۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷

ضوابط دریافت فضولات نفتی از شناورها تدوین شد

ضوابط دریافت فضولات نفتی از شناورها تدوین شد
در راستای اجرایی کردن تبصره سه ماده پنج قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابله با آلودگی با مواد نفتی، ضوابط مربوط به امکانات و تاسیسات دریافت فضولات نفتی از شناورها، تدوین شده است که به زودی جهت اجرایی شدن به دستگاه های کشور ابلاغ خواهد شد.
کد خبر: ۸۱۰۲۰

مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا بیان داشت: در راستای اجرایی کردن تبصره سه ماده پنج قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابله با آلودگی با مواد نفتی، ضوابط مربوط به امکانات و تاسیسات دریافت فضولات نفتی از شناورها، تدوین شده است.

ضیاء الدین الماسی ادامه داد: این ضوابط به زودی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به تمام دستگاه های کشور جهت اجرایی شدن ابلاغ خواهد شد.

وی در خصوص ضوابط دریافت فضولات نفتی از شناورها، اظهار کرد: بر این اساس ضوابطی لازم الاجرا می شود که بر اساس آن در هنگام تحول گرفتن فضولات نفتی بنادر از کشتی ها، هیچ گونه آلودگی زیست محیطی در آن مکان ایجاد نشود یا آلودگی ها به حداقل برسد.

مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت تعیین ضوابط مقابله با فضولات نفتی اظهار کرد: به این ترتیب حد استاندارد زیست محیطی برای امکانات و تاسیسات دریافت فضولات نفتی از شناورها تعیین خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: کشتی ها به خصوص شناورهای نفتکش و تجاری بر طبق قوانین دریایی، مجاز به تخلیه فضولات نفتی در دریا همچون ضایعات ناشی از سوخت، ضایعات نفتی موتور شناور که هنگام تعویض روغن به وجود می آید و فضولات نفتی ته مانده انبار مواد نفتی کشتی و ... در حین ترددهای دریایی نیستند.                                   

به گفته وی، کشتی ها نباید فضولات نفتی خود را در دریا تخلیه کنند که در این صورت از سوی آنها تخلف صورت گرفته و باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت افزایش نظارت ها بر عملکرد تخلیه فضولات نفتی شناورها در بنادر کشور،  بیان داشت : بنادر کشور موظفند تاسیساتی را در بنادر ایجا کنند تا این فضولات نفتی را دریافت کند.

الماسی با بیان اینکه این شناورها باید زمانی که به بندر مقصد رسیدند بر اساس قوانین تعیین شده فضولات خود را به بندر تحویل دهند، تصریح کرد: از سوی سازمان بنادر و دریانوردی امکاناتی در بنادر ایجاد شده تا بتوانند این فضولات را دریافت کنند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در حال حاضر اکثر بنادر عمده کشور به تاسیسات دریافت فضولات نفتی مجهز هستند.

به گفته مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، در تمام این بنادر دفتر ثبت نفت وجود دارد که در این دفتر تخلفات انجام شده قابل تشخیص است.

الماسی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 200 بندر اعم از تجاری، نظامی و شیلاتی در کشور فعالیت دارند، خاطرنشان ساخت: لازم است تمام بنادر مذکور نسبت به ایجاد تاسیسات لازم جهت دریافت فضولات نفتی شناورها اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: در گام بعدی لازم است، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی بر ایجاد این امکانات و تاسیسات و نیز رعایت ضوابط محیط زیستی ابلاغی نظارت فراگیر داشته باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار