۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶

مراسم روز جهانی هیدروگرافی فردا برگزار می شود

مراسم روز جهانی هیدروگرافی ۵ تیرماه با شعار ژرفا سنجی اساس پایداری دریاها، اقیانوس ها و آبراه ها به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور مسئولان، مدیران، کارشناسان و دست اندرکاران هیدروگرافی کشور در هتل همای تهران برگزار می شود.
کد خبر: ۸۱۰۷۳

به گزارش مانا، مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۵ میلادی، طی قطعنامه‌ای درباره اقیانوس‌ها و حقوق دریاها، به کلیه کشورها توصیه کرده است تا به منظور ارتقاء ایمنی دریانوردی به ویژه در مناطقی که ناوبری بین‌المللی در آنها انجام می‌گیرد و یا بنادر و مناطق دریایی آسیب‌پذیر یا حفاظت شده، با سازمان بین‌المللی هیدروگرافی همکاری کنند.

در این قطعنامه از پذیرش روز جهانی هیدروگرافی توسط سازمان بین‌المللی هیدروگرافی با هدف معرفی شایسته فعالیت‌های این سازمان در تمامی سطوح و افزایش پوشش اطلاعات هیدروگرافی در سطح جهان  استقبال شده است. بر این اساس، با هدف ایجاد فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی همگانی در خصوص نقش مهمی که هیدروگرافی در زندگی هر فرد ایفا می‌کند، روز جهانی هیدروگرافی نامیده شد و به همین منظور هر ساله مراسمی برای بزرگداشت این روز توسط سازمان بین‌المللی هیدروگرافی و کشورهای عضو این سازمان برگزار می‌شود.

سازمان بین‌المللی هیدروگرافی (IHO) بر این باور است که هیدروگرافی اساس توانمندی تمامی فعالیت‌های بشر در سطح،زیر سطح و یا بستر دریا است. از این رو هیدروگرافی یک عامل غیر قابل انکار در پایش و نظارت، مدیریت و حاکمیت شایسته و مناسب دریاها و آبراه‌ها است.

شعار روز جهانی هیدروگرافی در سال ۲۰۱۸ میلادی، "ژرفاسنجی- اساس پایداری دریاها، اقیانوس‌ها و آبراه‌ها" است.

این شعار همچنین با توجه به اینکه فعالیتها هیدروگرافی می‌تواند حجم وسیعی از موضوعات مرتبط با حفاظت از محیط زیست دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، زیرساختهای مکانی دریایی، دفاع، اکتشاف منابع و سایر اجزاء اقتصادی را در بر گیرد، تلاش دارد کلیه ذینفعان درگیر در امر هیدروگرافی را بیش از پیش به اهمیت فعالیت‌های خویش واقف نموده و فعالیتهای ایشان را پررنگ و برجسته کند.

در حال حاضر تنها عمق ۱۰ درصد از مجموع دریاها، اقیانوسها و آبراهه‌های جهان به صورت مستقیم اندازه‌گیری شده است و آمار و ارقام سازمان بین‌المللی هیدروگرافی حاکی از آن است که حداقل ۵۰ درصد آب‌های سواحل جهان یا مورد عمق‌سنجی قرار نگرفته اند و یا به طور ناقص آبنگاری شده‌اند.

با توجه به اینکه  سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان رئیس کمیته ملی هیدروگرافی عهده دار پیگیری مسئولیت های مرتبط با آن سازمان  بین المللی هیدروگرافی معرفی شده، مقرر است مراسم گرامیداشت روز جهانی هیدروگرافی در تاریخ ۵ تیرماه سال ۱۳۹۷ به میزبانی این سازمان و  با حضور میهمانان خارجی از سازمان بین‌المللی هیدروگرافی و پریمار نروژ، اعضاء کمیته ملی هیدروگرافی، مسئولین، مدیران، کارشناسان و دست اندرکاران هیدروگرافی کشور در هتل همای تهران برگزار شود.

برچسب ها: هیدروگرافی
ارسال نظرات
آخرین اخبار