۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲

افزایش نظارت بر کیفیت محصولات شیلاتی منجمد در بازار

افزایش نظارت بر کیفیت محصولات شیلاتی منجمد در بازار
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران خدایی بر ضرورت ایجاد راه حل دراز مدت در خصوص صادرات مستقیم آبزیان به کشور چین تاکید کرد.
کد خبر: ۸۱۱۱۱

علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: پیگیری دائمی و جدی موضوع صادرات مستقیم آبزیان ایران به چین باید از طریق مجلس شورای اسلامی، سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی، بهره گیری از امکانات و خدمات پاویون ایران در شانگهای از طریق اتاق بازرگانی، سازمان توسعه صادرات و شرکت شهرک های صنعتی انجام شود.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین فعالیت های اخیر اتحادیه ورود در مسئله کنترل و نظارت بر کیفیت عرضه محصولات شیلات منجمد در بازار داخلی است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، ادامه داد: این اقدام در پی عقد تفاهم نامه با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و واگذاری مسئولیت قیمت گذاری و تنظیم بازرا داخل و نیز کنترل کیفیت و کمیت محصولات شیلاتی به اتحادیه صورت گرفت.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: در این راستا به صورت مستمر و ماهیانه به نمونه برداری در سطح خرده فروشی و عمده فروشی اقدام شد و نیز محموله های وارداتی نیز در گمرکات و هم در واحدهای فرآوری مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه یک مورد نیز بازرسی نماینده اتحادیه از چند کارخانه فرآوری در چین هم انجام شد، اذعان داشت: نتیجه این امر در کاهش چشمگیر تخلفات، اعلام رضایت فروشگاه های زنجیره ای ، جلب رضایتمندی مصرف کنندگان و توسعه بازرا و افزایش مصرف ، اعلام رضایت سازمان های نظارتی نظیر دامپزشکی، شیلات و سازمان حمایت تاثیر بسیار زیادی داشت.

به گفته خدایی، اصلاح در مبدا به ویژه در چین از طریق قرار دادن یک شرکت در فهرست سیاه و ممنوع اعلام کردن واردات از آن و اخطار به سه شرکت چینی دیگر از جمله این اقدامات بوده است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران همچنین از  تلاش این اتحادیه در راستای زمینه سازی تشکیل کنسرسیوم صادراتی خبر داد.

وی خاطرنشان ساخت: با اقدامات انجام شده امکان تاسیس کنسرسیوم  صادراتی آبزیان ایران به کشور چین که مقصد 65 درصد صادرات آبزیان کشور است، مهیا شده است.

این فعال بخش خصوصی در امر تولید و تجارت آبزیان، تاکید کرد: در این رابطه مذاکرات لازم برای استفاده از امکانات اتاق مشترک سازمان توسعه تجارت و شرکت شهرک های صنعتی فراهم شده و نیاز است که اتاق ایران نیز حمایت های جدی لازم را انجام دهد.

خدایی بر ضرورت ایجاد راه حل دراز مدت در خصوص صادرات مستقیم به کشور چین تاکید کرد و گفت: پیگیری دائمی و جدی موضوع صادرات مستقیم آبزیان ایران به چین باید از طریق مجلس شورای اسلامی، سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی، بهره گیری از امکانات و خدمات پاویون ایران در شانگهای از طریق اتاق بازرگانی، سازمان توسعه صادرات و شرکت شهرک های صنعتی انجام شود.

ساماندهی بازار در محموله های وارداتی آبزیان

وی همچنین با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار در محموله های وارداتی آبزیان، اذعان داشت: برای ساماندهی بازار در محموله های وارداتی آبزیان باید دو اقدام اساسی صورت گیرد که یکی از آنها یکسان سازی لیبل های محموله های وارداتی است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، اضافه کرد: درخواست اکید از سازمان شیلات و دامپزشکی برای ممانعت از فله فروشی  ماهی و الزام شرکت ها به بسته بندی مجدد برای عرضه فله در بازار داخل نیز اقدام ضروری دیگر در راستای ساماندهی بازار در محموله های وارداتی محسوب می شود.

تشکیل کمیته پایش بازار محموله های وارداتی

وی تصریح کرد: با توجه به آنکه اقدامات مقدماتی نظارت و پایش بازار به خوبی پیش رفته و مورد تایید هیئت مدیره قرار دارد،  مقرر شد که در خصوص قاطعیت در مقابله با شرکت هایی که از سیاست های اتحادیه تمکین نمی کنند از طریق شیلات و سازمان حمایت اقدام شود.

خدایی با اشاره به تشکیل کمیته پایش بازار بیان داشت: جلسات این کمیته با محوریت نحوه یکسان سازی اقدامات در سطح عمده فروشی و ضوابط واردات، اطلاع رسانی به واحدهای فرآوری در خصوص میگو و رعایت استانداردها، به روز رسانی وضعیت نتایج اقدام بازرسی قبلی و معرفی شرکت هایی که هنوز از اجرای ضوابط خودداری می کنند به شیلات و سازمان حمایت برگزار شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار