آبزیان، یادآور شد: این به معنای آن است که طی این دوره ضریب رشد تولید میگو در این استان 57 درصد در سال بوده است.

وی در ادامه گفته های خود تصریح کرد: همچنین سطح زیر کشت نیز از 85.5 هکتار در سال 91 به 514 هکتار در سال 96 رسید که رشد سالانه ای معادل 44 درصد را نشان می دهد.

به گفته رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، اختلاف رشد 57 درصدی رشد تولید نسبت به 44 درصد افزایش سطح زیرکشت به خوبی نشان دهنده بهره وری بالای مزارع و بهبود مدیریت تولید میگوی پرورشی در استان گلستان است.

هرمزگان پیشتاز در دستیابی به بالاترین بهره وری تولید میگوی کشور

وی ادامه داد: اگر آمار ها از پیشتازی رشد مطلق سایت گمیشان در اکثر شاخص ها ی مورد نظر حکایت می کنند اما در عمل این پرورش دهندگان استان هرمزگان هستند که به مدد دانش و تجربه نوین و بهره گیری از شرایط مناسب اقلیمی و روی آوردن به دو برداشت در طول سال، گوی سبقت از سایر سایت ها در دستیابی به بالاترین میزان تولید میگو و برترین برداشت در واحد سطرح را ربوده اند.

خدایی عنوان کرد: مقدار تولید میگوی استان هرمزگان از دو هزار 711 تن در سال 91 به 15 هزار و 329 تن در سال 96 افزایش یافت.

این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات کشور، افزود: ضریب رشد سالانه تولید میگو در این استان 41 درصد بوده است در حالی که سطح زیرکشت تنها 24 درصد در سال افزایش یافته و از هزار و 248 هکتار در سال 91 به سه هزار و 661 هکتار در سال 96 رسیده است.

برتری میگوی تولید هرمزگان نسبت به گلستان از نظر کیفی

وی بیان داشت: رشد بسیار چشمگیر و تحسین برانگیز حدود دو برابری تولید نسبت به افزایش سطح زیر شکت، شاخصه اصلی هرمزگان است و به همین دلیل از نظر کیفی هرمزگان نسبت به گلستان از برتری چشمگیری برخوردار است و در این رقابت سازنده الگوی سایر سایت های پرورشی است.

خدایی در ادامه یادآور شد: بهبود تمام شاخص ها در تمام سال های مورد بررسی به همراه دستیابی به رکورد چهار هزار و 188 کیلویی تولید در هکتار، شاخصه ممتاز صنعت میگوی پرورشی در استان هرمزگان است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، اظهار داشت: در عین حال زمزمه هایی مبنی بر تولید با تراکم ذخیره سازی غیرعادی در این استان مطرح است که در صورت صحت باید به شدت مورد برخورد قرار گیرد تا زمینه بروز بیماری در خطر قرار گرفتن مزارع پرورشی در این استان به وجود نیاید.

گواتر آینده روشن صنعت میگوی پرورشی ایران

وی در ادامه گفته های خود به وضعیت تولید میگو در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: مجتمع پرورش میگوی گواتر که سابقه تولید هزار و 920 تن میگو در سال های دو ر را دارد، پس از یک وقفه سنگین در پنج سال گذشته رشد مجدد تولید را آغاز کرد و سال های بدون تولید 91 و 92 را با برداشت هزار و 25 تن در سال 96 به پایان برد.

به گفته وی، سطح زیر کشت میگو در گواتر که 436 هکتار در سال 91 ر سیده بود و پس از ضربه  وارده در آن سال به دلیل شیوع بیماری در مزارع تولیدی، به صفر تنزل یافته بود، مجدداً به رقم 406 هکتار زیر کشت در سال 96 رسید.

چابهار؛ بالاترین رتبه کشور به لحاظ رشد سالانه تولید

خدایی اذعان داشت: اگر مبنای تولید 210 تنی سال 93 تا تولید هزار و 25 تنی سال گذشته را مبنا قرار دهیم ، طی این سالها رشد سالانه تولید چابهار 69 درصد بوده است که بالاترین رتبه در کشور است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، تاکید کرد: همچنین سطح زیرکشت میگوی پرورشی طی این دوره سه ساله از 183 تن به 406 هکتار افزایش یافته است.

وی تاکید کرد:آمارها نشان می دهند که پرورش دهندگان میگوی چابهار توانسته اند مشکلات را پشت سر گذاشته و به سمت تولیدات بیشتر حرکت کنند.

وی خاطرنشان ساخت: آنچه در سال های جاری شاهد آن هستیم ذخیره سازی زود هنگام مزارع این سایت در اسفند سال گذشته و رشد چمشگیر سطح زیر کشت موید این وضعیت است که سایت گواتر راه خود به توسعه را یافته است.

قطار پرورش میگوی گواتر روی ریل

این فعال بخش خصوصی در امر تولید و تجارت آبزیان، عنوان کرد: اگر چه بروز نشانه هایی از بیماری در تعدادی از استخرهای سایت گواتر ممکن است دستیابی به پیش بینی های اولیه تولید برای سال جاری در این مجتمع را با خطر مواجه سازد اما با این وجود تردیدی نیست که قطار پرورش میگوی گواتر روی ریل خود افتاده است.

بوشهر؛ همواره پیشتاز و قطب اصلی دانش پرورش میگوی کشور

به گفته خدایی، صنعت میگوی کشور طی سال ها عادت کرده بود که آمار تولید میگو در این استان میگو خیز را بالاتر از تولیدات سایر استان ها مشاهد کند ولی این وضعیت در سال های 95 و 96 به گونه ای دیگر رقم خورد.

وی اذعان داشت: با این وجود تردیدی نیست که با وجود دانش و تجربه پرورش دهندگان قهار این استان و حمایت های استانی به خصوص وجود پروژهشکده میگوی کشور و پشتوانه قوی و ارزشمند اساتید گران بهای میگو در این استان، بوشهر همواره به عنوان قطب اصلی تولید و نیز پیشتیان سایر استان های میگو پرور در این صنعت خواهد درخشید.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در ادامه عنوان کرد: نوسانات تولید میگوی بوشهر در برخی از سال ها به عامل بیماری لکه سفید و عوارض آن مربوط می شود که پرورش دهندگان توانسته اند به سرعت خود را بازیابی کنند و و به رکورد تولید در سال 93 نزدیک شوند.

وی اضافه کرد: تولید میگو در بوشهر از شش هزار و 750 تن در سال 91 با فراز و نشیب هایی چند به 13 هزار و 434 تن در سال 96 رسید که رشد متوسط سالانه 15 درصد را نشان می دهد؛ اگر چه رکورد 14 هزا رتنی تولید هم در این استان وجود دارد.

به گفته وی، سطح زیرکشت در بوشهر از دو هزار و 477 هکتار سال 91 با 12 درصد رشد سالیانه به چهار هزار و 412 هکتار در سال 96 رسید.

خوزستان؛ امیدوار به بازگشت

خدایی در ادامه با اشاره به اینکه مزارع چوئیبده در استان خوزستان همچنان در انتظار تولید بیشتر هستند، گفت:  چند سالی است که منحنی سطح زیر کشت و میزان تولید تحت تاثیر نمودار وقوع بیماری لکه سفید در نوسان است و خط صعودی نیافته است.

این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات ایران با بیان اینکه بیماری در مزارع خوزستان اجازه رشد تولید را نداده و هنوز تولید هزار و 362 تنی در سال 93، بهترین آمار این سالهاست، تاکید کرد: پرورش میگو در خوزستان سال های زیادی را با تولید نزدیک به صفر سپری کرده است.

وی اعلام کرد: پس از رکورد سال 1380 و وقوع سرمازدگی و بیماری لکه سفید سالهای 81 تا 85 ، تولید در حد صفر باقی ماند و سپس از سال 86 به 70 تن و سال 87 به 377 تن رسید و به طور مجدد در سال 88 به 68 تن کاهش یافت و رشد ضعیف و پرنوسان در سال های بعد ادامه یافت.

وی با اشاره به اینکه طی دهه گذشته سال بدون تولید در استان خوزستان نداشته ایم اما هنوز آن جهش مورد انتظار به وقوع نپیوسته است، بیان داشت: این در حالی است که برخی  از صاحبان مزارع میگوی آبادان در زمره پیشتازان ارتقای کیفی بوده و خود از برترین های صنعت میگوی پرورشی محسوب می شوند.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با بیان اینکه امیدواری به بازگشت در سایت چوئیبده همچنان وجود دارد، اظهار کرد: این امیدواری  را تلاش پیشگامان این صنعت در استان خوزستان نوید می دهد.

نگاه کلی به شش سال اخیر عملکرد میگوی کشور

خدایی در ادامه وضع کلی عملکرد میگوی کشور طی شش سال اخیر اشاره کرد و گفت: تعداد مزارع و سطح زیر کشت در این شش سال به طور دائم در حال افزایش بوده و برداشت در واحد سطح و تولید کل مزارع به جز لطمه حاصل از بیماری لکه سفید در سال های 94 و 95 در سایر موارد رو به پیشرفت بوده است.

وی با اشاره به اینکه تولید آبزیان در سال 96 رکورد زد، عنوان کرد: صادرات میگو در سال های 96 به رقم حیرت انگیز 24 هزار و 780 تن به ارزش 116 میلیون دلار رسیده است؛ این در حالی است که رکورد سال 95 که خود نسبت به سال قبل رشد چشمگیری داشت، 15 هزار و 49 تن به ارزش حدود 70 میلیون دلار بود.

به گفته رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، رشد 64 درصد در مقدار و 67 درصد از نظر ارزش، رکوردی بی نظیر است که به همت پرورش دهندگان و صادرکنندگان میگو به دست آمده و باید قدردان تلاش های همه عوامل کسب این موفقیت بود.

برچسب ها: میگو صادرات
ارسال نظرات

نظرات کاربران

کمصور حاجی عظیم Iran (Islamic Republic of) ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
0
0
با سلام جناب اقای خدائی
از مطالعه مصاحبه شما و نظرا ت شما در حاشیه آن که درد دل یک شخص کار کرده در شرایط سخت را بیان می دارد مستفیض ! شد یم
شما قطعا برای تشویق و یا ثنا گویئ دیگران این همه کار نکرده اید بلکه برای انجام وظیفه تان برای مملکت بوده است و لذا به همین دلیل نباید بیانات نادرست دیگران در شما اثری بنماید

اگر شما وقت داشته باشید مایل هستم که سئوالاتی داشته باشم ، البته حقیر تخصصی در شیلات ندارم و در زمینه های تولید انرژی کار کرده ام
بطور مشخص بفرمائید که استفاده از پسماند های حوضچه های میگو ( اگر دور ریحته می شود ) برای غنی سازی خوراک مورد نیاز در مصارف کشاورزی ، کاری درست است ؟ و آیا سابقه ای در کشور در این زمینه وجود دارد ؟

با نهابت تشکر
منصور حاجی عظیم
آخرین اخبار