۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸

جنگ تجارت و نرخ حمل و نقل فله خشک

جنگ تجارت و نرخ حمل و نقل فله خشک
زیر سایه جنگ احتمالی تجارت بین آمریکا و چین، بازار نرخ حمل و نقل همزمان با کاهش فعالیت‌ها و ضعف در بازار‌های فرعی تاثیرات منفی بسیاری را متحمل می‌شود.
کد خبر: ۸۱۰۴۲
به گزارش گروه بین الملل مانا، تعطیلی عمومی فستیوال چینی‌ها آهنگی خواب آلود را برای بازار در آغاز هفته جاری به همراه داشت و احتمال قوی جنگ تجارت بین دو اقتصاد برتر دنیا به ابهامات بسیاری در خصوص تاثیر آن بر بازار نرخ حمل و نقل خشک دامن می‌زند. 
بر اساس این گزارش، اعلام رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه‌های جدید ۲۰۰ میلیارد دلاری بر کالا‌های چین که پیش‌تر اعتماد به نفس بازار را سرکوب کرده بود، موجب افت نرخ حمل ونقل در بازار کالا‌های خشک در آخرین روز‌های ژوئن سال جاری میلادی شد. 
در همین راستا یکی از کارگزاران خدمات سرمایه گذاری حمل و نقل در بخش بازار قرارداد‌های آتی (FIS FFA) گفت: افزایش نگرانی‌ها بر سر جنگ تجارت بین چین و آمریکا همزمان با افت قیمت‌های زغال سنگ و سنگ آهن دو برابر شد و امضای قرارداد‌های فوری تحت فشار قرار گرفت.
در همین راستا، نرخ قرارداد کیپ سایز در سه شنبه هفته گذشته به ۱۵ هزار و ۱۰۰ دلار رسید و در قرارداد‌های سوم و چهارم به ترتیب ۱۷ هزار و ۷۰۰ و ۲۲ هزار و ۶۰۰ دلار اعلام شد. در این میان نرخ قرارداد Cal۱۹ نیز افت کرد و به ۱۸ هزار و ۶۰۰ دلار رسید و در نهایت نرخ چارتر زمانی برای شناور‌های کیپ سایز با قیمت فوری ۱۷ هزار و ۷۹۶ دلار تثبیت شد که خبر از افت ۴۳۷ دلاری آن در مقایسه روز به روز می‌دهد.
در روز چهارشنبه بازار کیپ سایز در وضعیت قرمز قرار گرفت چراکه نرخ قرارداد حمل به پایین‌تر از ۱۵ هزار دلار رسید. اما خوشبختانه و همزمان با بازگشت خریداران و اعمال فشار بر نرخ و رساندن آن به بیش از ۱۶ هزار و ۳۷۵ دلار، این افت لغزنده طولانی نشد.
کارگزاری FIS در ادامه این گزارش نوشت: به دنبال حضور بسیاری از شرکت کنندگانی که در اوایل هفته گذشته به خرید بیشتری مشغول بودند، موج پوششی کوتاهی در بازار کاغذی کیپ سایز ظاهر شد.
عدم حضور بازیگردان‌های اصلی سنگ آهن در تثبیت شناور‌های کیپ سایز در دو حوزه میزان فشار را بر بازار کاغذی تا حدی کاهش داد و زمینه را برای رسیدن نرخ چارتر زمانی کیپ سایز‌ها به ۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار رساند که در مقایسه روز به روز افت ۹۳۴ دلاری داشت.
از سوی دیگر نیز، بازار پاناماکس ایمنی لازم در برابر تنش‌های تجاری دو قدرت برتر اقتصادی را نداشت و روز سه شنبه شاهد افت شاخص خود به سمت منفی بود. در نتیجه، قرارداد ژوئن پاناماکس به ارزش ۱۱ هزار و ۱۵۰ دلار بسته شد و قرارداد‌های Q۳ و Q۴ در روز سه شنبه به ترتیب به ۱۱ هزار و ۸۵۰ و ۱۲ هزار و ۹۰۰ دلار رسید.
چهارشنبه، بازار کاغذی پاناماکس نوسانات بسیاری را تجربه کرد به گونه‌ای که در اوایل هفته گذشته تمایل فروشندگان پررنگ بود و با نزدیک‌تر شدن به پایان هفته میزان فعالیت در دو حوزه کاهش یافت. اما بازار پاناماکس در مقایسه با کیپ سایز وضعیت بهتری را شاهد بود و نرخ‌های حمل و نقل با بهبود نسبی همراه شد. 
در این باره، کارگزاری FIS نتیجه گرفت: علی رغم شاخص ناامیدکننده، پاناماکس توانست در میانه روز چهارشنبه زیان‌های خود را جبران کند که به دنبال درآمد بالا در کیپ سایز‌ها آن را تجربه می‌کرد. بنابراین، میانگین نرخ چارتر زمانی پاناماکس روز چهارشنبه در رقم ۱۱ هزار و ۴۰۹ دلار بسته شد و زیان ۳۰۵ دلاری را در مقایسه روز به روز ثبت کرد. 
در همین حین، بازار هندی سایز و سوپراماکس کاملا آرام بود و به نظر می‌رسد تحت تاثیر تنش‌های تجاری چین و آمریکا قرار نگرفت به گونه‌ای که میانگین چارتر زمانی سوپراماکس روز چهارشنبه با افت ۹ دلاری به ۱۱ هزار و ۳۰۳ دلار رسید و نرخ شناور‌های هندی سایز با شش دلار کاهش، هشت هزار و ۶۴۳ دلار برآورد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار