۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
در گیلان:

عملیات خروج فاضلاب شهری از دریای خزر آغاز شد

پیرو پایش های میکروبی در سواحل کشور، پروژه احداث ایستگاه پمپاژ و لوله گذاری فاضلاب به طول هزار و 500 متر با اعتبار بالغ بر هشت هزار میلیارد و 300 میلیون ریال توسط وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب استان گیلان آغاز شده است.
کد خبر: ۸۱۰۱۸

مدیر کل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پیرو پایش های میکروبی در سواحل کشور، پروژه احداث ایستگاه پمپاژ و لوله گذاری فاضلاب به طول هزار و 500 متر با اعتبار بالغ بر هشت هزار میلیارد و 300 میلیون ریال در استان گیلان آغاز شده است.

ضیاءالدین الماسی با اشاره به اینکه این پروژه از سوی  وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در حال انجام است، ادامه داد: این پروژه از آذر ماه سال گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان ساخت: این پروژه در راستای انتقال فاضلاب ورودی به محدوده شناگاه ساحل قو در انزلی و به منظور رفع آلودگی از این شناگاه صورت می گیرد.

وی بیان داشت: با احداث ایستگاه پمپاژ و لوله گذاری، فاضلابی که قبلاً وارد آبهای ساحلی می شد از طریق تلمبه خانه اصلی قاضیان که در حال احداث است به تصفیه خانه فاضلاب قاضیان انتقال می یابد و در آنجا پساب این فاضلاب تصفیه و دیگر وارد آبهای ساحلی نخواهد شد.

الماسی در ادامه گفته های خود از تامین اعتبارات لازم برای انجام طرح های فاضلاب شهرهای بندر انزلی و آستارا از محل فاینانس داخلی خبر داد.

وی با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن این پروژه در تمام شهرستان های ساحلی شمال کشور، اظهار داشت: انجام این پروژه اثر مطلوبی در کاهش بار آلودگی آبهای ساحلی استان گیلان خواهد داشت که با پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست، پایش های منظم و دوره ای در شناگاه های ساحلی جهت ایجاد فضایی سالم برای شنای گردشگران انجام می شود.

مدیر کل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین بر ضرورت پاکسازی شناگاه های کشور تاکید کرد و بیان داشت: این مسئله همواره نگرانی هایی را در خصوص استفاده افراد از آب های ساحلی به منظور شنا و دیگر مصارف تفریحی در پی داشته است که به همین جهت باید شناگاه های ساحلی و محیط های تفریحی آبی را پیوسته پایش و از بروز مخاطرات در این محیط ها جلوگیری کرد.

به گفته الماسی هر سال با شروع فصل گردشگری میلیون ها نفر از هموطنان ما از نقاط مختلف کشور جهت گذراندن تعطیلات و اوقات فراغت خود از این اماکن به ویژه سواحل زیبای دریای خزر و سواحل نیلگون خلیج فارس و دریای عمان جهت تفریحات آبی و شنا استفاده و بازدید می کنند.

وی با اشاره به وجود شناگاه های متعدد در استان های ساحلی شمال و جنوب کشور و لزوم حفاظت از محیط زیست آنها و تاثیر آن بر سلامتی افراد و استفاده کنندگان، پایش زیست محیطی این مناطق را بسیار ضرروی عنوان کرد.

مدیر کل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان ساخت: علاوه بر این  وجود منابع متعدد آلاینده و توسعه ی نامتوازن شهرهای ساحلی و افزایش روز افزون جمعیت این شهرها و نیز ورود فاضلاب های شهری، صنعتی ،کشاورزی و دیگر منابع آلاینده به رودخانه ها ،خورها و مصب ها که در نهایت به دریا می ریزند و در بعضی از مناطق استفاده از آبهای ساحلی را  جهت تفریح و شنا با مخاطراتی همراه می کنند، پایش این اماکن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته های خود یادآور شد: استفاده از آب های ساحلی دریا و شناگاه های طبیعی شمالی و جنوبی کشور در صورت آلوده بودن قادر است میکروارگانیسم های بیماری زا را به انسان انتقال دهد.

الماسی یادآور شد: برنامه پایش آلودگی میکروبی شناگاه های ساحلی و مناطق تفریحی دریایی توسط معاونت محیط زیست دریایی با همکاری ادارات کل حفاظت محیط زیست استان های ساحلی شمال و جنوب کشور در حال انجام است.

به گفته الماسی، این پروژه با هدف بررسی وضعیت موجود و تعیین کیفیت بهداشتی و محیط زیستی شناگاه های ساحلی و طرح های سالم سازی دریا و پرچم گذاری شناگاه ها از ابتدای سال 1393 با جدیت شروع شده و هم اکنون نیز در حال اجرا است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: تا قبل از سال 1393 مطالعات و پایش های انجام گرفته عمدتا به صورت فصلی و محدود بوده است  ولی در حال حاضر پایش ها در استان های شمالی و جنوب کشور به صورت ماهانه و بطور منظم در حال اجرا  است.

مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اعلام وضعیت شناگاه و طرح های سالم سازی دریا هم اکنون از طریق بستر اینترنتی صورت می گیرد، اذعان داشت: طرح های سالم سازی دریا و شناگاه های آلوده با ذکر دقیق نام، موقعیت جغرافیایی و حتی المقدور کروکی موقعیت مکانی روی پرتال اداره کل حفاظت محیط زیست استان و مرکز بهداشت استان، جهت اطلاع عموم بارگذاری شده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار