۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
پیش بینیIEA:

تجارت جهانی LNG رشد 20 درصدی به نمایش می گذارد

تجارت جهانی LNG رشد 20 درصدی به نمایش می گذارد
سازمان بین المللی انرژی IEA پیش بینی کرد: حجم تجارت جهانی سوخت LNG رشد تقریبا 20 درصد را تاسال 2023 به نمایش خواهد گذاشت.
کد خبر: ۸۱۱۲۵

به گزارش گروه بین الملل مانا سازمان بین المللی انرژی IEA پیش بینی کرده است، به دنبال افزایش ظرفیت مایع سازی در آمریکا و هم چنین گسترش سریع تقاضا در چین، حجم  تجارت جهانی گاز LNG در بازه زمانی 2018 الی 2023 رشد تقریبا 20 درصد را تجربه خواهد کرد.

بر طبق جدیدترین پیش بینی سالانه تجارت گاز از سوی IEA، ظرفیت تجارت جهانی LNG به 500 میلیارد cu m در سال 2023 خواهد رسید، در حالیکه برای سال جاری میلادی 400 میلیارد cu m ظرفیت انتظار می رود.

بر طبق IEA بین سال های 2018 و 2023، ظرفیت مایع سازی جهانی گاز تقریبا رشد 30 درصد و یا به عبارت دیگر 140 میلیارد cu m را تجربه خواهد کرد. بیش از 80 میلیاردcu m  ظرفیت در آمریکا، 30 میلیارد cu m در استرالیا و 15 میلیارد cu m در روسیه انجام خواهد شد.

به دنبال گسترش محدود خط لوله، پیش بینی می شود سهم LNG در تجارت جهانی گاز به تقریبا 40 درصد در سال 2023 برسد، در حالیکه سهم LNG در تجارت جهانی گاز در سال 2017 میلادی یک سوم سهم مذکور بوده است.

 انتظار می رود به همراه سیاست های استفاده از گاز به جای ذغال سنگ از سوی بیجینگ با هدف کاهش سطح آلودگی هوای محلی، تقاضای گاز در چین رشد 60 درصدی را بین سال های 2017 و 2023 تجربه کند.ناگفته نماند بخش قابل توجهی از رشد تقاضا از سوی واردات LNG تامین خواهد شد.

چین به تنهایی سهم 37 درصدی از رشد تقاضای جهانی گاز را طی پنج سال آینده بر عهده خواهد گرفت.

در ادامه این گزارش آمده است: وقتی واردات خطوط لوله لحاظ شود، چین گوی سبقت را از ژاپن به عنوان بزرگترین کشور واردکننده جهانی گاز در سال 2019 خواهد ربود. به عبارت دیگر چین قرار است، بزرگترین وارد کننده گاز در جهان طی دو یا سه سال آینده باشد، در بخش عرضه تولید و صادرات گاز از آمریکا به طور چشم گیری افزایش خواهد یافت.

IEA هم چنین پیش بینی کرده است، به دنبال رشد اقتصادی قوی و تلاش برای کاهش آلودگی هوا، استفاده از گاز در بخش های دیگر آسیا شامل آسیای جنوب شرقی و آسیای جنوبی نیز رشد قوی را به نمایش خواهد گذاشت.

روی هم رفته،گسترش تقاضای جهانی گاز در پنج سال آینده رشد بیش از 40 درصد را تجربه خواهد کرد، تقاضا برای تولید نیرو در جایگاه بعدی رشد 26 درصد را به همراه خواهد داشت.

با این وجود IEA خاطر نشان ساخت: نبود پروژه های جدید مایع سازی LNG پس از سال 2020 می تواند منجر به کسادی بازار شود.بدون سرمایه گذاری جدید، انتظار می رود، میانگین نرخ بهره گیری از مایع سازی به سطح پیش از سال 2017 در سال 2023 برسد. افزون بر این به دلیل زمان مورد نیاز طولانی برای تحویل این پروژه ها، تصمیمات سرمایه گذاری باید طی دو سه سال آینده برای تضمین عرضه کافی پس از سال 2023گرفته شود.

"فتیح بیرول" مدیر ارشد اجرایی سازمان بین‌المللی انرژی IEA  گفت: صنعت خوش آتیه گاز  مستلزم تمرکز بر رقابت پذیری قیمت و کاهش انتشارات متان است.

بیرول هم چنین افزود: اگر چه گاز یک آینده روشن دارد، اما صنعت با چالش های دشوار نیز روبرو است. مقرون به صرفه بودن نگه داشتن قیمت های گاز  نسبت به سوخت های دیگر در بازارهای در حال ظهور و هم چنین نیاز برای کنترل نشت های گاز متان در طول زنجیره عرضه  از جمله این چاش ها هستند.

 برای اینکه قیمت گاز برای بلند مدت رقابتی باقی بماند، این صنعت نیاز به تحولات و اصلاحات بازار از قبیل توسعه هاب های تجاری، راه اندازی کسب و کار خرده فروشی برای رقابت و دسترسی عادلانه به زیرساختار خواهد داشت.

 این گزارش در پایان نوشت: همانطور که تلاش های کاهش آلودگی محرکی برای رشد تقاضای گاز بوده است، توانایی صنعت گاز برای کاهش انتشارات متان و گسترش استقرار تکنولوژی برای تسخیر، استفاده و ذخیره کربن در راستای نیل به اهداف ضروری و حیاتی خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار