۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶

امروز؛ آغاز صید کیلکا ماهیان دریای خزر در سال 97

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: صید کیلکاماهیان دریای خزر در سال جاری از امروز بعد از تعطیلی سه ماهه آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۸۱۰۲۴

مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده سال گذشته در مجموع 22 هزار و 600 تن کیلکا ماهی در آبهای استان های گیلان و مازندران صید شد.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران ادامه داد: صید انجام شده در مقایسه با مدت مشابه سال ما قبل آن تنها یک درصد رشد را نشان می داد.

وی خاطرنشان ساخت: از مجموع صید انجام شده 16 هزار و 244 تن به صیادان استان مازندران و شش هزار و 358 تن به صیادان استان گیلان اختصاص داشت.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، عنوان کرد: آمارها حاکی از رشد سه درصدی صید کیلکا ماهیان در آبهای استان مازندران و کاهش چهار درصدی صید در آبهای استان گیلان در مقایسه با سال ماقبل آن است.

وی اذعان داشت: در مجموع 28 درصد سهم صید استان گیلان و 72 درصد سهم صید استان مازنداران طی فصل صید کیلکا ماهیان دریای خزر بود.

آخوندی یادآور شد: صید کیلکا ماهیان دریای خزر در سال گذشته با 72 فروند شناور کیلکاگیر انجام شد که 28 فروند به صیادان استان گیلان و 44 فروند به صیادان استان مازندران اختصاص داشت.

وی در ادامه گفته های خود در خصوص صید کیلکای دریای خزر بیان داشت: هر ساله  شناورهای صید کیلکای استان مازندران در آبهای بابلسر و بندر امیرآباد و شناور های کیلکاگیر استان گیلان در آبهای بندر انزلی به صید کیلکا ماهیان دریای خزر می‌پردازند.

به گفته مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، سرانه صید هر فروند شناور کیلکاگیر 313 تن کیلکا بوده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، عنوان کرد: متوسط قیمت عمده فروشی برای مصارف پودر ماهی، کیلویی هزار تومان و برای مصرف انسانی کیلویی هزار و 600 تومان بوده است.

وی یادآور شد: بخش عمده این گونه ماهیان جهت تبدیل شدن به پودر ماهی در اختیار کارخانه‌های صنایع شیلاتی قرار می‌گیرد که در صورت تنوع بخشی به فرآوری این گونه ماهیان می توان با افزایش سرانه مصرف انسانی این گونه ماهی، ارزش اقتصادی آن را بالا برد.

وی با اشاره به اینکه تعداد دریاروی های شناورهای کیلکاگیر در سال گذشته با رشد 15 درصدی همراه بوده است، اذعان داشت: با این وجود مجموع صید تنها یک درصد رشد را نشان می دهد که این امر حاکی از کاهش 13 درصدی متوسط صید شبانه هر فروند شناور کیلکاگیر در سال گذشته است.

آخوندی، اظهار داشت: آمارهای اخذ شده حاکی از آن است که هر فروند شناور کیلکاگیر در سال گذشته دو هزار و 428 کیلوگرم کیلکا صید کرده است که عمده گونه کیلکای صید شده گونه معمولی است.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه بیان کرد: تا قبل از سال ۷۹ و ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر، سالانه ۹۵ هزار تن کیلکا صید می‌شد، اما از آن به بعد صید ماهیان کیلکان سالانه به ۱۵ هزار تن کاهش یافت.

آخوندی با اشاره به اینکه گونه کیلکای که در آن سال‌ها صید می‌شد، گونه آنتومی بود، اما به دلیل ورود مهاجم شانه دار، تعداد این گونه ماهیان کیلکا به شدت کاهش یافت، بیان کرد: در ده سال اخیر فقط گونه معمولی کیلکا در ابهای خزر صید شده است.

وی با اشاره به تعطیلی صید کیلکا در فصل بهار به صورت خودش توسط صیادان، اعلام کرد: این امر در راستای رسیدگی جنسی کیلکاماهیان و تخم ریزی آنها صورت گرفته است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: این امر تاثیر بسزایی در بازسازی ذخایر این گونه با ارزش دریای خزر خواهد داشت.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تصریح کرد: بعد از تعطیلی سه ماهه، صید کیلکا ماهیان در دریای خزر در سال 97  از امروز اول تیرماه آغاز خواهد شد.

آخوندی با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، در یک دهه گذشته به طور متوسط هر سال ۲۰ تا ۲۵ هزار تن صید ماهیان کیلکا صید شده که حاکی از تثبیت جمعیت کیلکا ماهیان دریای خزر است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار