۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
کلارکسونز:

بازار نفتکش های غول پیکر شیب تند صعودی به خود گرفت

بازار نفتکش های غول پیکر شیب تند صعودی به خود گرفت
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را موشکافی کرد.
کد خبر: ۸۱۰۵۸

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در گزارش جدید خود باگریزی بر بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: طی هفته گذشته بازار نفتکش های غول پیکر یک شیب صعودی تندی را در پیش گرفت، نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از خاورمیانه و آفریقای غربی به 55 الی 59 WS افزایش یافت. اما از سوی دیگر بازار در دریای کارائیب افت کمی را تجربه کرد، به طوریکه نرخ کرایه حمل در مسیردریای کارائیب- سنگاپور بر روی چهار میلیون دلار قرار گرفت. درحالیکه در ابتدای هفته بازار شلوغ و پرجنب و جوش بود، اما در روزهای پایانی هفته آرام ترشد. انتظار می رود شاهد روند نزولی تر در هفته جاری باشیم.

سوئزماکس

طی هفته گذشته به دنبال افت تقاضا نرخ های تانکر سوئزماکس درآفریقای غربی نوسان داشت. به دلیل صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری، بازار تانکرهای سوئزماکس هفته را در مسیر آفریقای غربی- قاره انگلستان با نرخ کرایه حمل 70 WS به پایان رساند. از سوی دیگر به دلیل نبود تقاضا، نرخ کرایه حمل در مدیترانه شیب نزولی به خود گرفت. داستان مشابهه ای نیز در آسیا روایت شد.

 افراماکس

مالکان تانکرهای افراماکس در مدیترانه/دریای سیاه هفته ناامیدکننده ای را پشت سر گذاشتند. نرخ کرایه حمل در برخی مسیرها به 75 WS تنزل یافت. بازار در مسیر مدیترانه- دریای سیاه هفته را با نرخ کرایه حمل 80WS به پایان رساند. در جاهای دیگر نرخ ها به طور کلی روند پایدار هفته به هفته را به نمایش گذاشتند.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز

غرب سوئز: بازار تانکرهای کوچک به روند نزولی خود ادامه داد، نرخ کرایه حمل در مسیر بالتیک- قاره انگلستان با رسیدن به 132.5WS روند نزولی هفتگی را تجربه کرد. از سوی دیگر در بازار تانکر MR نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان-USAC به 105WS تنزل یافت.

 شرق سوئز: طی هفته گذشته بازار تانکر LR2 روند پایداری را تجربه کرد. در حالیکه در بخش تانکر1 LR نرخ کرایه حمل به طور کلی قوی باقی ماند. نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج فارس –ژاپن به 120WS افزایش یافت، اما بازار تانکر MR به طور کلی دو کفه ترازو را نشان داد.

 تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

بازار تانکر کثیف در طول هفته گذشته روند نزولی جزئی را تجربه کرد، نرخ کرایه حمل در برخی از مسیرها به 100WS افت کرد. اما در پایان هفته نرخ کرایه حمل در هر دو مسیر مدیترانه- خلیج آمریکا و قاره انگلستان- خلیج آمریکا به 102.5WS افزایش یافت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 فله برها

کیپ سایز

تعطیلات در چین سبب شد که بازار فله برها در ابتدای هفته روزهای آرامی را سپری کند. نرخ کرایه حمل در آسیا به طور کلی در طول هفته شیب نزولی داشت. افزون بر این علیرغم افزایش فعالیت در روزهای پایانی هفته، اما نرخ کرایه حمل در مسیر چین- خلیج سالدانها در آفریقای جنوبی روند نزولی را طی کرد. پرونده بازار هفته گذشته با نرخ کرایه حمل 13 هزار و 750 دلار در روز که حکایت از افت هفتگی داشت، بسته شد.

 پاناماکس

 علیرغم حجم تازه ای از ورود ذغال سنگ به بازار، نرخ کرایه حمل در آتلانتیک شمالی به روند نزولی خود ادامه داد. از سوی دیگر در پاسیفیک، به دنبال تعطیلات در آسیا در ابتدای هفته گذشته بازار ریتم آرامی را به نمایش گذاشت، تمایل منفی به همراه افت نرخ کرایه حمل در بازار شرقی حاکم شد.

 هندی

به دنبال حجم پایین کارگو در پاسیفیک، بازار در آسیای جنوب شرقی افت نرخ کرایه حمل را در هفته گذشته تجربه کرد. افزون بر این به دنبال صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری، ریتم بازار مدیترانه در مقایسه با هفته پیش از یکنواخت و بدون تغییر نواخته شد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 بازار کانتینری

طی هفته گذشته بر طبق شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای، نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیر آسیا- اروپای شمالی با رسیدن به 843 دلار برای هر TEU روند نزولی 3.2 درصد هفتگی را تجربه کرد. افزون بر این در مسیر آسیا- مدیترانه، نرخ حمل کانتینری با رسیدن به 905 دلار برای هر TEU افت هفتگی 1.1 درصد را به نمایش گذاشت.

از سوی دیگر در ترانس پاسیفیک نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیر آسیا- ساحل غربی آمریکا با رسیدن به یک هزار و 194 دلار برای هر TEU روند نزولی 5.7 درصد را تجربه کرد. نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیر آسیا- ساحل شرقی آمریکا با رسیدن به دو هزار و 181 دلار برای هر TEU روند نزولی 2.5 درصد هفته به هفته را نشان داد.

جابه جایی کانتینری در بندر Keelung  تایوان با رسیدن به 0.13 میلیون TEU در ماه می سال جاری میلادی روند افزایشی هفت درصد سال به سال را تجربه کرد. در پنج ماه نخست سال جاری میلادی جابه جایی در بندر مذکور با رسیدن به 0.60 میلیون TEU شیب صعودی چهار درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به همراه داشت. افزون بر این Jawaharlal Nehru بزرگترین بندر هند با جابه جایی کانتینری 0.41 میلیون TEU در ماه می سال جاری میلادی روند افزایشی یک درصد را در مقایسه با ماه می سال 2017 نشان داد. در پنج ماه نخست سال جاری میلادی جابه جایی کانتینری در بندر مذکور به دو میلیون و 100 هزار TEU رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد رشد داشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 بازار سفارش ساخت شناور

 در بخش فله بر شرکت کشتیرانی Asahi زیرمجموعه کشتیرانی NYK  ژاپن ساخت یک فروند فله بر پست-پاناماکس با ظرفیت 98 هزار و 500 DWT را به کشتی سازی Oshima هموطن سفارش داد که قرار است در سه ماه نخست سال 2021 تحویل داده شود. از سوی دیکر کشتیرانی دیگر ژاپن  K-Lineسفارش ساخت یک فروند فله بر پست- پاناماکس با ظرفیت 100 هزار DWT  را به کشتی سازی Imabari هموطن داد. زمان تحویل شناور سال 2021 اعلام شده است. هر دو شناور تحت چارتر شرکت Kobe Steel  برای بلند مدت قرار خواهند گرفت. افزون بر این شرکت کشتیرانی بین المللی Nova سفارش ساخت چهار فروند فله بر برای حمل تراشه های چوپ با ظرفیت 70 هزار DWT را به کشتی سازیChengxi  چین داد.

 در بخش تانکر، شرکت تانکر( Tsakos Energy Navigation (TEN مستقر در یونان ساخت دو فروند تانکر افراماکس با ظرفیت 114 هزار DWT را به کشتی سازی Daehan مستقر در کره جنوبی سفارش داد. افزون بر این شرکت مدیریت کشتی Thenamaris  یونان ساخت سومین تانکر افراماکس با ظرفیت 112 هزار DWT را به کشتی سازی Sumitomo ژاپن سفارش داد، زمان تحویل شناور سال 2020 اعلام شده است. در بخش کشتی های کوچکتر، شرکت کشتیرانی Hyproc الجزایر سفارش ساخت تانکر حمل مشتقات نفتی با ظرفیت 40 هزارDWT را به کشتی سازی هیوندایی میپو کره جنوبی داد، زمان تحویل شناور سه ماه چهارم سال 2019 اعلام شده است.

 در بخش های دیگر، کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی کره جنوبی سفارش ساخت یک فروند کشتی حمل ال ان جی با ظرفیت 174 هزار cu.m را از شرکت مدیریت کشتی Thenamarisیونان دریافت کرد، زمان تحویل شناور سه ماه سوم سال 2020 اعلام شده است. افزون بر این شرکت Maran Gas سفارش ساخت یک فروند کشتی حمل ال ان جی با ظرفیت 173 هزار و 400 cu.m را به کشتی سازی دووی کره جنوبی داد. زمان تحویل شناور نیمه دوم سال 2020 اعلام شده است. افزون بر این شرکت کشتی سازی CMHI Jiangsu چین سفارش ساخت یک فروند زیردریایی سنگین انتخابی با ظرفیت 48 هزار DWT به همراه سه فروند انتخابی دیگر را از شرکت OHT تایلند دریافت کرد. شناورها در  سال 2020  تحویل داده خواهد شد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار اوراق

طی هفته گذشته  بازار اوراق فعالیت خیلی محدودی را به نمایش گذاشت، با رصد بازار به این نتیجه می رسیم، بسیاری از بازیگردانان بازه زمانی خروج خود از این صنعت را تمدید کرده اند. اینکه بازار به کدام سمت گرایش پیدا خواهد کرد، در هاله ای از ابهام قرار دارد. اما تعطیلات عید فطر به پایان رسیده و انتظار می رود که شاهد تمایل بهتری از بازار در هفته جاری باشیم.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار فله خشک

دولت چین در اقدامی تلافی جویانه در برابر طرح های آمریکا برای اعمال تعرفه ها علیه واردات تعداد زیادی کالاهای چینی، تعرفه های اضافی 25 درصد بر واردات ذغال سنگ، ذغال کک و پت کک از آمریکا را مطرح کرده است. چین در حدود یک میلیون تن ذغال سنگ و چهار میلیون تن ذغال کک و پت کک را از آمریکا در سال 2017 میلادی وارد کرد. این رقم معادل یک درصد از کل واردات دریابرد ذغال سنگ چین و 30 درصد از کل واردات دریابرد ذغال کک و پت کک بوده است.

 افزون بر این شرکت های نیرو هند چهار میلیون و 900 هزار تن ذغال حرارتی را در ماه می سال جاری میلادی وارد کرد که نسبت به ماه می سال گذشته افت دو درصد را به نمایش می گذارد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

ارسال نظرات
آخرین اخبار