۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴

عملیات ضربتی جلوگیری از ورود آب شور دریا به کارون آغاز شد

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت:عملیات ضربتی برای جلوگیری ازورود و پیشروی آب شور دریا به رودخانه کارون و بهمنشیر با ساخت سد خاکی مارد در خرمشهر انجام شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۰۹۴

محمدرضا شمسایی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه برای ساخت این سد خاکی 40میلیارد ریال هزینه شده است افزود: با ساخت این سد، امکان کاهش شوری آب آشامیدنی دو شهر بندری خرمشهر و آبادان و تامین پایدار آب نخیلات منطقه تا حدودی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه عملیات ساخت سد خاکی مارد از سال گذشته شروع شد و در هفته های اخیر با پیشروی آب دریا ، سرعت گرفت افزود: ساخت این سد از پیشروی آب دریا(خلیج فارس) تا دارخوین جلوگیری کرده و حاشیه امنی برای آبرسانی به اراضی کشاورزی و نخیلات دو سوی کارون و بهمنشیر فراهم کرده است.

در دو هفته اخیر پیشروی آب دریا از طریق اروندرود و نفوذ به رودخانه کارون و بهمنشیر ، سبب اختلال جدی در فعالیت تصفیه خانه های آب خرمشهر و آبادان بوجود آورد تا آنجا که تنها تصفیه خانه خرمشهر در منطقه مارد را به طور کامل از کار انداخت.

ساکنان شهرهای خرمشهر و آبادان از افزایش شوری یا EC آب این دو شهر تا هشت هزار میکروموس ناخرسندی خود را نشان دادند و خواستار تامین پایدار آب شیرین شدند.

هم اکنون بسیاری از محلات این دو شهربا تانکر آبرسانی می شود و در کنار گرمی طاقت فرسای هوا و گرد و غبار ، شرایط زندگی دشوار شده است.

دکترغلامرضا شریعتی استاندارخوزستان گفته است تا آخر تیرماه جاری فاز دوم طرح آبرسانی غدیر که آب را از رودخانه کرخه به آبادان و خرمشهر می رساند، مشکل کمبود آب شیرین این دو شهر را برطرف می کند.

شایان ذکر است یکی از دلایل اصلی پیشروی آب دریا(خلیج فارس) به سمت رودخانه های شیرین کارون و بهمنشیر ، کاهش دبی این دو رودخانه ناشی از خشکسالی بی سابقه 50 سال اخیرعنوان شده است.

برچسب ها: کارون شوری آب
ارسال نظرات
آخرین اخبار